OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Om Verksamhetsstöd och service
På förvaltningen Verksamhetsstöd och service finns kommunens interna tjänster och servicefunktioner samlade. I vår mångfasetterade förvaltning ingår verksamheterna Ekonomiservice, Löneservice, HR-service, Kontakt Linköping, LKDATA, Upphandling och inköp, eLärandeCenter, Överförmyndarenheten, Stadsarkivet samt Kost och restaurang.
Att arbeta inom Verksamhetsstöd och service innebär att du är med och bidrar till utvecklingen av kommunens verksamheter och kommunövergripande servicelösningar. För att säkerställa en god och användbar service strävar vi ständigt efter att ligga i framkant - oavsett om det gäller att lösa våra kunders utmaningar, hitta nya effektiva metoder eller digitalisera processer.Om arbetsplatsen
LKDATA omfattar 95 anställda och omsätter cirka 170 miljoner kr. Vårt uppdrag är att stödja, utveckla och effektivisera kommunens verksamheter genom att kombinera hög kunskap inom informationsteknologi och kommunal verksamhet. Vår verksamhet är sedan 2010 certifierad enligt ISO 20 000. Vi arbetar i enlighet med ITIL Service Management och portföljstyrningsmodellen PM3.
Vi strävar efter att varje medarbetare ska känna arbetsglädje, uppleva prestigelöshet, ha inflytande, lust och möjlighet att utvecklas, både i arbetet och som individ. Det finns en större mening i det vi gör. Linköpings kommun är mitt inne i en förändringsprocess och en expansiv fas där du har möjlighet att vara med och utveckla Linköping och verka för medborgarnas bästa.
Teknik och servicegruppen, där den här tjänsten tillhör, består av IT-tekniker, IT-administratörer och IT-samordnare. Vi är en grupp där man tillsammans har stor teknisk kunskap och lite prestige vilket innebär att det är ”högt i tak” och enkelt att bolla frågor med andra. Vi jobbar enligt ITIL så samverkan sker över gruppgränser.
Vi har precis flyttat in i nybyggda lokaler i Ebbepark. Arbetstid är 07:50-17:00 vintertid, 07:50-16:00 sommartid (juni, juli, aug). Vi tillämpar flextid.
Arbetsbeskrivning
Arbetet innebär till större delen arbete med samordningsprojekt där ett nära samarbete med kollegor och kunder samt leverantörer är nödvändigt för en fullständig leverans. Leverantörskontakter och beställningar ingår i arbetsuppgifterna liksom att delta i och ansvara för enklare avrop och upphandlingar.
Tjänsten är bred och du har många kontaktytor, förutom interna medarbetare och användare inom Linköpings Kommun kan det vara externa byggledare och IT-ansvariga hos större kunder och leverantörer.
Exempel på arbetsuppgifter:
• Vara stöd åt verksamheter och kunna rekommendera lämpliga IT-tjänster.
• Vara kontaktperson mot verksamheten för att proaktivt arbeta med förbättringar av IT-tjänster.
• Ansvara för IT-leveransen till nybyggnadsprojekt och renoveringar.
• Samla in IT-behov från verksamheter för att förmedla till den interna organisationen.
• Övervaka kommande beställningar och kunna presentera prognoser mot leverantörer för att säkerställa leveranser i god tid.
• Vara ett stöd för medarbetare där det finns ett behov av koordinering.
• Hantera frågor rörande AV-teknik till mötesrum och konferensanläggningar.
• Besvara användarfrågor.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har eftergymnasial utbildning med IT-inriktning, eller annan utbildning eller arbetslivserfarenhet som av arbetsgivaren bedöms likvärdig. Vidare ser vi att du har erfarenhet av arbete med storskalig drift, leverans av IT-tjänster samt har dokumentationsvana. Vi ser även att du har erfarenhet av projektarbete och av att leda andra i projekt/team.
Vi söker dig som har erfarenhet och förmåga att snabbt lokalisera och åtgärda fel samt kan ge förslag till proaktiva lösningar för att minimera servicearbete hos kund. Har du tidigare arbetat som IT-tekniker ser vi det som meriterande. Därtill är det önskvärt att du har erfarenhet av förvaltningssystem via PM3 och av att arbeta med tekniska lösningar till mötesrum. Kunskap och erfarenhet av Service management enligt ITIL eller motsvarande modell är meriterande. Erfarenhet av upphandlingsarbete är önskvärt.
Vi ser att du har ett strukturerat arbetssätt och en god samarbetsförmåga. Du är en lagspelare och arbetar mot att nå gemensamma mål, samt har en förmåga att se till verksamhetens bästa i ditt agerande. Det är viktigt att du är serviceinriktad med förmåga att snabbt sätta dig in i kundens situation. Du tar ansvar för din uppgift, ser sammanhang och prioriterar rätt frågor. För att vara framgångsrik i tjänsten tycker du att det är spännande att driva en uppgift från idé till färdig leverans.
Vi vill att du har en god förmåga att hitta lösningar som hjälper LKDATAs kunder att kunna utföra sina IT-relaterade arbetsuppgifter. Du har därför en väl utvecklad kommunikativ och analytisk förmåga. För tjänsten krävs också att du kommunicerar och skriver väl på såväl svenska som engelska. Då du kommer att utföra arbete ute hos kund är B-körkort ett krav.
Inget personligt brev i din ansökan
Linköpings kommun har valt att ta bort det personliga brevet ur rekryteringsprocessen. Istället ställer vi urvalsfrågor vid ansökan som ser till den sökandes motivation och intresse samt hur väl denne uppfyller tjänstens kravprofil. Målet är att skapa en mer inkluderande rekryteringsprocess och en effektiv kandidatupplevelse för dig som söker jobb hos oss.
Information om tjänsten
Tillträde: Enligt överenskommelse
Anställningsform: Tillsvidareanställning
Sysselsättningsgrad: 100 %
Antal lediga befattningar: 1
Ref. nr: 9092
Om Linköpings kommun
Linköping är platsen där du möter framtiden. Här finns en snabbt växande stad med hållbarhet, högteknologi och nytänkande i fokus. Vår stad är en välkomnande och livsvänlig plats. En stad där allt är möjligt.
Nu söker vi dig, som tillsammans med oss vill förbättra vardagen, framtiden och livskvalitén för Linköpingsborna. Som arbetsgivare har vi höga ambitioner. Vi arbetar ständigt med att hitta nya vägar för att på bästa sätt möta våra gemensamma utmaningar. Vill du vara med på resan?