OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Driftenheten är en del av kommunens IT-avdelning som ansvarar för driften av kommunens IT-miljö och att paketera och leverera IT-tjänster till kommunens alla verksamheter.
Just nu händer det mycket inom IT-driften i kommunen där vi har en hel del spännande projekt på gång. Inte minst inom säkerhetsområdet och tjänsteleveransen.
Vi söker en person som kan kombinera en gedigen IT-kompetens med goda ledaregenskaper och som har ett stort intresse av att utveckla IT-leveransen tillsammans med kommunens verksamheter. Du har en viktig samordnande roll i avdelningens arbete med att leverera en modern, stabil och säker IT-miljö samt att koordinera arbetet med supportärenden och incidenter. Stämmer detta in på dig och vill du bidra till att göra vår väl fungerande verksamhet ännu bättre? Då vill vi gärna att du hör av dig till oss.
Som enhetschef för IT-driftenheten på IT-avdelningen kommer du tillsammans med enhetens 23 medarbetare ansvara för drift och utveckling av kommunens IT-miljö. Här ingår även ansvar för leverans av de IT-tjänster och den support som kommunens verksamheter efterfrågar.
Du kommer att arbeta med en grupp positiva och engagerade medarbetare med hög specialistkompetens som har arbetat tillsammans under en längre tid. Din chef blir avdelningschefen för IT-avdelningen och du kommer få möjlighet att arbeta tillsammans med andra enhetschefer inom förvaltningen och kommunen för att utveckla ditt uppdrag och vår gemensamma leverans.
Du leder och utvecklar din enhet
För att lyckas i rollen som IT-driftchef behöver du ha förmågan att leda, motivera, ha tillit och förse andra med befogenheter som krävs för att nå gemensamma mål. Du är mån om att skapa engagemang och delaktighet hos dina medarbetare och andra du samarbetar med. Som person är du trygg, stabil och har självinsikt. Du tar ansvar för ditt område och driver processer vidare. Det är självklart för dig att skapa och vårda goda relationer. Tillsammans med dina medarbetare ser du till att er specialistkompetens inom området hela tiden utvecklas så att ni kan bli en kunskapsresurs för varandra och övriga verksamheten. Du har en analytisk förmåga och ett stort intresse för området. Du delar värderingar och förhållningssätt som beskrivs i vår medarbetar- och ledarpolicy.
Vår medarbetar- och ledarpolicy | Hässleholms kommun.
Det här har du med dig för att lyckas i rollen
Vi söker dig som har:
Flerårig arbetslivserfarenhet av att leda drift av IT-infrastruktur i en roll som även omfattar personalansvar.
Arbetslivserfarenhet av att leda leverans av IT-tjänster, support och incidenthantering.
Högskoleutbildning inom IT-drift, IT-infrastruktur eller annan eftergymnasial utbildning i kombination med erfarenhet som arbetsgivaren bedömer motsvarar utbildningskrav.
Har du erfarenhet av att leda arbete med IT i offentlig verksamhet eller i större företag är det meriterande. Likaså är det en fördel om du har erfarenhet från arbete med informationssäkerhet, cybersäkerhet och IT-säkerhet, samt med IT-arkitektur och projekthantering.
Det här erbjuder vi dig!
Vi erbjuder ett ansvarsfullt och viktigt arbete för framtiden, med stora möjligheter att forma och utveckla både verksamheten och din egen roll i en fortsatt positiv riktning. Hässleholms kommun vill skapa de bästa förutsättningarna för ett hållbart arbetsliv, för att du ska trivas, må bra och känna arbetsglädje. En viktig del är att erbjuda bra förmåner till våra medarbetare som till exempel friskvårdsbidrag, byte av semesterdagstillägg mot lediga dagar och möjlighet att löneväxla till pensionsförsäkring. Din arbetsplats kommer att vara på Havremagasinet, vilket innebär goda pendlingsmöjligheter eftersom arbetsplatsen endast ligger 10 minuters promenad från stationen.
Tjänsten är en tillsvidareanställning med start snarast efter överenskommelse.
Vi ser fram emot din ansökan
Vi ser fram emot din ansökan senast den 31 oktober.
I denna rekrytering samarbetar vi med Capus. För ytterligare information kring tjänsten kontakta Pia Strandh på 073-340 92 13 eller pia.strandh@capus.se alternativt John Palmqvist, avdelningschef 070-9717032.
Om oss
Kommunledningsförvaltningen ansvarar för kommunövergripande utvecklingsfrågor och gemensamma funktioner inom strategisk samhällsutveckling, ekonomi, HR, kansli, kommunikation, IT och räddningstjänst samt ärendehantering till kommunstyrelsen och kommunfullmäktige.
IT-avdelningen ansvarar för drift och utveckling av kommunens interna IT-miljö så som infrastruktur, servermiljö, förvaltningsspecifika verksamhetssystem, telefoni, Internet och e-post. Dessutom ansvarar vi för kommunens e-tjänsteportal och för framtagande och införande av e-tjänster. Med utgångspunkt från den digitala strategin driver vi även digitaliseringsarbetet i kommunen.
Hässleholms kommun är en viktig knutpunkt i Sverige. Här möts människor för att leva, uppleva, arbeta och lära i en kommun präglad av nyfikenhet och utveckling. Våra medarbetare skapar kvalité som syns, visar respekt för individen och sätter medborgaren i fokus.
Välkommen att bli en av oss!