IT - koordinator till Språkcentrum

IT - koordinator till Språkcentrum

Arbetsbeskrivning

Vår vision är att Göteborg ska vara en internationellt ledande utbildnings- och kunskapsstad.

Utbildningsförvaltningen i Göteborg bedriver verksamhet inom kommunal gymnasieskola, kommunal vuxenutbildning, yrkeshögskola, gymnasiesärskola, studie- och yrkesvägledning, modersmål samt skolutveckling.

I vårt arbete har vi ett tydligt elevfokus som sätter kunskap och färdigheter i ett sammanhang där inre motivation, medskapande och lust att lära är viktiga ingredienser.

Vi arbetar utifrån alla människors lika värde och rättigheter. Tillsammans skapar vi en arbetsmiljö där både elever och medarbetare är delaktiga och verkar för varandras framgång.

ARBETSUPPGIFTER
På Språkcentrum har du förmånen att få jobba med hela världen. Här erbjuds modersmålsstöd, modersmålsundervisning och studiehandledning åt ungefär 13 000 barn och elever från förskola till gymnasium i hela Göteborg och i kranskommunerna.

Språkcentrum består av cirka 300 modersmålslärare som tillsammans undervisar i mer än 70 språk. Modersmålslärare, enhetschefer, administratörer, IT- pedagog och IT- koordinator gör det möjligt för Göteborgs unga att nå sina kunskapsmål med hjälp av modersmålsundervisning och studiehandledning på sitt modersmål.

Läs mer om Språkcentrum på vår webbplats:
https://goteborg.se/wps/portal/enhetssida/sprakcentrum

Som IT - koordinator rör du dig med lätthet i den digitaliserade världen, tar vara på dess möjligheter och kan förmedla dessa vidare till Språkcentrums personal.

I dina arbetsuppgifter ingår bl.a:
• att stödja Språkcentrums personal i användning av digitala verktyg
• inköp och inventering av IT-utrustning
• att säkra att nyanställda på Språkcentrum har den IT - utrustning de behöver och de introduceras i denna utifrån sina specifika behov
• underhåll och support av applikationer, datorer och annan digital utrustning
• planera för och hålla i fortbildning i olika digitala verktyg för personalen på Språkcentrum

Vid sidan av IT-relaterade arbetsuppgifter ingår också administrativa uppgifter i tjänsten så som lokalbokningar tillsammans med ett övergripande ansvar vad gäller larm, brand och felanmälan. Inom detta har du ansvaret för kontakter såväl internt som externt.

Du ingår i ett team om fyra administratörer och en IT-pedagog. Din närmaste chef är Språkcentrums verksamhetschef. Du har också ett nära samarbete med Språkcentrums sju enhetschefer. Genom stöd och service inom IT-området bidrar du till att Språkcentrums enhetschefer får goda förutsättningar att leda verksamheten.

Din närmaste kollega är verksamhetens IT-pedagog. Ni finns på samma arbetsplats och är ett nära stöd och bollplank till varandra i vardagen. Större arbetsuppgifter och förändringsprocesser planerar och genomför ni tillsammans.

Som IT- koordinator ingår du i nätverk för utbildningsförvaltningens superanvändare. Detta är forum för erfarenhetsutbyte och kompetensutveckling. Du har också regelbunden kontakt med Utbildningsförvaltningens och Grundskoleförvaltningens enheter för Digitalisering.

KVALIFIKATIONER
Du har tidigare erfarenhet av arbete inom support och/eller service.
Du har god digital kompetens och har goda kunskaper i diverse tidsenliga digitala samarbetsverktyg. Du har kunskap om bl.a Google Workspace, Office 365 samt Windows.

Det är meritande som du har tidigare erfarenhet av arbete inom skolverksamhet.

Den personal du möter på Språkcentrum skiljer sig åt då det gäller digital kompetens och intresse. Du behöver därför vara tålmodig, pedagogisk och kunna individanpassa ditt stöd.

Du arbetar strukturerat och har en god förmåga att prioritera bland arbetsuppgifter. Ditt perspektiv präglas av helhetstänk och vi välkomnar att du tar initiativ till förändringar som kan göra skillnad i stort och smått.

Vi tror att du trivs på en arbetsplats som präglas av olika perspektiv och att du har ett öppet och ödmjukt förhållningssätt.

Som sökande till denna tjänst kommer du i ansökningsförfarandet att få svara på ett antal frågor om din kompetens inom efterfrågat område. Vi kommer att utgå från dessa i vårt urval och kommer därmed inte begära in något personligt brev i denna process. Målet med detta arbetssätt är att göra urvalet objektivt och träffsäkert.

ÖVRIGT
Till din intervju behöver du ha med dig pass/nationellt id och eventuellt bevis på uppehållstillstånd om du har ett medborgarskap utanför EU/EES. Detta för att vi som arbetsgivare behöver säkerställa din identitet samt säkra att du har rätt att arbeta i Sverige.

Med hänvisning till lagarna som reglerar registerkontroll så måste den som erbjuds denna tjänst uppvisa utdrag ur belastningsregistret innan anställningsavtal kan upprättas.

Sammanfattning

Liknande jobb


Internal IT

Internal IT

29 november 2024

IT-Servicedesk/support tekniker

IT-Servicedesk/support tekniker

29 november 2024

29 november 2024