IT-Förvaltningsledare inom Ekonomi till Östersund

IT-Förvaltningsledare inom Ekonomi till Östersund

Arbetsbeskrivning

Statens servicecenters uppdrag är att erbjuda effektiv service till medborgare och myndigheter. Vi ansvarar för Sveriges lokala servicekontor där vi ger information och service från Skatteverket, Pensionsmyndigheten, Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen. Vi bidrar även till en effektivare statsförvaltning genom att leverera administrativa tjänster och konsultstöd till statliga myndigheter inom ekonomi, lön och HR. Tillsammans är vi cirka 1400 anställda.
Servicekontoren finns över hela landet, från Trelleborg i söder till Kiruna i norr. Vårt huvudkontor finns i Gävle.

Hos oss får du bidra med din kompetens i arbetet för en effektivare statsförvaltning nära medborgaren.

Statens servicecenters IT-avdelning ansvarar för att förvalta och utveckla myndighetens IT-miljö samt leverera IT-tjänster till verksamheten. Statens servicecenter nyttjar i hög grad externa leverantörer för drift och support av IT-infrastrukturen och applikationsportföljen. En viktig del i uppdraget är att kunna upphandla, följa upp och utveckla IT-tjänster som levereras av externa leverantörer.

IT-avdelningen är lokaliserad i Östersund och består av fyra enheter, IT-projektenheten, IT-arkitektur- och säkerhetsenheten, IT-leveransenheten och IT-förvaltningsenheten. Vi är totalt cirka 50 medarbetare och vi representerar en arbetsplats med hög kompetens, trevliga kollegor och ett närvarande ledarskap. Vi uppmuntrar till ökad mångfald och jämställdhet.

Du kommer att tillhöra IT förvaltningsenheten som består av cirka 15 medarbetare. Enheten IT-förvaltning ansvarar för att leda den IT-nära förvaltningen i enlighet med myndighetens förvaltningsmodell. Tillsammans med de andra förvaltningsledarna ansvarar du för planering, prioritering, leverans och uppföljning i enlighet med beslutade förvaltningsplaner, vilka syftar till att vidmakthålla och vidareutveckla våra IT-tjänster och användarstöd.  Som förvaltningsledare ansvarar du för förvaltningsbudget och löpande uppföljnings- och prognosarbete. Du säkrar att IT-tjänsterna är tillgängliga för verksamheten enligt överenskomna servicenivåer. Du deltar kontinuerligt i enhetens fortsatta arbete med kontinuitetsplanering, utveckling av arbetssätt, rutiner och processer.

Huvudsakliga arbetsuppgifter
I arbetet som Förvaltningsledare på IT för förvaltningsområdet Ekonomi ska du säkerställa att Statens servicecenter har ett kvalitativt och kostnadseffektivt systemstöd. Du ansvarar för att verkställa den IT-nära delen av förvaltningsplanen med tillhörande aktiviteter och budget. Du stöttar arbetet med att driva den strategiska planen gällande förvaltningsområden och i samarbete med verksamheten upprätta förvaltningsplan för kommande period. Du säkerställer att gällande riktlinjer efterlevs. Din vilja att bygga upp och underhålla många kontaktytor hos verksamheten och de externa leverantörerna är viktig för att lyckas med uppdraget. Du säkerställer att alla tekniska samband (t.ex integrationer, inloggning) fungerar tillfredsställande. Ditt ansvar är också att säkerställa att externa leverantörer styrs utifrån gällande rutiner och finns tillgängliga vid behov.

vi är en dynamisk verksamhet så arbetsuppgifter och ansvarsområden över tid, kan variera utifrån myndighetens behov. Vi erbjuder en tjänst med stor möjlighet till eget ansvar och frihet i utförande av arbetsuppgifter. Du stöttas med kompetenta arbetskollegor och utbildningsmöjligheter för din fortsatta utveckling.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har:


• Relevant akademisk examen som systemvetare, ingenjör eller motsvarande examen som bedöms som relevant för tjänsten
• Minst 3 års erfarenhet av att ha arbetat som förvaltningsledare, systemägare eller systemansvarig eller motsvarande roll, gärna i en större organisation
• Erfarenhet av förvaltningsstyrning
• Erfarenhet av att ha arbetat med uppföljning av IT-leveranser som utförare eller beställare

Vidare ska du ha följande förmågor:


• Att skapa struktur i ditt arbete
• Att uppfylla mål med stor drivkraft att åstadkomma resultat i samverkan med olika intressenter
• Att självständigt ta ansvar för dina arbetsuppgifter
• Att få genomslag hos andra genom att du är förtroendeingivande internt såväl som externt
• Du trivs att arbeta i lag, såväl som självständigt
• Du har god vana av att kommunicera, såväl med leverantörer som med användare
• Du har ett säkerhetsmedvetet förhållningssätt

Dessutom är det meriterande om du har:


• Haft eget budgetansvar, inklusive att skapa initial budget, uppföljning och förändring.
• Erfarenhet av grundläggande ITIL Processer
• Erfarenhet av grundläggande projektstyrning inom IT
• Erfarenhet av upphandling under Lagen om offentlig upphandling (LOU).

Övrigt
Anställningen är på 100% och tillsvidare. Vi tillämpar vanligtvis 6 månader provanställning. Anställningen är placerad i Östersund. Startdatum efter överenskommelse. 

Du är välkommen in med din ansökan med personligt brev och CV senast den 27 januari 2021.

Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer genomföras innan beslut om anställning fattas, du måste därför vara svensk medborgare.


Statens servicecenter verkar för en diskrimineringsfri arbetsplats med ökad mångfald och jämställdhet.

Vi har gjort medieval för våra annonser och undanber kontakter från medie- och rekryteringsföretag.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Statens Servicecenter
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 12 januari 2021
  • Ansök senast: 27 januari 2021

Liknande jobb


Business IT Service Manager

Business IT Service Manager

22 november 2024

NetSuite Developer

22 november 2024

Informationssäkerhetssamordnare

20 november 2024

19 november 2024