OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du vara med och utveckla och förvalta vår tekniska plattform i linje med den nya framtida arbetsplatsen efter pandemin?
Välkommen till Formas, ett forskningsråd för hållbar utveckling! Vi finansierar forskning och innovation och tar fram kunskapsunderlag som ska bidra till att uppfylla FN:s globala hållbarhetsmål och Sveriges miljömål. Vi har stort fokus på samverkan med forskare och olika samhällsaktörer, såväl i Sverige som internationellt.
Ditt uppdrag kommer vara att säkerställa att Formas har ändamålsenliga arbetsverktyg i form av datorer, telefoner, AV-utrustning, programvaror med mera. Arbetet sker i ett nära samarbete med vår systermyndighet Vinnova som driftar myndighetens it-miljö. Du hör till avdelning för digital verksamhetsutveckling som är en avdelning med nio medarbetare vars uppdrag bland annat är att utveckla och leda arbetet med myndighetens digitala utveckling och det interna innovationsarbetet. Du kommer att vara en viktig del i Formas digitala utvecklingsresa.
Om rollen
Vi söker nu dig som vill vara med och skapa bra förutsättningar för våra digitala arbetssätt för alla medarbetare på Formas. Vi är en mötesintensiv organisation som i stora delar har ställt om vår verksamhet till hybrida arbetssätt och vill nu så långt det är möjligt bibehålla och vidareutveckla resfria möten, workshops och konferenser. Detta sammantaget ställer höga, och till stor del även helt nya krav, på både hård- och mjukvaror. Vi vill hitta dig som är nyfiken på vilka möjligheter som finns inom området och vill vara med och utveckla och förvalta detta.
I rollen ingår bland annat:
• Att vara första linjens support för att säkerställa att datorer, digital samarbetsteknik (AV-utrustning), skrivare med mera fungerar tillfredsställande för alla medarbetare.
• Installation och support av hårdvara och AV-utrustning samt uppgradering och konfigurering av enheter i nätverket.
• Vara it-samordnare mellan Formas och vår driftsorganisation hos Vinnova och i dialog med dem ansvara för drift, underhåll & utveckling av server- och nätverksmiljö, AD och klienter.
• Planering inklusive budgetering och upphandling av mjuk- och hårdvara samt IT/telefoni-relaterade tjänster.
Som IT-samordnare är du ett pedagogiskt stöd för alla medarbetare kring IT-frågor i allt från att få dator, arbetsplats och AV-utrustning att fungera till hur våra programvaror fungerar, framför allt med fokus på samarbetsverktyg. Du har också i uppgift att löpande effektivisera supportverksamheten för att kunna få tid till att utveckla andra delar av ditt område. I din roll har du också tätt samarbete med myndighetens samordnare för informationssäkerhet och dataskydd m.fl.
Vem är du?
Vi söker dig som:
• Har relevant utbildning med IT-riktning eller motsvarande kunskaper.
• Har minst två års aktuell och relevant arbetslivserfarenhet i en motsvarande roll.
• Har erfarenhet av och kunskap om Microsofts produkter t. ex. Windows och Microsoft 365.
• Har erfarenhet av mjuk- och hårdvara för hybridarbete.
• Kan uttrycka dig väl både muntligt och skriftligt på svenska och engelska.
Det är även meriterande om du har erfarenhet av:
• Arbete på myndighet
• IT-säkerhet
• Inköp/offentlig upphandling
• SharePoint
Egenskaper vi värdesätter
Vi söker dig som är flexibel, ansvarstagande, drivande, pedagogisk och tålmodig, samtidigt som du har god förmåga att skapa nätverk och samverka med andra. Du har förmågan att se IT-frågorna i förhållande till den helhet som myndighetens uppdrag innebär. Du klarar ett högt och varierande arbetstempo och du har förmåga att prioritera arbetsuppgifter.
Vi ser gärna att du är nyfiken och vill utveckla både dig själv och ditt område så att vi ligger i framkant vad gäller digitala verktyg.
Vi fäster stor vikt vid personlig lämplighet.
Att jobba på Formas
Formas är en statlig myndighet med cirka 100 medarbetare. Våra verksamhetsområden omfattar miljö, areella näringar och samhällsbyggande. Det innebär att vi finansierar forskning och innovation som rör klimat, cirkulär ekonomi, livsmedel, skogs- och jordbruk, hav och vatten, stadsplanering. Därutöver utvecklar vi strategier, gör analyser, sammanställer kunskapsunderlag och kommunicerar om forskning och forskningsresultat. Vi arbetar aktivt för att ligga i framkant när det kommer till digitala lösningar och processer. Läs mer på: Så är det att jobba på Formas
Om anställningen
Anställningen är en tillsvidareanställning med tillträde så snart som möjligt. Formas tillämpar 6 månaders provanställning.
Formas erbjuder en attraktiv arbetsplats som utmärks av strävan att vara fri från diskriminering och ge lika möjligheter till alla. Formas är en arbetsplats där vi arbetar för jämlikhet, inkludering och mångfald. Därför värderar vi olika erfarenheter och ser positivt på sökande med olika bakgrunder.
Ansökan
Sista ansökningsdag är den 19 oktober 2022.
Beslut om tillsättning publiceras på hemsidan.
Vi avböjer all rekrytering- och annonseringshjälp.
Om du vill veta mer om innehållet i tjänsten är du välkommen att kontakta Åsa Olsson, avdelningschef, 073-821 32 13 asa.olsson@formas.se
Uppgifter om rekryteringsprocessen lämnas av HR-specialist Ann-Sofi Grapengiesser, 076-139 63 92,
ann-sofi.grapengiesser@formas.se
Företrädare för ST är Cathrine Beijer, tfn 08-775 40 31, cathrine.beijer@formas.se och för Saco är Åsa Frisk 08-775 41 19, asa.frisk@formas.se