OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Statens servicecenters uppdrag är att erbjuda effektiv service till medborgare och myndigheter. Vi ansvarar för Sveriges lokala servicekontor där vi ger information och service från Skatteverket, Pensionsmyndigheten, Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen. Vi bidrar även till en effektivare statsförvaltning genom att leverera administrativa tjänster och konsultstöd till statliga myndigheter inom ekonomi, lön och HR. Tillsammans är vi cirka 1400 anställda.
Servicekontoren finns över hela landet, från Trelleborg i söder till Kiruna i norr. Vårt huvudkontor finns i Gävle.
Hos oss får du bidra med din kompetens i arbetet för en effektivare statsförvaltning nära medborgaren.
Statens servicecenters IT-avdelning levererar IT-tjänster till verksamheten och ansvarar för att utveckla och förvalta myndighetens IT-miljö. Vi nyttjar främst externa leverantörer för drift och support så en viktig del i vårt uppdrag är att upphandla, följa upp och tillsammans med leverantörerna utveckla de IT-tjänster som levereras. Vårt fokus ligger på förvaltning och integration mellan system och anslutna kunder och vi har en begränsad egen utveckling av IT-lösningar inom myndigheten. På IT-avdelningen arbetar ungefär 50 medarbetare, vi finns i Östersund och är indelad i fyra enheter, IT-projekt, IT leverans, IT-förvaltning och enheten där tjänsten ligger Arkitektur- och IT-säkerhet. Vår arbetsplats uppmuntrar till ökad mångfald och jämställdhet.
Myndigheten är inne i en spännande expansiv fas, inom IT-avdelningen pågår en utveckling av organisationen arbetssätt, styrning och strategier.
Huvudsakliga arbetsuppgifter
Arbetet med IT-säkerhet inom Statens servicecenter handlar om att förebygga, upptäcka och säkerställa åtgärder av teknisk natur såväl som brister relaterade till arbetssätt. I din roll som IT-säkerhetsspecialist behöver du ha förståelse för tekniska system i kombination med verksamhetskunskap om risker, brister och hot. Du kommer att kontinuerligt följa upp IT-säkerhetsarbetet inom myndigheten.
Du är sakkunnig inom området till hela myndigheten och utgör ett stöd i frågorna. I stödet vid upphandlingar är du ett expertstöd och behöver då bland annat kunna omsätta informationssäkerhetskrav till tekniska krav. I tjänsten ingår en aktiv roll i hanteringen av IT-säkerhetsincidenter. Arbete med kontinuitet och stöd för återställning, både planering och övning ingår också.
Vi erbjuder en tjänst med stor möjlighet till eget ansvar och frihet i utförande av arbetsuppgifter.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
• Relevant akademisk examen eller motsvarande annan utbildning inom området som arbetsgivaren bedömer relevant för tjänsten
• Dokumenterad erfarenhet från att ha arbetat minst fem år inom IT varav minst två år med strukturerat IT-säkerhetsarbete
Vidare ska du ha följande förmågor:
• Att vara förtroendeingivande
• God kommunikativ förmåga som gör att du kan uttrycka dig väl både muntligt och skriftligt på svenska för att tydligt kunna förmedla budskap
• God samarbetsförmåga och kunna samverka med andra organisationer och intressenter för att åstadkomma resultat
• God analytisk förmåga som gör att du kan hantera komplexa frågor och problem samt identifiera och förstå övergripande sammanhang
• Vara drivande och ha förmåga att snabbt sätta dig in i verksamhetens olika områden
• Att hantera flera uppdrag parallellt
Dessutom är det meriterande om du har:
• Erfarenhet av arbete med ledningssystem inom informationssäkerhet (ISO27001 eller motsvarande)
• Certifiering som CISSP, Security+ eller motsvarande
• Dokumenterad erfarenhet av etablerade projektmetodiker som PEJL, PPS, PROPS eller motsvarande
• Dokumenterad erfarenhet av IT-säkerhetsarbete inom följande områden:
• Audit och säkerhetsloggning
• Identity and access management
• Systemintegration och integrationsplattformar
• Kontinuitet och riskplanering
Övrigt
Anställningen är 100 % och tillsvidare. Vi tillämpar vanligtvis sex månaders provanställning. Anställningen är placerad i Östersund. Startdatum efter överenskommelse. Anställningen innebär en del resande.
Välkommen med din ansökan innehållande CV och personligt brev senast 19 mars 2021.
Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas, du måste därför vara svensk medborgare.
Statens servicecenter verkar för en diskrimineringsfri arbetsplats med ökad mångfald och jämställdhet.
Vi har gjort medieval för våra annonser och undanber kontakter från medie- och rekryteringsföretag.