OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Statens servicecenters uppdrag är att erbjuda effektiv service till medborgare och myndigheter. Vi ansvarar för Sveriges lokala servicekontor där vi ger information och service från Skatteverket, Pensionsmyndigheten, Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen. Vi bidrar även till en effektivare statsförvaltning genom att leverera administrativa tjänster och konsultstöd till statliga myndigheter inom ekonomi, lön och HR. Tillsammans är vi cirka 1400 anställda.
Servicekontoren finns över hela landet, från Trelleborg i söder till Kiruna i norr. Vårt huvudkontor finns i Gävle.
Hos oss får du bidra med din kompetens i arbetet för en effektivare statsförvaltning nära medborgaren.
Statens servicecenters IT-avdelning ansvarar för att förvalta och utveckla myndighetens IT-miljö samt leverera IT-tjänster till verksamheten. Statens servicecenter nyttjar i hög grad externa leverantörer för drift och support av IT-infrastrukturen och applikationsportföljen. En viktig del i uppdraget är att kunna upphandla, följa upp och utveckla IT-tjänster som levereras av externa leverantörer.
IT-avdelningen är lokaliserad i Östersund och består av fyra enheter, IT-projektenheten, IT-arkitektur- och säkerhetsenheten, IT-leveransenheten och IT-förvaltningsenheten. Vi är totalt cirka 50 medarbetare och vi representerar en arbetsplats med hög kompetens, trevliga kollegor och ett närvarande ledarskap. Vi uppmuntrar till ökad mångfald och jämställdhet.
Du kommer att tillhöra IT förvaltningsenheten som består av cirka 15 medarbetare. Enheten IT-förvaltning ansvarar för att leda den IT-nära förvaltningen i enlighet med myndighetens förvaltningsmodell. Tillsammans med de andra förvaltningsledarna ansvarar du för planering, prioritering, leverans och uppföljning i enlighet med beslutade förvaltningsplaner, vilka syftar till att vidmakthålla och vidareutveckla våra IT-tjänster och användarstöd. Som förvaltningsledare ansvarar du för förvaltningsbudget och löpande uppföljnings- och prognosarbete. Du säkrar att IT-tjänsterna är tillgängliga för verksamheten enligt överenskomna servicenivåer. Du deltar kontinuerligt i enhetens fortsatta arbete med kontinuitetsplanering, utveckling av arbetssätt, rutiner och processer.
Huvudsakliga arbetsuppgifter
Ditt huvudsakliga ansvar kommer att vara leda IT-tjänsteområdet ”Säkerhet och behörighet” som innefattar tjänsterna behörighetshantering (IAM), e-identitet, intrångsdetektering samt logghantering kopplat till säkerhetsrelaterade händelser.
Du har ett säkerhetsmedvetet förhållningssätt då IT-tjänsteområdet i högsta grad har en stark koppling till just säkerhet. Du samverkar med våra leverantörer och våra egna interna resurser primärt inom IT-avdelningen men också med kärnverksamheten.
Vi är en dynamisk verksamhet så arbetsuppgifter och ansvarsområden över tid, kan variera utifrån myndighetens behov. Vi erbjuder en tjänst med stor möjlighet till eget ansvar och frihet i utförande av arbetsuppgifter. Du stöttas med kompetenta arbetskollegor och utbildningsmöjligheter för din fortsatta utveckling.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
• Relevant akademisk examen som systemvetare, ingenjör eller motsvarande examen alternativt jämförbar kunskap erhållen genom arbetserfarenhet
• Minst 3 års erfarenhet av att ha arbetat som tjänsteägare, förvaltningsledare, systemägare eller systemansvarig eller motsvarande roll på utförar- eller beställarsidan, gärna i en större organisation
• Erfarenhet av IT-tjänstestyrning eller förvaltningsstyrning
• Erfarenhet av att ha arbetat med uppföljning av IT-leveranser som utförare eller beställare
Vidare ska du ha följande förmågor:
• Att skapa struktur i ditt arbete
• Att uppfylla mål med stor drivkraft att åstadkomma resultat i samverkan med olika intressenter
• Att självständigt ta ansvar för dina arbetsuppgifter
• Att få genomslag hos andra genom att du är förtroendeingivande internt såväl som externt
• Du trivs att arbeta i lag, såväl som självständigt
• Du har god vana av att kommunicera, såväl med leverantörer som med användare
• Du har ett säkerhetsmedvetet förhållningssätt
Dessutom är det meriterande om du har:
• Haft eget budgetansvar, inklusive att skapa initial budget, uppföljning och förändring.
• Erfarenhet av grundläggande ITIL Processer
• Erfarenhet av grundläggande projektstyrning inom IT
• Erfarenhet av upphandling under Lagen om offentlig upphandling (LOU)
• Goda kunskaper inom IT-infrastruktur samt IT- och informationssäkerhet
• Erfarenhet av arbete med de tjänster som är aktuella för IT-tjänsteområdet
Övrigt
Befattningen är placerad i säkerhetsklass. Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer genomföras innan beslut om anställning fattas, du måste därför vara svensk medborgare.
Anställningen är placerad i Östersund och är tillsvidareanställning på heltid, tillträde snarast efter
överenskommelse. Vi tillämpar sex månaders provanställning.
Du är välkommen in med din ansökan med personligt brev och CV senast den 17 februari 2021.
Statens servicecenter verkar för en diskrimineringsfri arbetsplats med ökad mångfald och jämställdhet.
Vi har gjort medieval för våra annonser och undanber kontakter från medie- och rekryteringsföretag.