OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Brinner du för IT-säkerhet och vill vara med och bygga upp en helt ny roll? Vi söker dig som har ett nytänkande som kan omsättas i praktiken och leda till resultat. Vill du vara med på vår förändringsresa? Just nu söker vi en IT-säkerhetssamordnare till Informationsförsörjning- och digitaliseringsavdelningen. Välkommen med din ansökan redan idag!
Om tjänsten
I rollen som IT-säkerhetssamordnare kommer du arbeta på Informationsförsörjning- och digitaliseringsavdelningen med huvudfokus att leda och samordna IT-säkerhetsarbetet. Du kommer planera, prioritera och säkerställa att aktiviteter och uppdrag genomförs i enlighet med beslutade riktlinjer och policys, vilka syftar till att vidmakthålla, stärka och vidareutveckla IT-säkerhetsområdet. Du kommer vara en viktig spelare i att bygga upp och utveckla arbetssätt, rutiner och processer samt arbeta nära och ha stöd av kommunens Informationssäkerhetsstrateg (CISO).
Huvudsakliga arbetsuppgifter
• leda och samordna långsiktiga IT-säkerhetsarbetet enligt beslutade planer
• stötta verksamheter i IT-säkerhetsfrågor
• ta fram relevanta nyckeltal och statusrapporter
• ställa krav på berörda objekt ur IT-säkerhetsperspektiv
• leda och stötta IT-säkerhetsanalytiker i det dagliga arbetet
• omvärldsbevaka och nätverka inom IT-säkerhetsområdet
• följa upp efterlevnaden av riktlinjer för IT-säkerhet samt föreslå proaktiva åtgärder
• säkerställa att kontinuerliga granskningar genomförs på IT-miljön
• verka för höjandet av säkerhetsmedvetande inom IT
Kompetenskrav
• akademisk utbildning, gärna med IT-riktning eller motsvarande kompetens/erfarenhet som arbetsgivaren bedömer som likvärdig
• minst 3 års erfarenhet av IT-säkerhetsarbete inom stora organisationer
• erfarenhet av ledarskap och leda team
• goda kunskaper i svenska och engelska, både i tal och skrift
Vi söker dig som brinner för IT-säkerhet och vill vara med och bygga upp en helt ny roll. Som person tar du initiativ, sätter igång aktiviteter och uppnår resultat. Du förväntas kunna arbeta självständigt men trivs även att samarbeta med andra. Du är kommunikativ, lyhörd och prestigelös person med förmåga att skapa goda relationer. Vi står inför en förändringsresa så för att trivas i rollen krävs det att du har lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter och ser möjligheter i förändring. Du planerar, organiserar och prioriterar ditt arbete på ett strukturerat och effektivt sätt samt har en god dokumentationsförmåga.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Övrigt meriterande
• relevanta Certifieringar inom området (ex. CISSP, CASP+)
• kunskap om ITIL
• kunskap om pm3
• erfarenhet av operativt IT arbete
• kunskaper om SIEM-lösningar, certifikatshantering och kryptering
• erfarenhet av utveckling och framtagande av styrdokument och uppföljning av verksamheter
• erfarenhet av att jobba i offentlig verksamhet
Omfattning och tillträde
Anställningsform: tillsvidareanställning
Sysselsättningsgrad: 100%
Tillträde: enligt överenskommelse
Antal tjänster: 1
Arbetet kan ske mestadels på distans men man förväntas vara på plats i Örebro två dagar/veckan.
Om arbetsplatsen
Informationsförsörjning- och digitaliseringsavdelningen uppdrag är att utveckla och samordna IT-stödet för att skapa förutsättningar för en enklare vardag genom digitalisering av kommunens service och tjänster. Avdelningen leds av en avdelningschef och fem enhetschefer, tillsammans utgör de ledningsgruppen för avdelningen.
Informationsförsörjning- och digitaliseringsavdelningen är en del av Kommunstyrelseförvaltningen vars uppdrag är att leda, styra, följa upp och utveckla kommunen samt erbjuda ett effektivt stöd till alla nämnder och verksamheter.
Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på www.orebro.se/jobb.
Övrig information
Intervjuer kan komma att ske digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig.
Ansökan
Sista ansökningsdag är 5 oktober.
Välkommen med din ansökan!
Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter
Kontaktpersoner på detta företaget
Peter Örbring, Enhetschef
019- 21 38 74
Kerstin Awad, Distriktsköterska
019-21 49 44
Eva Cading, Enhetschef Barn och familj
019-21 27 11
Ann-Sofie Vennerstrand, Rektor
019-21 20 52
Emelie Rådström Sipinen, Enhetschef
019-21 25 35
Peter Thermaenius, Rektor
070-631 44 90
Mona Hansen, Förskolechef
019-21 40 84
Johanna Gancarz, Utvecklingsledare
019-21 32 23
Mona Öhrn, Kontorschef
076-551 39 76
Anna Lorinius, Rektor
019-21 49 67