OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vi behöver din hjälp!
För att utveckla vårt arbete med IT-säkerhet behöver vi kunna svara på följande frågor:
• Är vi under attack i någon del av vår tjänsteleverans eller övrig infrastruktur?
Hur upptäcker vi detta i samtliga delar då vi har en så kallad multisourcing med externa leverantörer?
• Om svaret är Ja, hur agerar vi på bästa sätt?
Om svaret är Nej, fira detta faktum och ta med en kollega på en kaffe!
• När attacken är avvärjd, vilka aktiviteter bör vi jobba med då?
• Hur förhindrar vi framtida attacker?
Har du erfarenhet, tankar och idéer på hur vi kan svara på frågorna ovan kan det här vara rätt jobb för dig!
Om verksamhetsområdet:
Verksamhetsområde IT och utveckling vid Statens servicecenter ansvarar för att förvalta och utveckla myndighetens IT-miljö samt leverera IT-tjänster till verksamheten. En viktig del i verksamhetsområdets uppdrag är att upphandla, följa upp och utveckla IT-tjänster samt möjliggöra och stödja i IT-relaterad utveckling på myndigheten utifrån våra kunder och användares behov.
Verksamhetsområdet bedriver huvuddelen av verksamheten i Östersund men har medarbetare även i Gävle, Norrköping och Göteborg. Verksamhetsområdet består av fem enheter, IT-projektenheten, Utvecklingsenheten, IT-leveransenheten,IT-förvaltningsenheten och Ledningsstöd IT & utveckling. Vi är totalt cirka 60 medarbetare som representerar en arbetsplats med hög kompetens, trevliga kollegor och ett närvarande ledarskap. Vi uppmuntrar till ökad mångfald och jämställdhet.
Huvudsakliga arbetsuppgifter
Arbetet med IT-säkerhet inom Statens servicecenter handlar om att förebygga, upptäcka och säkerställa åtgärder av teknisk natur såväl som brister relaterade till arbetssätt. I din roll som it-säkerhetsspecialist jobbar du med att förbättra vårt operativa IT-säkerhetsarbete.
Vi erbjuder en tjänst med stora möjligheter till eget ansvar och frihet i utförande av arbetsuppgifter.
Exempel på arbetsuppgifter:
• Operativt säkerhetsarbete
• Informera utbilda myndigheten i IT-säkerhetsfrågor
• Ingå i upphandlings- och verksamhetsutvecklingsarbete med IT-säkerhetskompetens
• Stödja förvaltningsledare i arbetet med IT-säkerhet
• Strategiskt arbete
• Hjälp till att bygga upp en förmåga inom myndigheten för att kunna svara så bra som det är möjligt på de inledande frågorna i annonsen.
I tjänsten ingår att du tar en aktiv roll i hanteringen av it-säkerhetsincidenter samt att du bidrar till områdets utveckling och enhetens totala it-säkerhetsförmåga.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
• Relevant akademisk examen eller motsvarande annan utbildning inom området som arbetsgivaren bedömer relevant för tjänsten
• Dokumenterad flerårig erfarenhet från att ha arbetat med it-säkerhet.
Vidare ska du ha följande förmågor
• Vara förtroendeingivande
• Kunna vara självständig i ditt arbete
• Kunna arbeta strukturerat
• Ha god kommunikativ förmåga som gör att du kan uttrycka dig väl både muntligt och skriftligt på svenska för att tydligt kunna förmedla budskap
• Ha god samarbetsförmåga och kunna samverka med andra organisationer och intressenter för att åstadkomma resultat
Dessutom är det meriterande om du har
• Erfarenhet av arbete med ledningssystem inom informationssäkerhet (ISO27001 eller motsvarande)
• Certifiering som CISSP, Security+ eller motsvarande
• Dokumenterad erfarenhet av etablerade projektmetodiker som PEJL, PPS, PROPS eller motsvarande
• Dokumenterad erfarenhet av IT-säkerhetsarbete inom följande områden:
• Bedömning och hantering av risker
• IT-säkerhetsgranskning
Övrigt
Anställningen är 100 % och tillsvidare. Vi tillämpar vanligtvis sex månaders provanställning. Anställningen är placerad i antingen Östersund, Gävle eller Norrköping. Startdatum efter överenskommelse. Anställningen kan innebära visst resande.
Välkommen med din ansökan innehållande CV och personligt brev senast den 15 januari 2023.
För att kunna göra en så rättvis och korrekt bedömning som möjligt är det av stor vikt att du uppger år och månad för varje anställning samt en kort beskrivning av arbetsuppgifterna. Om den informationen inte framgår kan vi inte göra en korrekt bedömning av din kompetens och erfarenhet och du kan därför riskera att bli bortvald i urvalsprocessen.
Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas, du måste därför vara svensk medborgare.
Hos oss får du bidra med din kompetens i tjänster som ligger nära medborgare och myndigheter.
Statens servicecenters uppdrag är att erbjuda effektiv service till medborgare och myndigheter. Vi ansvarar för Sveriges statliga servicekontor där vi vägleder besökare i frågor som rör Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan, Pensionsmyndigheten och Skatteverket.
Vi bidrar även till en effektivare statsförvaltning genom att leverera administrativa tjänster och konsultstöd till myndigheter. Vi är experter inom ekonomi, lön och HR.
Vår verksamhet finns i hela landet. Huvudkontor finns i Gävle. Vi är också en beredskapsmyndighet inom sektorn ekonomisk säkerhet. Tillsammans är vi 1 600 medarbetare
Statens servicecenter verkar för en diskrimineringsfri arbetsplats med ökad mångfald och jämställdhet.
Vi har gjort medieval för våra annonser och undanber kontakter från medie- och rekryteringsföretag.