OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Företagsbeskrivning
Vattenfall är en av Europas största producenter och återförsäljare av el och värme. Våra huvudmarknader är Sverige, Tyskland, Nederländerna, Danmark och Storbritannien. Inom Vattenfallkoncernen finns cirka 20 000 anställda. Vi har elektrifierat industrier, levererat energi till bostäder och förvandlat tillvaron genom innovation i över hundra års tid. Vi vill nu göra det möjligt att leva fossilfritt inom en generation och vi driver på övergången till ett hållbart energisystem.
Jobbeskrivning
Har du ett genuint intresse för IT och digitalisering och tycker om att utveckla affärsverktyg utifrån strategiska behov?
Vi söker vi dig som vill ta nästa steg i din karriär i rollen som IT Product Owner (produktägare) för vår internationella affärsenhet Vattenfall Network Solutions.
Vattenfalls affärsenhet Network Solutions har vuxit kraftigt de senaste åren och vi har en ambitiös tillväxtplan framför oss. Idag har vi cirka 90 anställda i Sverige, London, Amsterdam, Köpenhamn och Oslo.
Network Solutions huvudsakliga erbjudande är "Power-as-a-Service", där vi bygger, äger och driver elektrisk infrastruktur till våra kunder, såsom transformatorer, ställverk, laddnings- och batterilösningar, sollösningar etc och säljer detta som en tjänst. Våra viktigaste kundsegment är industrin och den tunga transportsektorn.
Vi möjliggör elektrifiering och resan mot en fossilfri framtid.
Vårt erbjudande
Vi erbjuder dig en spännande möjlighet att bli en del av vårt internationella engagerade team och spela en viktig roll på vår tillväxtresa, där du som IT Product Owner kommer att driva och samordna utvecklingen av vårt IT-landskap för att stötta organisationen och affären.
Rollbeskrivning
Intresse för IT och digitalisering och hur det på bästa sätt kan stötta affären är grundläggande i denna roll. I din vardag arbetar du omväxlande med strategisk och operativ IT utveckling. Utvecklingen sker i nära samarbete med kollegorna i verksamhetsländerna Sverige, Storbritannien, Nederländerna, Danmark och Norge samt med Vattenfall IT och externa konsulter.
Som IT Product Owner kommer du att spela en central roll för affärsområdets fortsatta utveckling inom IT- och digitaliseringsområdet. Din varierande vardag kommer innebära olika frågeställningar, inom främst följande områden.
Samordna och driva utvecklingen av Microsoft Dynamics och Power Platform.
Driva och koordinera utvecklingen av Microsoft Dynamics (Market automation, CRM och Field Service) genom att bl.a.
driva och koordinera utvecklingsteamet i det dagliga arbetet, exempelvis genom att leda agila utvecklarforum såsom sprintplanering, demos och retrospektiv
ansvara för backlog
omsätta verksamhetens kravställning till IT-utvecklingsaktiviteter
inneha huvudansvaret för att säkerställa utvecklingsteamets dokumentation i samband med utveckling och felsökning
Hantera IT-relaterade frågeställningar, krav och önskemål från verksamheten
Utvärdera nya IT-lösningar utifrån verksamhetens och kundens behov
Proaktivt övervaka IT-marknaden med fokus på nya relevanta IT-lösningar och därigenom bidra med ”Best practice”
Driva och genomföra studier av nya IT-lösningar som krävs ur ett verksamhets- och kundperspektiv
Driva olika utvecklings- och förändringsledningsinitiativ kopplat till IT och digitalisering
Kravspecifikation
Relevant utbildning inom IT (magister- eller kandidatexamen eller kvalificerad yrkeshögskola)
Minst 5 års erfarenhet som utvecklare, produktägare, systemägare, IT-projektledare, IT-lösningsarkitekt eller liknande
Erfarenhet inom utveckling av CRM-system
Dokumenterad erfarenhet av att driva ett agilt arbetssätt
Du behärskar svenska och engelska flytande i tal och skrift.
Meriterande
Erfarenhet av utveckling av Microsoft Dynamics och Power BI
Cerifiering(ar) inom agila arbetssätt (Scrum eller likvärdigt)
Om du talar nederländska eller danska är det en bonus.
Personliga egenskaper
Som person är du driven och proaktiv med ett tydligt strukturerat arbetssätt. Du är en ödmjuk och lyhörd teamplayer. Med dessa egenskaper kan du på ett positivt sätt både lyssna in och stötta verksamhetens behov men samtidigt utmana nuvarande lösningar och arbetssätt när det är relevant.
Du trivs i en internationell miljö där du har möjlighet att påverka utvecklingen och får saker att hända.
Ytterligare information
Placering
Tjänsten är placerad på Vattenfalls huvudkontor i Solna, Sverige.
Mångfald och inkludering
På Vattenfall är vi övertygade om att mångfald bidrar till att bygga ett mer lönsamt, effektivt och attraktivt företag. Därför arbetar vi aktivt för att skapa en harmonisk balans bland våra anställda och vi uppmuntrar sökande oavsett ålder, religion, könsidentitet och könsuttryck, sexuell identitet, funktionshinder och etnisk bakgrund att söka.
Läs mer om hur vi arbetar med mångfald och inkludering här: Diversity & Inclusion
Ansökningsprocess
Sista ansökningsdag är den 28 maj 2023. Urval och intervjuer hålls efter sista ansökningsdag. Vi tar inte emot ansökningar via e-post.
För ytterligare information om rekryteringsprocessen, vänligen kontakta rekryterare Adrian Malmberg, telefon +46 70-234 26 41 eller adrian.malmberg@vattenfall.com.
För mer information om tjänsten är du välkommen att kontakta rekryteringsansvarig Zandra Salomonsson, Director Sales Pipeline and Business Enablement, telefonnummer +46 70-679 88 00 eller zandra.salomonsson@vattenfall.com.
Fackliga representanter för denna tjänst är Christian Ericsson, Ledarna, Ann Marie Sjöbohm, Akademikerna, Ulf Tengman, SEKO, Asim Nokic, Unionen. Alla kontaktpersoner nås via Vattenfalls växel 08-739 50 00.