OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Försäkringskassan IT arbetar med "hela kedjan" - från utveckling till produktion och förvaltning av IT-tjänster. Vi levererar IT-tjänster inom handläggning, administration och självbetjäning för Försäkringskassan, Pensionsmyndigheten och andra partners. Vi arbetar enligt ITIL.
Till verksamhetsområde IT-Produktion söker vi en IT-samordnare, Kontorsnära program med placering i Sundsvall
Arbetsuppgifter
Du kommer att ingå i ett team som ansvarar för att leverera drift och underhåll av ett antal stödapplikationer, i första hand på Windows-plattformen, men även till viss del på Linux. Teamet består av fem IT-samordnare och fyra Applikationsdrifttekniker.
Som IT-samordnare ansvarar du för att leverera drift och underhåll av ett antal av teamets applikationer enligt överenskomna avtal. Det innebär att du ska planera, prioritera, styra, följa upp och rapportera status på de IT-leveranser och -tjänster du ansvarar för. I arbetsuppgifterna ingår också att delta i projektarbete och att granska och kvalitetssäkra underlag inför projektuppstart och att agera kravställare ur driftperspektiv. Du ska även koordinera, ta emot och kvalitetssäkra leveranser inför driftsättning. Du kommer också att driva förbättringsarbete och kvalitetshöjande åtgärder för de applikationer du ansvarar för samt att hantera avtal och samarbeta med externa leverantörer och samarbetspartners.
Kvalifikationskrav
Vi söker dig som:
• har akademisk examen (120 p/180 hp) eller motsvarande arbetslivserfarenhet
• har erfarenhet av och förståelse för storskalig IT-drift samt erfarenheter av processorienterat arbetssätt enligt ITIL
• har dokumenterad erfarenhet från applikationsdrift och underhåll i komplexa miljöer
• har goda kunskaper om kontorsprogramvaror
• kan uttrycka sig väl på svenska i tal och skrift och har goda kunskaper i engelska
Det är meriterande om du:
• har kunskaper om ramverket ITIL och dess processer, framför allt incident, problem, change, release och service level management
• har kunskaper om verktyget ITSM7 och Försäkringskassans applikationer
• har erfarenhet av arbete med IT-tjänster i hela livscykelperspektivet
Personliga egenskaper
Vi söker dig som:
• kan leda och samordna arbetsinsatser
• är ansvarsfull och självgående
• har god administrativ förmåga
• är engagerad och har en stark känsla för kvalitet och service
• tycker om att arbeta proaktivt med ständiga förbättringar
• är strukturerad, drivande och stabil även under tidspress och i konfliktsituationer
• är flexibel och lyhörd och kan snabbt ställa om dig till nya situationer och lösningar och samtidigt som du lyssnar in omgivningen
• har god samarbetsförmåga, lätt att arbeta i grupp och viljan att dela med dig av din kompetens och erfarenhet
Övrigt
Anställningen är tillsvidare, heltid, med tillträde snarast. Placering i Sundsvall. Då detta är en säkerhetsklassad anställning kommer säkerhetsprövning enligt 14 § säkerhetsskyddsförordningen att genomföras.
Mer information
Har du frågor är du välkommen att kontakta rekryterande enhetschef Stefan Bergsten, tfn 010-118 71 96 För frågor om rekryteringsprocessen går det bra att kontakta HR-specialist Maria Wahlund 010-116 10 41. Fackliga representanter är för SACO Jan Ullmark, TCO ST-FK Lorenzo Iorio och för Seko Tobias Schelin. Dessa nås via vår växel 08-786 90 00
Intresseanmälan/Ansökan
Vi vill ha din ansökan med meritförteckning märkt med diarienummer 018173-2015 senast den 28 april 2015. Du behöver inte bifoga betygskopior och liknande till din ansökan, dessa tas med till en eventuell intervju.
Försäkringskassan arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering.