It-enheten söker Problem Manager

Arbetsbeskrivning

It-enheten Karlstads kommun söker Problem Manager Problem Manager skall styra Incident Management vilket innebär ett ansvar för att; ?Säkra att Problem prioriteras så att de mest verksamhetskritiska hanteras först.?Säkra att alla incidenter blir analyserade och förstådda ?Säkra att nödvändiga resurser tillsätts i analysarbetet och att eventuella arbetsgrupper eller ?task forces?bemannas och startas upp.?Säkra att det fattas kvalificerade beslut om problem skall lösas eller inte.?Säkra att problem som inte skall lösas har erforderliga workarounds.?Säkra att lösningar och workarounds kommuniceras till Servicedesk ?Säkerställa att det görs en uppföljning på alla omfattande (Major) Problem ?Säkerställa att det finns goda metoder och rutiner för Problemanalys och lösning.?Säkerställa proaktiv Problem Management i form av analyser av negativa trender och mönster så att störningar förhindras innan de uppstår.?Säkra att Problem Managements leveranser övervakas, rapporteras och styrs.?Det innebär också att du skall ?Utveckla och underhålla en formell Problem Management process.?Stödja och automatisera processen med ett relevant Service Management verktyg (kravställning) ?Säkra att driftsorganisationen löpande utbildas och tränas i processen.?Övervaka att processen exekveras i överensstämmelse med målsättningar, serviceavtal, Key Performance Indicators mm. ?Etablera och underhålla kontakter med övriga processägare och säkra att gränssnitt till övriga processer etableras och underhålls.?Etablera och underhålla kontakt med linjechefer och säkra att potentiella konflikter mellan linje och processorganisation identifieras och förebyggs.?Delta i Continual Service Improvement initiativ.?Ta fram rapporter för att följa upp större händelser som genererat Problem Kvalifikationer ?Denna roll kräver en högre datateknisk utbildning så som systemvetenskaplig eller dataingenjörs utbildning eller motsvarande.?Godkänd ITIL Foundation utbildning.?Till detta behövs en hög kompetens i dokumentation och planering samt styrning.?Du ska vara noggrann.?Du behöver underhålla din kompetens inom ITIL genom att omvärldsbevaka och utbilda dig. Personliga egenskaper ?Besitta viss auktoritet och respekt i organisationen ?Bra på att samarbeta ?Strukturerad ?God överblick och helhetssyn ?Utrycka sig väl i tal och skrift ?Lätt att lära ?Ansvarsfull ?Pålitlig Registrera din ansökan på www.proffice.se senast den 28:e november.

Sammanfattning

Liknande jobb


IT-koordinator till samhällsviktiga kommunikationstjänster

IT-koordinator till samhällsviktiga kommunikationstjänster

20 december 2024

19 december 2024

18 december 2024