OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Försäkringskassan är en av Sveriges största myndigheter. Vi spelar en stor roll för den enskilde individen och för välfärden i det svenska samhället. Läs mer om Försäkringskassan som arbetsgivare och hur det är att jobba hos oss. Att jobba statligt innebär att du delar våra grundläggande värderingar.
Vill du jobba på en av Sveriges största IT-avdelning? Nu söker vi IT-samordnare till drift av egenutvecklade IT-tjänster – är det du?
Arbetsuppgifter och ansvarsområden
Försäkringskassans IT-avdelning tillhandahåller IT-tjänster för hela Sveriges befolkning. Applikationsdrift inom verksamhetsområde IT-produktion ansvarar för att sköta applikatorisk drift av dessa IT-tjänster åt Försäkringskassan och andra myndigheter.
Din huvuduppgift som IT-samordnare är att tillsammans med våra IT-tekniker säkra att applikationsdelen inom Betalområdets IT-tjänster fungerar och att tjänsterna är tillgängliga som vi utlovat. Applikationerna levereras huvudsakligen av utvecklingsverksamheten inom Försäkringskassan men det förekommer även externa leverantörer.
Arbetet innebär att du har ett nära samarbete med Försäkringskassans utvecklingsverksamhet där du agerar kravställare på driftbarhet samt säkerställer att leveranserna är kvalitetssäkrade. Du arbetar även med ändringshantering, incident- och problemhantering samt driftförbättrande åtgärder i syfte att säkerställa IT-tjänsternas överenskomna tillgänglighet.
Du sammanställer och levererar statusrapporter, agerar riskanalysledare för dina IT-tjänster samt säkrar informationsspridningsrutiner vid driftproblem.
Vi erbjuder dig ett spännande koordineringsuppdrag där du ges möjlighet att bland annat driva och leda uppdrag inom ditt ansvarområde. Du förväntas ta ett stort ansvar samt har möjlighet att påverka genom att identifiera, föreslå och genomdriva förbättringar inom ditt ansvarsområde.
Vi söker dig som
• har akademisk examen (120 p/180 hp) inom IT-området alternativt motsvarande utbildning, kunskaper eller erfarenheter
• har goda kunskaper i svenska och engelska i tal och skrift
• har god erfarenhet av samordningsuppdrag inom storskalig IT-drift eller utvecklingsverksamhet
• har god kunskap inom tjänstehantering, ramverket ITIL och dess processer
• har god samarbetsförmåga
• är professionell, har ett stort engagemang och kan självständigt planera ditt arbete
• kan snabbt sätta dig in i olika problemställningar, är lösningsfokuserad och har förmåga att se till helheten
Det är meriterande om du
• har erfarenheter av agila utvecklingsprocesser/metoder
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Övrigt
Anställningen är tillsvidare, heltid, med tillträde så snart som möjligt. Försäkringskassan tillämpar i vissa fall provanställning.
Placeringsort: Sundsvall.
Svenskt medborgarskap krävs eftersom tjänsten är säkerhetsklassad och säkerhetsprövning kommer genomföras innan beslut om anställning.
Mer information
Har du frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta rekryterande enhetschef Ingela Wahlstedt telefonnummer 010-111 50 31.
För frågor om rekryteringsprocessen går det bra att kontakta HR-specialist Fanny Secher, telefonnummer 010-112 22 96
Fackliga representanter är för ST Sven-Bertil Westberg, telefonnummer 08–786 90 00, Saco-S Emil Tibblin alternativt Ann Wiström telefonnummer 08–786 90 00, Seko Fredrik Bruhn telefonnummer 08–786 90 00.
Vi avstår erbjudanden om annonsering och rekryteringshjälp.
Ansökan
Vi vill ha din ansökan senast den 10 januari 2021. Du behöver inte bifoga betygskopior och liknande till din ansökan, dessa tas med till en eventuell intervju.