OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vi är på väg mot framtiden och behöver bli fler, eftersom vi utvecklar verksamheten.
Om du vill följa med får du ett spännande jobb och stora möjligheter att påverka det. Du ska känna att jobbet är intressant, roligt och lärorikt. Det finns alltid möjlighet att utvecklas och du är aldrig ensam, eftersom vi samarbetar för att ta tillvara vår samlade kunskap på bästa sätt. Du får arbeta med ny teknik och kommer att bidra med samhällsnytta för både företag och medborgare i hela Sverige. Vi vill ge dig en bra balans mellan jobb och fritid.
Om jobbet som it-förvaltningsledare för förvaltningsobjekt beslutsstöd
Du ska
• etablera förvaltningsobjektet utifrån PM3-modellen
• skapa en årlig förvaltningsplan baserad på kärverksamheternas behov
• prioritera de uppdrag som ingår i förvaltningsplanen
• planera resurser och uppdrag
• budgetera inom förvaltningsområdet
• genomföra förvaltningsplanen vad gäller leveranser
• följa upp genomförda leveranser och uppdrag
• delta i utredningar och analyser – både organisatoriska och tekniska
• definiera servicenivåavtal
• agera som beställare mot externa parter och som leverantör mot interna parter
• utveckla och leda gruppen för att nå målen
• medverka till att skapa ett effektivt team och arbetssätt.
• leda, utveckla och koordinera arbetet i din arbetsgrupp, fördela arbetsuppgifter till resurserna inom förvaltningsområdet och ha ett helhetsansvar för it-lösningarna
Vad har du i packningen?
Om du ska trivas hos oss behöver du kunna lyfta blicken, se helheten och tänka långsiktigt. Du måste gilla ett öppet klimat, vara nyfiken och bra på att skriva, berätta och förklara för andra. Eftersom ingen dag är den andra lik, måste du gilla variation och ha det där lilla extra engagemanget som du kan plocka fram när det behövs. Vi vill att du är en inspirerande ledare som tar ansvar, behandlar alla på ett bra sätt och har respekt för våra olikheter. Alla de här egenskaperna är viktiga när vi väljer nya medarbetare.
Du måste ha
• akademisk examen eller ha motsvarande kunskap förvärvad på annat sätt
• erfarenhet av ledarskap under minst två år
• dokumenterad erfarenhet av projekt- eller it-förvaltningsledning.
Det är meriterande om du också har erfarenhet av
• arbete med komplexa projekt och verksamhetskritiska informationssystem
• etablerade modeller, såsom ITIL, RUP och PM3
• arbete i stora organisationer.
Vill du veta mer?
Tjänsten är en tillsvidareanställning med placering i Örebro. Vi tillämpar normalt provanställning. Tillträdesdatum enligt överenskommelse.
Kontakta gärna sektionschef Johan Svensson, 010-495 61 92, johan.svensson@transportstyrelsen.se
Fackliga företrädare
SACO, Bo Törnqvist, 010-495 62 81
ST, Leena Sutela, 010-495 62 18
Välkommen med din ansökan!
Vi behöver din ansökan senast den 29 september 2013, referensnummer TSG 2013-1107. Du ansöker via vår webbplats och vi vill att du bifogar ditt CV och ett personligt brev.
Om oss
It-avdelningen stöder alla avdelningar i it-frågor och arbetar med arkitektur, systemutveckling, förvaltning och drift av it-system samt infrastruktur. Vi finns i Borlänge, Norrköping och Örebro och har 130 medarbetare.
Vi använder systemförvaltningsmodellen PM3 för styrning av förvaltningsverksamheten. Inom området Business Intelligence finns Microsoft Businessplattformen och Qlikview. Inom området beslutsstöd ingår den tekniska infrastruktur, arkitektur, strategi och metodik som ligger till grund för att implementera säkra, kvalitativa och verksamhetsnära beslutstödstillämpningar och applikationer på Transportstyrelsen.