OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Bakgrund/ Uppdragsbeskrivning
Som IT-projektledare leder du ett eller flera projekt hos vår kund. Projekten bemannas av interna resurser och konsulter inom IT samt av verksamhetsspecialister. Du rapporterar projektens framdrift mot uppställda mål och planer till beställare och styrgrupp. Som stöd har du projektmodellen PPS, som i delar är anpassad till kundens behov. Utöver PPS styrs vi som statligt affärsverk av riktlinjer, anvisningar och instruktioner. Vår kund använder projektverktyget Antura för projektrapportering samt resursallokering. Som konsult i projektledarrollen tillhör du Avdelning IT-strategi och styrning där flertalet av våra IT-projektledare finns.
Detta uppdrag avser projektledning av ett projekt inom ett större program hos vår kund. Vi ser behov av en erfaren projektledare som tidigare drivit större systemskiftesprojekt med en bevisad pondus och goda kommunikationsfärdigheter.
Arbetsuppgifter
I arbetsuppgifterna ingår sedvanliga projektledaraktiviteter såsom att planera, leda, samordna och administrera projektet genom alla projektfaser, så att målsättning och delmål uppnås enligt tidplan och med gott resultat. I arbetsuppgifterna ingår också förankring i organisationen samt överlämning till en förvaltningsorganisation.
Stötta projektägare/beställare i att fram projektdirektiv och behövliga underlag enligt ovanstående premisser och kundens anvisningar samt styr- och projektmodeller
Driva aktiviteter och löpande rapportera framdrift och risker till styrgrupp
Löpande informera olika intressentgrupper
Ansvara för projektets budget och resursallokering
Ansvara för att projektet levereras i tid och till rätt kvalitet
Hantera leverantörer och leverantörskontakter
Vid behov upphandla ny lösning enligt kundens direktiv och processer (tex LOU)
Leda interna projektresurser på ett tydligt och positivt sätt enligt kundens värdegrund
Bidra till förvaltningsplanen och budgetprocessen
Säkerhetsprövning
Säkerhetsprövning av leverantör och konsult krävs med anledning av att konsulten kommer hantera hemliga uppgifter.
Processen för upprättande av SUA-avtal och genomförande av registerkontroll beräknas ta ca 8 till 10 veckor från tilldelning av uppdrag, men kan både ta längre och kortare tid. Konsultens uppdrag kan inte påbörjas innan denna process har genomförts.
Placering
Svenska kraftnäts lokaler i Sundbyberg.
Konsulten kan erbjudas att i viss mån arbeta hemifrån. Detta beslutas i samråd med beställaren.
Omfattning
Uppdraget uppskattas ha en beläggning på 80 - 100 % under hela uppdragstiden.
Den angivna omfattningen ska ses som en kvalificerad uppskattning.
Konsulten avropas till angivet projekt/uppdrag men kan i samråd med beställaren komma att arbeta i andra projekt/uppdrag för Svenska kraftnät så länge rollen, nivån och arbetsuppgifterna är desamma och ej överstiger 100% av en heltidstjänst.
Skall- och börkrav för uppdraget i punktform:
Skallkrav
Utbildning
Högskole/universitetsutbildning 120p/180hp inom IT (alternativt motsvarande utbildning eller arbetslivserfarenhet)
Projektledarutbildning/certifiering som projektledare.
Kompetens och Erfarenhet:
Minst 10 års arbetslivserfarenhet som IT-projektledare
Projektlett minst 2 (fleråriga) större IT- projekt av högt prioriterad karaktär
Erfarenhet av minst 2 uppdrag inom IT i offentlig sektor de senaste 10 åren
Projektlett minst 3 införanden av standardsystem där krav mot externa parter har ingått
Minst 3 års arbetslivserfarenhet av säkerhetsklassade system
God skriftlig och muntlig kommunikationsförmåga på svenska och engelska
Börkrav
Erfarenhet som programledare i större IT- förändring
Minst 2 års arbetslivserfarenhet av att leda projekt med införande av ICS-system (Industrial Control System) t.ex. såsom SCADA
Minst 2 års arbetslivserfarenhet av att leda projekt inom energibranschen
Minst 2 års arbetslivserfarenhet från verksamhet med hög skyddsklass
Annat
Nedanstående personliga egenskaper säkerställs via referenser och vid eventuell intervju. Svenska kraftnät förbehåller sig rätten att kontakta egna relevanta referenser (än de som leverantören själv angivit) för att säkerställa uppfyllande av krav.
God samarbetsförmåga och initiativförmåga
Flexibel och anpassningsbar efter arbetsbelastning
Utåtriktad och tydlig i sin kommunikation
Ödmjuk och ha lätt för att skapa förtroende
Arbetar självständigt och målinriktat
Fallenhet för administrativa arbetsuppgifter
Förmåga att arbeta i grupp
Visst låter detta som ett spännande uppdrag?
Sök redan i dag så berättar vi mer. Vi behöver en ansökan inkluderat ett CV som matchar vår kunds önskemål.
Urval och intervjuer sker löpande så vänta inte med din ansökan då vi behöver komplettera med mer information och anbudstiden är kort.
NXT Interim och NXT Rekrytering är ett nischat och innovativt företag som är verksamma inom konsult och rekryteringsbranschen.
Vi är verksamma inom HR, IT, och Finans och har 20 års erfarenhet i branschen. Vi erbjuder våra konsulter bl a sjukförsäkring, remote-arbetsplatser och flera andra förmåner som förgyller deras vardag. Vid projektanställning tillämpar vi kollektivavtal.