IT Licens och avtalskoordinator till Socialstyrelsen

Arbetsbeskrivning

Socialstyrelsen är inne i en utvecklingsfas där vi med nya arbetssätt och utökad personalstyrka ska möta dagens och morgondagens krav på en modern IT-verksamhet. 

IT-funktionen består av tre enheter; Enheten för IT Infrastruktur, Enheten för IT Servicedesk och Enheten för IT Förvaltning och utveckling.

Vi söker nu en kollega till en ny roll som IT licens och avtalskoordinator som kommer att jobba för hela IT-funktionen men tillhöra enheten IT Förvaltning och utveckling. 

Uppdraget omfattar primärt ansvar för licenshantering och avtalsförvaltning av samtliga avtal och licenser inom IT i nära samarbete med våra Förvaltningsledare IT. 

I ansvaret för licenshantering har du överblick över vilka IT-licenser som finns och vilka förvaltningsobjekt som nyttjar licenserna. Tillsammans med Förvaltningsledare IT gör du även regelbundna analyser av användningen i syfte att optimera våra licenser.  Du koordinerar upphandling/avrop av nya licensavtal när nya behov uppstår eller när befintliga avtal löper ut. Det är helt enkelt du som har koll på våra licenser!

Avtalsförvaltning innebär främst att du koordinerar och följer upp IT-relaterade avrop mot våra egna ramavtal gällande IT-kompetens. Du kommer även koordinera nya IT-relaterade upphandlingar. Arbetet görs  i nära samarbete med Förvaltningsledare IT och projektledare samt Enheten för upphandling. I arbetet ingår även att planera och koordinera avtalsuppföljning tillsammans med avtalsägare.

 Vi söker dig som vill


• ansvara för licenshantering inom IT  
• ansvara för avtalsförvaltning inom IT  
• säkerställa att anskaffning av nya avtal initieras i rätt tid  
• stödja IT-funktionens medarbetare i frågor om avtal som finns tecknade på IT-området 

 Vi söker dig som har


• en utbildning som myndigheten finner relevant för tjänsten
• erfarenhet av liknande arbetsuppgifter från offentlig sektor 
• erfarenhet av och kunskap kring licensmodeller och licensvillkor  
• mycket god förmåga att planera, dokumentera och kommunicera  i tal och skrift på svenska. 

 För att trivas i rollen tror vi att du är driven och kan samverka brett med många kontaktytor och att du har en god förmåga att kommunicera. Det är viktigt att du är strukturerad och håller ordning och reda. Du har ett helhetstänk vilket innebär att du snabbt kan skapa dig en överblick kring ditt arbete och göra relevanta prioriteringar. Du har också en vilja att vara delaktig i förändringsarbete och skapa förutsättningar för nya arbetssätt och metoder. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. 

Det är meriterande om du även har


• erfarenhet av leverantörsstyrning
• erfarenhet av arbete med behovsanalys, kravinventering och kravställning i IT-relaterade anskaffningar
• erfarenhet av licensinventeringsverktyg
• kunskap om projektstyrnings- och förvaltningsmodellen pm3.

 Anställningsinformation

Anställningen är en tillsvidareanställning med provanställning på 6 månader med placering på avdelningen för Verksamhetsutveckling, stöd och service, enheten för IT förvaltning & utveckling  i Stockholm. Välkommen med din ansökan senast den 16 september 2021.

Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Du måste vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund.

I ditt personliga brev ber vi dig beskriva dina erfarenheter som matchar den bakgrund och kompetens vi efterfrågar.  Ange diarienummer 2.6.1-29001/2021.

Socialstyrelsen strävar efter en personalsammansättning som speglar samhällets mångfald. Vi erbjuder ett meningsfullt arbete och många kunniga kollegor som vill bidra till ett viktigt samhällsuppdrag. Vi erbjuder dessutom bra villkor för bland annat friskvård, flexibel arbetstid, semester och pension.

Om du har frågor om tjänsten, kontakta rekryterande enhetschef Åsa Stridsman. Vid frågor om rekryteringsprocessen, kontakta personalspecialist Ola Nordin-Remberger. Fackliga företrädare är Carl-Erik Flodmark för SACO och Magnus Göransson för ST. Samtliga nås på telefonnummer 075-247 30 00.

Om Socialstyrelsen


God vård och omsorg bygger på kunskap. Därför finns vi. Socialstyrelsen är Sveriges kunskapsmyndighet för vård och omsorg. Genom samarbete, oberoende experter och pålitlig kunskap styr, stödjer och utvecklar vi hälso- och sjukvården och socialtjänsten. Det gör vi för att människor i Sverige ska få tillgång till god vård och omsorg på lika villkor, oavsett vem man är och var i landet man bor.

Kontaktpersoner på detta företaget

Kristina Bränd Persson, enhetschef
075-247 3096
Elisabeth Roxmalm, personalspecialist
075-247 3309
Beatrice Hopstadius, enhetschef
075-247 3670
Beatrice Hopstadius, tf enhetschef
075-247 3670
Pernilla Ek, enhetschef
075-247 3032
Erik Höglund, avdelningschef
075-247 3872
Eva  Wallin, enhetschef
075-247 3470
Elisabeth Roxmalm, personalspecialist
075-247 3309
Georg  Lagerberg, enhetschef
075-247 3607
Helena  Scarabin, enhetschef
075-247 4055

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Socialstyrelsen
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 26 augusti 2021
  • Ansök senast: 16 september 2021

Besöksadress

Rålambsvägen 3, Västerbroplan
None

Postadress

Rålambsvägen 3
Stockholm, 10630

Liknande jobb


Inspektörer med ekonombakgrund

Inspektörer med ekonombakgrund

20 december 2024

20 december 2024

Internutredare

Internutredare

20 december 2024

Utredare

Utredare

19 december 2024