OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Är du en engagerad och driven person som är kunnig inom området IT- och informationssäkerhet? Gillar du att samarbeta brett och bidra till att få det som är komplext att vara lättbegripligt? Då har du möjlighet bli en del av vårt härliga team på Digitaliseringsavdelningen i Kristinehamns kommun!
Tjänsten är nyinrättad och en utökning av kommunens resurser på området, vilket innebär att det finns goda möjligheter att vara med och utforma såväl arbetsformer som kommunens fortsatta arbete inom området IT- och informationssäkerhet. Du kommer att tillhöra enheten Digital utveckling som är en av två enheter på Digitaliseringsavdelningen som är en del av kommunledningsförvaltningen.
Den digitala omställningsförmågan är i många avseenden avgörande för att Kristinehamns kommun ska kunna utvecklas i positiv riktning. På enheten Digital utveckling arbetar vi i olika former, och med olika kompetenser, tillsammans med kommunens verksamheter i frågor som berör verksamhetsutveckling med stöd av digital teknik. En central del i Digitaliseringsavdelningens uppdrag är också att driva och i viss utsträckning styra kommunens arbete med att öka vår digitala omställningsförmåga.
ARBETSUPPGIFTER
I takt med den allt snabbare digitala utvecklingen ökar vårt behov av ett systematiskt arbete för att stötta våra verksamheter med att vidta lämpliga åtgärder för att skydda den information som hanteras digitalt. Som IT- och informationssäkerhetssamordnare har du en ledande och styrande roll i kommunens arbete med att etablera ett väl fungerande ramverk för IT- och informationssäkerhet. Du ansvarar bland annat för att utarbeta och implementera interna styrdokument, modeller och rutiner så som exempelvis policy för informationssäkerhet, modell för informationssäkerhetsklassning, riskanalys och rutiner för incidenthantering. Du kommer att jobba nära säkerhetssamordnaren på risk- och säkerhetsstaben.
En central del i arbetet är att på olika sätt verka för att öka medarbetarnas medvetenhet att informationssäkerhet är en förutsättning för att kommunens verksamheter ska fungera. Utgångspunkten i ditt arbete är att det för varje medarbetare ska vara lätt att göra rätt. Det bästa informationssäkerhetsarbetet är trots allt det som faktiskt blir av. Det är därför viktigt att du kan utgå från flera perspektiv samtidigt och på ett pragmatiskt sätt balansera förhållandet mellan informationens karaktär, rättsliga krav samt val av tekniska och organisatoriska skyddsåtgärder.
Rollen är bred och innebär ett nära samarbete, rådgivning och kontakt med olika målgrupper, till exempel ledningar och ansvariga chefer, representanter för kommunens verksamheter, kommunikationsavdelningen och specialister inom till exempel IT och juridik. Uppdraget är strategiskt men du arbetar även operativt och förebyggande tillsammans med verksamheterna och dina kollegor på Digitaliseringsavdelningen för att uppnå en god övergripande informationssäkerhet. Du är nyfiken och trivs med ett klimat där du får möjlighet att ta egna initiativ samtidigt som du är flexibel och lyhörd för verksamhetens behov och omvärldens krav.
KVALIFIKATIONER
· Relevant högskoleutbildning inom systemvetenskap, IT, IT-säkerhet eller andra närliggande områden, eller har motsvarande erfarenheter/kunskaper som arbetsgivaren bedömer som likvärdiga.
· Erfarenhet av att arbeta med risk- och sårbarhetsanalyser samt genomföra informationssäkerhetsklassning.
· Erfarenhet från arbete med IT och/eller informationssäkerhet
· God förståelse för IT/cybersäkerhet och de tekniska möjligheter som finns inom området
· God kännedom om relevant lagstiftning som exempelvis dataskyddsförordningen (GDPR), NIS-direktivet, Patientdatalagen, Offentlighets- och sekretesslagen.
· Kunskaper om kravställning vid upphandling av informationssystem/plattformar
Meriterande
· Erfarenhet av arbete som it- och informationssamordnare eller informationssäkerhetsstrateg
· Erfarenhet av agila metoder
· Erfarenhet av arbete inom offentlig förvaltning
Personliga egenskaper
· Initiativtagande, driven och trivs att leda andra genom förändring
· Drivs av att skapa ordning och struktur i en föränderlig miljö
· Du har god samarbetsförmåga, är lyhörd och kommunikativ i kontakt med andra
· Stor vikt läggs vid dina personliga egenskaper. Referenser krävs
Tjänsten är säkerhetsklassad på nivå 2 vilket kräver genomförd säkerhetsprövning och svenskt medborgarskap.
ÖVRIGT
Kristinehamns kommun är en arbetsplats med många medarbetare, som i sin tur genom arbete inom olika verksamheter möter många av kommunens invånare.
Vi arbetar för ett framgångsrikt ledar- och medarbetarskap genom dialog och samarbete. Arbetsmiljön påverkas av hur vi bemöter varandra och vi alla har ett ansvar för att bidra till en god arbetsmiljö och kommunikation. Våra ledord för medarbetarskap är delaktighet, ansvarstagande och kompetens vilket vi tror bidrar till en positiv och hälsosam arbetsmiljö som ger kraft, energi samt arbetsglädje på jobbet.
Som anställd hos oss ska kan du förvänta dig stöd för nya idéer, goda utvecklingsmöjligheter och att vi ger dig de verktyg du behöver för att kunna utföra ditt arbete på ett bra sätt. Vi erbjuder möjlighet att teckna distansarbetsavtal. De medarbetare som tecknar distansarbetsavtal får även teknisk utrustning till sin distansarbetsplats samt ett bidrag på 5000 kr för att kunna inreda distansarbetsplatsen. Detta för att vi vill säkerställa att din arbetsmiljö ska vara lika god som på din huvudarbetsplats.
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och ha en god kommunikation med dig som söker jobb hos oss, ber vi dig att skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller i pappersformat.
Varmt välkommen med din ansökan!
Erbjudanden om rekryterings- och annonseringshjälp undanbedes.