IT-samordnare till IT- och digitaliseringsstaben

IT-samordnare till IT- och digitaliseringsstaben

Arbetsbeskrivning

Vad vi gör och vill
Verksamhetsstöd och utveckling är en av två enheter inom staben för IT och digitalisering och vi ansvarar för samverkan, systemförvaltning, kundnöjdhet och verksamhetsutveckling med och för kommunens förvaltningar.

Totalt arbetar dryga 40 medarbetare på IT och digitalisering. Vi sitter i ljusa lokaler nära Tyresö centrum och har även nära till kollektivtrafik.

IT och digitalisering ansvarar för dialogen med stabens kunder och externa leverantörer, kundnöjdhet, långsiktig planering samt projekt- och förändringsledning. Verksamheten syftar till att öka vår kostnadseffektivitet, den är efterfrågestyrd och baseras på kommunens gemensamma behov av stödtjänster.

Vi behöver nu förstärka vår organisation med fler IT-samordnare som tillsammans med kollegor ska arbeta med digitalisering, kundnöjdhet och verksamhetsutveckling. Hos oss får du förmånen att arbeta tillsammans med drivna och mycket kunniga kollegor. Du får också förmånen att bidra och skapa nytta för våra kommuninvånare. Utbildning och omvärldsbevakning är något som vi värdesätter högt och vi erbjuder goda möjligheter till kompetensutveckling.

Vi arbetar med ständiga förbättringar och vågar prova nytt!

Om tjänsten
Du kommer ha en mycket viktigt roll i organisationen där du dagligen möter verksamheten och dess medarbetare och chefer. Dina främsta arbetsuppgifter kommer vara att stötta och samordna verksamheternas utveckling tillsammans med dina kollegor på enheten och vara kundens trygghet och kontaktyta i stort som smått. Du ska hjälpa verksamheterna att hitta olika initiativ för att öka digitaliseringen inom Tyresö kommun enligt våra mål i linje med Kommunplanen och riktlinje för digitalisering. Tjänsten har många kontaktytor, så väl internt som externt.

Du kommer att ansvara för bland annat:

- föreslå nya och förbättrade tjänster
- säkerställa kundnöjdhet, rapportera och följa upp kundnöjdhetsnivåer med kund
- bygga upp och förmedla verksamhetskännedom
- bevaka kundens prioriteringar vid portföljstyrning
- fatta beslut förknippade till rollen och inom rollens ansvarsområden

Typiska dagliga aktiviteter som du som IT-samordnare genomför är:

- planera, leda och genomföra regelbundna möten med kunden, bland annat via vår samverkansmodell.
- löpande hantera aktuella behov och önskemål framförda av kunden, tillsammans med andra kollegor inom IT och digitalisering.
- prioritera och klargöra olika parters inblandning inom de initiativ som är aktuella
- vara kundens självklara kontakt och representera kunden internt vid eskalering
- bevaka omvärld – bl.a. andra kommuner och utbud av nya lösningar, produkter, tjänster
Vid erbjudande av tjänst kan säkerhetsprövning samt arbetsprov förekomma.

Vem är du?
Eftergymnasial utbildning krävs eller motsvarande kunskaper förvärvade genom lång arbetslivserfarenhet.

Eftergymnasial utbildning som systemvetare eller liknande är meriterande. Vi ser det som mycket meriterande om du har goda kunskaper inom verksamhetsområdet samhällsbyggnad eller vård och omsorg.

Vi tror att du har erfarenhet från politiskt styrda organisationer där du har praktisk erfarenhet från dels att driva och delta i tekniska projekt, men även från rena utrednings- /uppdragsprojekt. Du har tagit fram krav tillsammans med kravställare och beställare samt också deltagit i upphandlingar.

Du har bred erfarenhet av att digitalisera verksamhetsprocesser, du vet hur man kartlägger olika processer och vilka metoder som krävs. Du kan sätta upp business case och vet hur du ska kommunicera och förankra detta på bästa sätt.

Du har erfarenhet av RPA och/eller automation och du förstår vikten och nyttan med automation.
Vi vill att du också är en strålande kommunikatör både i tal och skrift samt kan skapa samförstånd och dialog med olika intressenter och kravställare inom Tyresö kommun.

Du kan på ett tydligt och pedagogiskt sätt översätta verksamhetens behov till IT-lösningar och vice versa. Du behöver tycka om att ta kontakt och skapa trygghet för våra kunder. Du ska säkerställa att du är känd i organisationen och ligga steget före.

Du är en utpräglad lagspelare och drivs av att leverera det bästa av resultat till dina kunder, både internt inom IT och digitalisering som till våra olika förvaltningar. Vi vill också att du har en passion för verksamhetsutveckling och brinner för att skapa nytta hos medborgare och medarbetare. Då vi är en stödfunktion till kommunens verksamheter behöver du vara ödmjuk och lätt kunna sätta dig in i kundens behov. Som person är du initiativtagande och gillar att bygga relationer. Rollen kräver att man är serviceinriktad och strukturerad och tar sig an sitt uppdrag med en helhetssyn.

Vi lägger stor vikt vid samarbetsförmåga och personlig lämplighet för tjänsten.



Välkommen med din ansökan
Varmt välkommen med din ansökan senast 3 april. Har du några frågor? Kontakta oss primärt via mejl eller telefon:

Stabschef IT och digitalisering, Antonios Arvanitidis, mejl: antonios.arvanitidis@tyreso.se

Kontaktuppgifter till arbetstagarorganisationerna finner du här https://www.tyreso.se/arbetstagarorganisationer

Tyresö är nära. Nära storstad, skog och skärgård, 20 minuter från Stockholm city. Tyresö kommun som arbetsplats kännetecknas av fokus på resultat, engagemang och nära ledarskap. Vi gör skillnad i Tyresöbornas vardag. Bli en av oss, här trivs nya tankar.



Vi undanber oss vänligt men bestämt all form av hjälp med rekryteringen från utomstående aktörer.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Tyresö kommun
  • 2 platser
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 15 mars 2022
  • Ansök senast: 3 april 2022

Liknande jobb


Business IT Service Manager

Business IT Service Manager

22 november 2024

NetSuite Developer

22 november 2024

Informationssäkerhetssamordnare

20 november 2024

19 november 2024