OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Just nu söker vi en interimschef inom IT till Länsstyrelsen i Mariestad. Rollen är ett konsultuppdrag på heltid med start så fort som möjligt och sträcker sig minst 8 månader fram med mycket god chans till förlängning. Sök rollen idag då intervjuer sker löpande!
Om tjänsten
Vakansen avser chefskap för enheten Användarstöd IT och omfattar ansvar för användarnära IT och support. Enheten utgörs av två funktioner som leds av funktionschefer;
Servicedesk, 10-15 anställda samt 5-10 konsulter via bemanningsföretag. Servicedesk är en fysiskt samlad funktion som drivs från Mariestad. Uppdraget är 1st line support, hantering av beställningar samt operativ incidenthantering.
Kompetenscenter, 20-25 anställda, distribuerat över flera orter i landet. Fokus på kommunikation samt arbetsplatsnära service och hårdvaruleveranser såsom PC/Print med kringutrustning och program.
Arbetet omfattar budget-, leverans- och personalansvar inom enhetens ansvarsområde, med vidhängade ansvar för planering, uppföljning och rapportering. Deltagande i projekt och/eller styrgrupper kan förekomma. Interimschefen är underställd och rapporterande till chefen för länsstyrelsernas IT-avdelning och deltar i avdelningens ledningsgrupp, med längre möten varannan vecka samt löpande korta avstämningar veckovis.
IT-verksamheten har höga krav på kontinuitet och vissa leveransområden, exempelvis Servicedesk, har beredskap 24/7/365.
Rollen innebär deltagande i avdelningen ledningsgrupp. Möjliga stationeringsorter är Mariestad eller Göteborg. Resor förekommer i arbetet. Arbete på distans är möjligt till viss del av tjänstgöringen.
Vem är du?
För att lyckas i denna roll är du driven, trygg och en kommunikativ ledare. Du har god förmåga att bygga upp och utveckla relationer samt gillar att ge god service och skapa ordning. Du är målorienterad, stresstålig och har resultatfokus. I övrigt ser vi att du:
Har flera års IT-relaterad chefserfarenhet i större organisationer, varav några år som chef över chef.
Har erfarenhet från ledande roll i verksamhet med höga krav på Informationssäkerhet och IT-säkerhet.
Har erfarenhet av arbete i ledande roll med drift och support inom IT.
Om verksamheten
Länsstyrelsernas IT-avdelning, med organisering inom Länsstyrelsen Västra Götaland, ansvarar för IT-försörjningen till samtliga 21 länsstyrelser i landet. IT-verksamheten har 175 medarbetare, varav c:a hälften är stationerade i Västra Götalands län och resten vid andra orter i hela landet. IT-verksamheten omsätter c:a 400 MSEK per år och bedrivs som inomstatlig avgiftsfinansierad resurssamverkan.
Att vara konsult hos oss ger dig många möjligheter att prova på olika branscher, företag och roller. Läs gärna mer om hur det är att vara konsult hos oss: https://www.poolia.se/karriar/tips/konsult/. Det passar dig som vill få mycket erfarenhet under en kortare period. Om du letar efter en värld fylld av spännande möjligheter och nya kontakter kommer du gilla att vara konsult hos oss