It-drifttekniker

It-drifttekniker

Arbetsbeskrivning

ÅM2023-1325

Enheten för drift söker ett flertal it-drifttekniker som ska delta i det dagliga arbetet med drift och förvaltning av Åklagarmyndighetens it-miljö. Som it-drifttekniker ingår du i enheten för drift som består av 15-20 medarbetare inom olika teknikområden.

Enheten ansvarar för:

Löpande drift och förvaltning av system och it-komponenter.
Bemanning av beredskapen dygnet runt året runt
samt andra och tredje linjen inom vår it-supportorganisation.
Dina arbetsuppgifter

Arbetet på enheten innebär möjlighet att jobba med moderna system och verktyg i en it-miljö med stor vikt på it-drift- och it-säkerhet.

Dina huvudsakliga ansvarsområden kommer främst att vara drift, förvaltning av Åklagarmyndighetens it-infrastruktur och tekniska plattformar, Vilket innefattar underhåll, installation och konfiguration samt avancerad felsökning och åtgärder av myndighetens it-infrastruktur, tekniska plattformar och relaterade stödsystem. Säkerhetstänket är väl utvecklat och är en naturlig del i arbetet.

Du kommer även att arbeta med daglig drift, incidenthantering, övervakningslarm, underhålla och säkerställa drift och tillgänglighet och vara en naturlig del i support -och beredskapskedjan som spänner över samtliga teknikområden, samt att delta i olika projekt. Du är en centralt placerad resurs med bra överblick över samtliga system och komponenter för att upptäcka förbättringsåtgärder.

Arbetsuppgifterna ställer både krav på förmågan att samverka och samarbeta framgångsrikt med andra, du relaterar till din omgivning på ett lyhört och smidigt sätt med din positiva attityd och inställning. Att arbeta effektivt, leverera enligt tidsplan mot överenskomna mål samt säkerställa kvalitet i ditt arbetsresultat är en självklarhet.

Dina kvaliteter och kvalifikationer

It-världen är under ständig utveckling i hög takt, vilket gör att vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper som kreativitet, förmåga att utvecklas och vara ett gott föredöme för övriga medarbetare på enheten.

Du ska ha

Gymnasieexamen eller motsvarande utbildning inom it som arbetsgivaren bedömer relevant
Några års arbetslivserfarenhet inom it-infrastrukturområdet
Ett stort tekniskt intresse och förståelse för grundläggande it-teknik
Viljan och förmåga att lära dig nya generationer av nuvarande teknisk plattform
Du har kompetens inom några av följande områden:

Automatisering med Script (Bash, Python, Powershell)
Virtualisering (VMware, Containers, Podman, Kubernetes)
Operativsystem Server (Windows och/eller Linux )
Operativsystem Klient (Windows, iOS)
Övervakning (SCOM)
Klienthantering (MECM, WorkspaceONE)
Nätverksutrustning (Cisco, Fortinet)
Autentisering (Kerberos, SAMLv2, OpenID-Connect)
Kryptering och signering
Databas (MS och/eller Oracle)
Det är meriterande om du har kunskap och erfarenhet om:
• Teknisk projektledning
• It-drift i organisationer med höga säkerhetskrav, ex sjukvård, bank, försvarsindustri eller motsvarande

Som person vill vi att du

Är ansvarstagande och har en god samarbetsförmåga
Är ett föregångsexempel för övriga medarbetare
Är strukturerad och ordningsam
Är lösningsorienterad och prestigelös
Har lätt för att uttrycka dig i tal och i skrift både på svenska och engelska.
Om anställningen

Rekryteringsprocessen hanteras i sin helhet av Åklagarmyndigheten.

Tjänsten är placerad på Åklagarmyndighetens huvudkontor på Östermalm.

Vi är en modern arbetsplats som möjliggör distansarbete, vilket gör att många medarbetare på it-avdelningen både arbetar på kontoret och virtuellt.

Anställningen är en tillsvidareanställning med 6 månaders provanställning. Tester förekommer i rekryteringsprocessen. Anställningen är placerad i säkerhetsklass och därmed sker säkerhetsprövning med registerkontroll.

På grund av arkivbestämmelser sparar vi ansökningar i två år. När du ansöker kommer dina personuppgifter att behandlas enligt offentlighetsprincipen samt dataskyddsförordningen. När du skickar din ansökan till oss, samtycker du till detta.

Åklagarmyndigheten som arbetsgivare

På Åklagarmyndigheten känner vi stolthet när vi går till jobbet. Tillsammans är vi 1 800 engagerade och kompetenta medarbetare som står upp för rättssäkerhet, rättstrygghet och demokratiska värden. Oavsett roll i myndigheten så bidrar alla till vårt viktiga samhällsuppdrag.

Vill du bli en del av Åklagarmyndigheten? Vi strävar efter att vara en välkomnande och inkluderande arbetsplats som speglar samhällets mångfald.

Ansök redan i dag!

Kontaktpersoner på detta företaget

Daniel Brodén, Vice chefsåklagare
010-562 64 16
Jeanette Skyttberg,Tf vice chefsadministratör
010-562 64 33
Ann Peters, chefsadministratör
010-562 57 13
Lisa Zetterqvist, Facklig kontaktperson ST
010-562 5729
Linda Liljebert, Facklig kontaktperson ST
010-562 50 33
Margareta Sandholm, Tf bitr personaldirektör
010-562 50 75
Sara Malmhester, Facklig kontaktperson Jusek
010-562 50 18
Ulf Ållebrand, chefscontroller
010-562 51 30
Christoffer Johansson, ST
010-562 71 72
Eva Johnsson, Jusek
010-562 71 67

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Åklagarmyndigheten
  • 15 platser
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 31 maj 2023
  • Ansök senast: 14 juni 2023

Besöksadress

Drottninggatan 9
None

Postadress

Box 721
Sundsvall, 85121

Liknande jobb


IT tekniker i Kriminalvårdens IT-Servicecenter

IT tekniker i Kriminalvårdens IT-Servicecenter

17 december 2024

Embedded Software Developer

Embedded Software Developer

17 december 2024

Embedded Software Developer

Embedded Software Developer

16 december 2024