OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Statens servicecenters uppdrag är att erbjuda effektiv service till medborgare och myndigheter. Vi ansvarar för Sveriges lokala servicekontor där vi ger information och service från Skatteverket, Pensionsmyndigheten, Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen. Vi bidrar även till en effektivare statsförvaltning genom att leverera administrativa tjänster och konsultstöd till statliga myndigheter inom ekonomi, lön och HR. Tillsammans är vi cirka 1400 anställda.
Servicekontoren finns över hela landet, från Trelleborg i söder till Kiruna i norr. Vårt huvudkontor finns i Gävle.
Hos oss får du bidra med din kompetens i arbetet för en effektivare statsförvaltning nära medborgaren.
Statens servicecenters IT-avdelning ansvarar för att förvalta och utveckla myndighetens IT-miljö samt leverera IT-tjänster till verksamheten. Statens servicecenter nyttjar i hög grad externa leverantörer för drift och support av IT-infrastrukturen och applikationsportföljen. En viktig del i uppdraget är att kunna upphandla, följa upp och utveckla IT-tjänster som levereras av externa leverantörer.
IT-avdelningen är lokaliserad i Östersund och består av fyra enheter, IT-projektenheten, Arkitektur- och it-säkerhetsenheten, IT-leveransenheten och IT-förvaltningsenheten. Vi är totalt cirka 50 medarbetare och vi representerar en arbetsplats med hög kompetens, trevliga kollegor och ett närvarande ledarskap. Vi uppmuntrar till ökad mångfald och jämställdhet.
Huvudsakliga arbetsuppgifter
Arbete med IT-säkerhet inom Statens servicecenter handlar om att förebygga, upptäcka och säkerställa åtgärder av teknisk natur såväl som brister relaterade till arbetssätt. En förståelse för tekniska system i kombination med verksamhetskunskap om risker, brister och hot är viktigt i rollen. Viktigt är även kontinuerlig uppföljning av IT-säkerhetsarbetet inom myndigheten genom återkommande granskningar samt att ta fram och revidera metoder för ett bra IT-säkerhetsarbete.
Mer detaljerat kommer du att arbeta med:
• Agera generellt stöd inom IT-säkerhetsområdet till övriga myndigheten
• Krav och Upphandlingsstöd
• Förstå och kunna tolka informationssäkerhetskrav
• Kunna omsätta informationssäkerhetskrav i tekniska systemkrav
• Kunna välja ut och sammanställa krav för upphandling av system eller tjänst
• Kunna läsa och utvärdera upphandlingssvar
• Hantera IT-säkerhetsincidenter
• Analysera
• Utföra initial bedömning (Förstå händelsens påverkan på tjänstens säkerhetsnivå och svara på frågan: "Hur exponerade är vi?")
• Identifiera sårbarheter
• Bedöma sårbarheternas allvarlighetsgrad
• Säkerställa att åtgärdsplan tas fram
• Följa upp att åtgärdsplan ger önskad effekt
• Granskning
• Följa upp granskningsresultat
• Koppla IT-säkerhetsåtgärder mot IT-säkerhetskrav
• Utvärdera IT-säkerhetsåtgärder
• Kontinuitet
• Tillhandahålla vägledning och stöd för återställningsplaner
• Kvalitetssäkra förvaltningarnas återställningsplaner
• Leda, planera och samordna kontinuitetsövning
Vi erbjuder en tjänst med stor möjlighet till eget ansvar och frihet i utförande av arbetsuppgifter.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
• Akademisk examen som ingenjör, systemvetare eller motsvarande examen som bedöms som relevant för tjänsten
• Dokumenterad erfarenhet från att ha arbetat minst tre år med strukturerat IT-säkerhetsarbete
Vidare ska du ha följande förmågor:
• Att vara förtroendeingivande
• God kommunikativ förmåga som gör att du kan uttrycka dig väl både muntligt och skriftligt på svenska för att tydligt kunna förmedla budskap
• God samarbetsförmåga och kunna samverka med andra organisationer och intressenter för att åstadkomma resultat
• God analytisk förmåga som gör att du kan hantera komplexa frågor och problem samt identifiera och förstå övergripande sammanhang
• Vara drivande och ha förmåga att snabbt sätta dig in i verksamhetens olika områden
• Att hantera flera uppdrag parallellt
Dessutom är det meriterande om du har:
• Certifiering som CISSP, Security+ eller motsvarande
• Dokumenterad erfarenhet av etablerade projektmetodiker som PEJL, PPS, PROPS eller motsvarande
• Dokumenterad erfarenhet av IT-säkerhetsarbete inom följande områden:
• Verksamhetsstödjande applikationer som affärssystem inom löne- och ekonomiområdet
• Identity and access management
• Systemintegration och integrationsplattformar
Övrigt
Anställningen är 100 % och tillsvidare. Vi tillämpar vanligtvis sex månaders provanställning. Anställningen är placerad i Östersund. Startdatum efter överenskommelse. Anställningen innebär en del resande.
Välkommen med din ansökan innehållande CV och personligt brev senast 17 januari 2021.
Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas, du måste därför vara svensk medborgare.
Statens servicecenter verkar för en diskrimineringsfri arbetsplats med ökad mångfald och jämställdhet.
Vi har gjort medieval för våra annonser och undanber kontakter från medie- och rekryteringsföretag.