OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Trivs du att arbeta med IT-säkerhet och lockas av utvecklande arbetsuppgifter och i en viktig samhällsfunktion för Sverige?
Riksgälden har ett viktigt uppdrag att säkerställa att statens finanser hanteras effektivt och att det finansiella systemet är stabilt. I vårt uppdrag ingår bland annat att vara statens internbank, förvalta och finansiera statsskulden, ge statliga garantier och lån och hantera statligt stöd till banker och andra kreditinstitut. Vi arbetar med avancerade lösningar och samverkar med många externa aktörer, så som andra finansiella institut. Det ställer krav på en IT miljö som är säker, flexibel och effektiv.
Vi erbjuder dig
Vi söker dig som vill arbeta med IT-säkerhet och brinner för att vidareutveckla IT-säkerhetsarbete där ditt fokus kommer vara på att arbeta med automatisering av våra säkerhetslösningar. Du kommer även tillsammans med kollegor medverka i arbetet med att vidareutveckla Riksgäldens IT-säkerhetsarbete såväl strategiskt som operativt. Då vi är en relativt liten myndighet ges möjligheten att arbeta med relativt olika arbetsuppgifter och det krävs därför en bred kompetens samt vilja att arbeta med olika områden inom IT-säkerhet.
Du kommer att tillhöra IT-avdelning består av fyra enheter: IT Infrastruktur, IT Service, IT Utveckling, IT Stab och består av totalt cirka 55 medarbetare. På Riksgälden är vi ca 225 medarbetare som sitter i centrala Stockholm, men där vi erbjuder en flexibel arbetsmiljö med goda möjligheter till arbete från hemmet.
Riksgälden har en hybrid arbetsmiljö där arbetet kan ske upp till 49% från hemmet och i övrigt i våra centrala lokal i Stockholm, bland övriga personalförmåner kan nämnas 3 timmars friskvård/vecka. Läs mer om våra förmåner och hur det är att jobba hos oss på: Jobba hos oss - Riksgälden.se
Din profil
Du kommer tillsammans med dina kollegor att ansvara för förvaltningsåtgärder och vidareutveckling av vår IT-verksamhet med inriktning mot IT-säkerhet. En stor del av arbetet sker i arbetsgrupper men ett stort ansvar ges även den enskilde medarbetaren. Du ska trivas med att arbeta relativt brett inom IT-säkerhet där du får möjlighet att arbeta såväl strategiskt som operativt
Du arbetar med:
• Automatisering av de IT-säkerhetssystem som används i verksamheten, rör sig t.ex. om automatiserad konfiguration, automatiserad hämtning av ioc:er.
• Delta i arbetet med att hitta, analysera samt hantera sårbarheter med hjälp av verktyg, processer samt andra typer av åtgärder.
• Arbeta med att ta fram och implementera olika typer av use cases i vår SIEM lösning.
• Skapa automatiserade loggrapporter, jobba med dynamisk analys, med varierade analyskriterier, samt söka olika typer av samband.
• Planera, genomföra och följa upp IT-säkerhetsåtgärder.
• Delta i kontinuitetsarbetet på myndigheten.
• Löpande säkerhetsarbete
• Daglig drift av Riksgäldens IT-säkerhetsprodukter.
Du bidrar med din kunskap vid framtagandet och implementering av teknikval samt förvaltningsplaner där vi arbetar tillsammans för att hitta nya tekniska lösningar. En viktig del i din profession är därför att omvärldsbevaka och hålla dig medveten om teknikskiften och nya möjligheter inom SIEM, såväl IT-säkerhetsområdet som IT i stort.
Du har god förmåga att samarbeta och bidrar positivt i team, men trivs också med att få eget ansvar för problemlösning. Du sporras av utmaningar och har ett kvalitetstänk. Du är nyfiken på teknik och delar gärna idéer och kompetens.
Beredskap och jour kan komma att ingå i uppdraget.
Du ska ha:
• Eftergymnasial utbildning inom IT eller annan motsvarande kompetens, samt att du har genomfört relevanta kurser och utbildningar inom området.
• Minst 3 års arbete med automatisering och skriptning.
• Goda kunskaper i Python
Meriterande:
• Kunskaper i Windows PowerShell.
• Goda kunskaper om Splunk
• Erfarenhet av brandväggshantering
• Erfarenhet av switch och övrig nätverkshantering
• Erfarenhet av lastbalansering
• Erfarenhet av Linuxdrift
• Erfarenhet av Windowsdrift
Vi kommer att lägga stor vikt vid pålitlighet och lämplighet till tjänsten samt dina personliga egenskaper.
Övrig information
Välkommen med din ansökan med CV, personligt brev, examensbevis och relevanta betyg via www.riksgalden.se/jobb, senast den 26 juni 2022. Ange referens 2022/536.
Vi erbjuder en tillsvidaretjänst och tillämpar sex månaders provanställning. Intervjuer kan komma ske löpande under ansökningstiden.
För information om tjänsten är du välkommen att kontakta enhetschef Anders Brouzell enhetschef, 08 613 52 49 och kring rekryteringsprocessen Paul Pedersen, HR, tfn 08-613 46 15. Fackliga representanter är: Antonio Carrasco, Saco-S och Ricard Lalander, ST-Riksgälden som nås via växeln: 08-613 45 00.
Finansiellt innehav
Som anställd på Riksgälden har du en skyldighet att anmäla ditt innehav av finansiella instrument. För att som anställd på Riksgälden få inneha aktier i bank krävs särskilt tillstånd.
Säkerhetsklassad tjänst
Som anställd vid Riksgälden kan du komma att bli krigsplacerad, utifrån totalförsvarets behov. Vissa roller är placerade i säkerhetsklass och svenskt medborgarskap kan därför vara ett krav.
Om Riksgälden
Riksgälden spelar en viktig roll i samhällsekonomin och på den svenska finansmarknaden. Vi bidrar till att statens pengar och finansiering hanteras effektivt och att det finansiella systemet är stabilt. Vårt kontor finns i centrala Stockholm och vi är drygt 220 anställda. Vår vision är att tillsammans göra Riksgälden till en förebild både i Sverige och internationellt. Våra värderingar präglas av öppenhet, trygghet och professionalitet i utförande av vårt arbete. Riksgälden strävar efter att vara en hållbar och attraktiv arbetsgivare, där mångfald, olika erfarenheter, kompetens och bakgrunder tas tillvara. För mer information se riksgalden.se
Kontaktpersoner på detta företaget
Maria Norström, Upplåningschef
0705485299
Jörgen Eklund, Kommunikationschef
08 613 45 95
Eva Cassel, Avdelningschef
08-613 47 51