IT-Förvaltningsledare samarbetstjänster & fjärrskrivbord till Östersund

IT-Förvaltningsledare samarbetstjänster & fjärrskrivbord till Östersund

Arbetsbeskrivning

Om avdelningen och enheten
Statens servicecenters IT-avdelning ansvarar för att förvalta och utveckla myndighetens IT-miljö samt leverera IT-tjänster till verksamheten. Statens servicecenter nyttjar i hög grad externa leverantörer för drift och support av IT-infrastrukturen och applikationsportföljen. En viktig del i uppdraget är att kunna upphandla, följa upp och utveckla IT-tjänster som levereras av externa leverantörer.

IT-avdelningen är lokaliserad i Östersund, Gävle, Norrköping och Göteborg och består av fyra enheter, IT-projektenheten, IT-arkitektur- och säkerhetsenheten, IT-leveransenheten och IT-förvaltningsenheten. Vi är totalt cirka 60 medarbetare och vi representerar en arbetsplats med hög kompetens, trevliga kollegor och ett närvarande ledarskap. Vi uppmuntrar till ökad mångfald och jämställdhet.

Du kommer att tillhöra IT förvaltningsenheten som består av cirka 20 medarbetare. Enheten IT-förvaltning ansvarar för att leda den IT-nära förvaltningen i enlighet med myndighetens förvaltningsmodell. Tillsammans med de andra förvaltningsledarna ansvarar du för planering, prioritering, leverans och uppföljning i enlighet med beslutade förvaltningsplaner, vilka syftar till att vidmakthålla och vidareutveckla våra IT-tjänster och användarstöd.

Huvudsakliga arbetsuppgifter
I arbetet som IT-Förvaltningsledare för IT-tjänsterna samarbetstjänster och fjärrskrivbord ska du säkerställa att Statens servicecenter har ett kvalitativt och kostnadseffektivt systemstöd. Du arbetar tätt med vår samverkanspartner Försäkringskassan för att säkerställa att myndigheten har en stabil och effektiv leverans.

Området Samarbetstjänster innefattar för denna rekrytering idag vår implementerade lösning för textbaserade meddelandetjänster, digital kalender, sändlistor, funktions- och resursbrevlådor via Exchange, Outlook och webbmail. Även samarbetsverktyg för samtal, chatt, samarbete och närvarohantering ingår i vår samarbetstjänst via Skype for Business.

Området Fjärrskrivbord innefattar att du har ansvar för dialog med leverantör kring infrastruktur, mjukvara och klienthårdvara för tunna klienter som myndighetens handläggare använder inom Myndighetsservice samt de lösningar som används av medborgare/kunder vid servicekontor.

Du ansvarar för att ta fram och genomföra förvaltningsplaner med tillhörande aktiviteter och budget. Du säkerställer att gällande riktlinjer efterlevs. Din vilja att bygga upp och underhålla många kontaktytor hos verksamheten, de externa leverantörerna och samverkanspartners är viktig för att lyckas med uppdraget. Du säkerställer att alla tekniska samband fungerar tillfredsställande. Ditt ansvar är också att säkerställa att externa leverantörer styrs utifrån gällande rutiner och finns tillgängliga vid behov.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har:


• Relevant akademisk examen som systemvetare, ingenjör eller motsvarande examen alternativt jämförbar kunskap erhållen genom arbetserfarenhet
• Gedigen erfarenhet av att ha arbetat som tjänsteägare, förvaltningsledare, systemägare, systemansvarig eller motsvarande roll på utförar- eller beställarsidan, gärna i en större organisation
• Erfarenhet av IT-tjänstestyrning eller förvaltningsstyrning
• Erfarenhet av att ha arbetat med uppföljning av IT-leveranser som utförare eller beställare

Vidare ska du ha följande förmågor:


• Att skapa struktur i ditt arbete
• Att uppfylla mål med stor drivkraft att åstadkomma resultat i samverkan med olika intressenter
• Att självständigt ta ansvar för dina arbetsuppgifter
• Du trivs att arbeta i team, såväl som självständigt
• Du har god vana av att kommunicera, såväl med leverantörer som med användare
• Du har ett säkerhetsmedvetet förhållningssätt

Dessutom är det meriterande om du har:


• Haft eget budgetansvar, inklusive att skapa initial budget, uppföljning och förändring.
• Erfarenhet av grundläggande ITIL Processer
• Erfarenhet av grundläggande projektstyrning inom IT
• Erfarenhet av upphandling under Lagen om offentlig upphandling (LOU).
• Erfarenhet av utvecklingsarbete inom det ovan beskrivna området Samarbetstjänster, med fördel inom statlig/kommunal verksamhet
• Erfarenhet av olika typer av samarbetsverktyg och chattlösningar

Övrigt
Anställningen är 100% och tillsvidare. Vi tillämpar vanligtvis 6 månaders provanställning. Anställningen är placerad i Östersund eller Gävle. Resor i tjänsten kommer bli aktuellt, bl a till Östersundskontoret där stor del av IT-avdelningen finns.

Välkommen med din ansökan innehållande CV och personligt brev senast 9 januari. 

Intervjuer kommer preliminärt att hållas via Skype vecka 3 2023 och fysiskt på Östersundskontoret vecka 4 2023. Eventuellt säkerhetsprövningssamtal genomförs fysiskt på Östersundskontoret vecka 4 2023.

För att kunna göra en så rättvis och korrekt bedömning som möjligt är det av stor vikt att du uppger år och månad för varje anställning samt en kort beskrivning av arbetsuppgifterna. Om den informationen inte framgår kan vi inte göra en korrekt bedömning av din kompetens och erfarenhet och du kan därför riskera att bli bortvald i urvalsprocessen.

Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas, du måste därför vara svensk medborgare


Hos oss får du bidra med din kompetens i tjänster som ligger nära medborgare och myndigheter.
Statens servicecenters uppdrag är att erbjuda effektiv service till medborgare och myndigheter. Vi ansvarar för Sveriges statliga servicekontor där vi vägleder besökare i frågor som rör Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan, Pensionsmyndigheten och Skatteverket.

Vi bidrar även till en effektivare statsförvaltning genom att leverera administrativa tjänster och konsultstöd till myndigheter. Vi är experter inom ekonomi, lön och HR.

Vår verksamhet finns i hela landet. Huvudkontor finns i Gävle. Vi är också en beredskapsmyndighet inom sektorn ekonomisk säkerhet. Tillsammans är vi 1 600 medarbetare

Statens servicecenter verkar för en diskrimineringsfri arbetsplats med ökad mångfald och jämställdhet.

Vi har gjort medieval för våra annonser och undanber kontakter från medie- och rekryteringsföretag.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Statens Servicecenter
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 16 december 2022
  • Ansök senast: 9 januari 2023

Liknande jobb


Team coach/Systemförvaltare

Team coach/Systemförvaltare

20 december 2024

Systemförvaltare, Tjänsteområde HR och Lärande

Systemförvaltare, Tjänsteområde HR och Lärande

20 december 2024

20 december 2024