OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Varje år fattar Försäkringskassan 21 miljoner beslut och betalar ut cirka 230 miljarder kronor, som påverkar människors liv och hela samhället.
Det är allas skattepengar vi har hand om. Det är ett stort ansvar. Därför sätter vi oss in i varje ärende, följer lagar och regler, informerar och vägleder, bryr oss och visar omtanke. Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar. Välkommen till Försäkringskassan.
Är du beredd att ta Sveriges viktigaste IT-jobb?
Om du vill ha ett vanligt IT-jobb, utan utmaningar, då kan du sluta läsa här. Men om du vill ha ett jobb där du påverkar människors liv och hela samhället? Då ska du läsa vidare.
Ansvar och arbetsuppgifter
Som IT-samordnare kommer du ha ett övergripande leveransansvar för användarnära tjänster som Försäkringskassan levererar till sin verksamhet alternativt till våra samverkande myndigheter.
Du är en god kommunikatör på både individ- och gruppnivå och representerar Försäkringskassan i externa samarbeten. Du kommer självständigt eller i team driva förvaltnings- och utvecklingsaktiviteter. Ditt ledarskap anpassas utifrån vad situation och uppdrag kräver och den statliga värdegrunden genomsyrar ditt arbete.
Uppdraget innebär ett driftansvar för driftsatta IT-tjänster inom FK och/eller våra samverkande myndigheter.
Det innebär bland annat:
• Ett leveransansvar för driftsatta IT-tjänster. Säkerställa att systemen levereras utifrån avtalade SLA:er.
• Styrning & ledning av tekniska driftsresurser inom IT-drift
• Ekonomi (budget, prognos, prissättning och debitering)
• Framtagning av förvaltningsplaner inklusive ekonomiska kalkyler
• Avtalshantering (interna och externa avtal)
• Arbeta i gränslandet mellan IT och verksamhet
• Samverkan med anslutande myndigheter
• Behärskar svenska i tal och skrift och har goda kunskaper i engelska
Vi söker dig som:
• har akademisk examen från högskola/universitet inom IT-området eller erfarenheter/kvalifikationer som bedöms som likvärdiga
• har god kännedom om leverans av användarnära tjänster
• har erfarenhet och förståelse av storskalig IT-drift
• har erfarenhet av att leda aktiviteter och projekt
• har god kommunikativ förmåga för att skapa förtroende och behålla goda relationer
• har goda kunskaper i svenska och engelska i tal och skrift
Det är meriterande om du har:
• har viss erfarenhet av att hantera budget, samt avtals- och leverantörskontakter
• har erfarenhet av arbete med IT-tjänster i hela livscykelperspektivet
• har erfarenhet av att arbeta med tjänstehantering och processutveckling, baserat på ramverk (t.ex. ITIL) inom stora IT- organisationer
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Övrigt
Ett antal heltidstjänster, tillsvidare. Tillträde enligt överenskommelse. Svenskt medborgarskap krävs eftersom tjänsterna är säkerhetsklassade. Försäkringskassan tillämpar i vissa fall provanställning. Placeringsort är Sundsvall.
Kontaktpersoner
Enhetschef: Göran Wennerhorn, 010-112 83 01 samt Fredrik Rasteby 010-114 60 26 (för frågor om tjänsterna). HR-specialist: Carolina Nordenberg, 010-112 67 45 (för frågor om rekryteringsprocessen). Fackliga representanter är för SACO-S: Amelie Johansson, för ST: Lorenzo Iorio och för Seko: Fredrik Bruhn. De nås via vår växel 08-786 90 00.
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 12 april 2022. Ladda gärna upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan. Har du skyddade personuppgifter kontaktar du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan. Du kan även kontakta HR Helpdesk 0771-52 44 40. Vi avstår erbjudanden om annonsering och rekryteringshjälp.