OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Ref: 20230657
Arbetsuppgifter
I rollen som IT-sekreterare kommer du att vara bryggan mellan IT och verksamhet. Du ska med din expertis identifiera verksamhetens behov. Vidare kommer du att vara involverad i planering och realisering av förändringsarbetet av serviceförvaltningens verksamheter, i arbetet ingår det att motivera och ta fram förslag samt implementera säkra och trygga lösningar.
I arbetsuppgifterna ingår det att bedöma tekniska lösningar i detalj vid behov. Några exempel på arbetsuppgifter är också:
• Agera brygga mellan IT och verksamhet
• Arbeta med förändringsarbete
• Identifiera behov och kravanalys
• Motivera och ta fram lösningsförslag
• Implementera säkra och trygga lösningar
Kvalifikationer
För att vara aktuellt för rollen behöver du ha universitetsutbildning på minst 180 hp och minst 3 års erfarenhet alternativt eftergymnsial utbildning kombinerat med längre erfarenhet av liknande arbetsuppgifter. Uppdraget kräver mycket goda kunskaper i svenska, då en del av arbetet innebär att ta fram rapporter, analyser och beslutsunderlag till enhetschef och förvaltningens ledningsgrupp. Du behöver därför också ha lätt för att uttrycka dig i tal och skrift och kan förmedla budskap på ett pedagogiskt sätt. Du behöver ha bra insikt och förståelse för stora och komplexa IT-miljöer där användarnas behov sätts i centrum. Du behöver ha manuellt B-körkort då det förekommer behov av att kunna köra ut till verksamheterna. Det är meriterande med erfarenhet av offentlig verksamhet samt erfarenhet av att jobba i en stor organisation med komplexa systemlösningar. Det är även meriterande med:
• Certifiering inom ITIL
• Kunskap inom Informationssäkerhet
• Kunskap inom GDPR
För att vara framgångsrik i rollen ser vi att du utöver din tekniska kompetens har god kommunikativ förmåga och kan skapa förståelse, trygghet och samverkan. Du trivs i att driva, förändra och effektivisera samtidigt som du ser helhetsbilden. Du blir i många frågor förvaltningens representant och tjänsten kräver därför hög social kompetens, förmåga att lyssna aktivt, ett holistiskt tänkande och mycket god förmåga att bygga och underhålla nätverk med kollegor inom Malmö stad. Digitalisering är ett område som många av våra användare ser som komplext och svårt, och din förmåga att förklara och anpassa dig till målgruppen är därför en viktig faktor. Du fastnar inte i facktermer, utan kan på ett enkelt sätt förklara och beskriva både processer och systemlösningar för medarbetare som ibland känner sig osäkra. För rollen krävs det att du är proaktiv, engagerad och trivs med att arbeta tillsammans med andra för att hitta smarta lösningar, därför är du någon som naturligt delar din kunskap med andra, men lika gärna tar hjälp där det behövs. Du kan snabbt ta till dig nya arbetssätt samt känner nyfikenhet i att använda nya funktioner och olika digitala arbetssätt i ditt arbete. Vidare är du strukturerad, självgående och målinriktad.
Om arbetsplatsen
IT-enheten är en ny skapad enhet och är en del av Kansli- och utvecklingsavdelningen. IT-enhetens uppdrag är att stödja nämnd, förvaltningsledning och verksamheten. Detta gör vi genom att samordna, leda, styra, omvärldsbevaka och följa upp förvaltningens administrativa arbete. Avdelningen arbetar med kvalitet- och utvecklingsfrågor och har i uppdrag att skapa struktur för styrning och ledning och ge verksamheten stöd i gemensamma processer och frågor. Avdelningen bereder även beslutsunderlag och kvalitetssäkrar förvaltningens ärendeprocess och har förvaltningsövergripande samordningsansvar inom olika områden.
Enhetens uppdrag är bland annat att ansvara för:
• inköpsprocessen för IT-utrustning
• informations- och IT-säkerhet
• licenshantering
• att projektleda olika typer uppdrag inom området
• utbildning av medarbetare och chefer inom området
• support i förvaltningsspecifika frågor och system
• att dokumentera, klassificera och katalogisera tillgångar
På serviceförvaltningen erbjuder vi möjlighet till distansarbete,förutsatt att det fungerar för verksamheten och passar dina individuella förutsättningar. I denna tjänst finns det möjlighet till distansarbete på deltid efter dialog med din chef.
Serviceförvaltningen är uppdelad i fem avdelningar och erbjuder allt från färdtjänst till IT och att svara medborgarna i Malmö stads kontaktcenter. Vi underhåller gator, parker, grönytor och stränder, förvaltar Malmö stads alla byggnader och ser till att våra skolelever får bra och näringsrik mat. Tillsammans är vi en smart servicepartner till staden.
Malmö stads verksamheter är organiserade i 14 förvaltningar. Vårt gemensamma uppdrag är att skapa välfärd och hållbar samhällsutveckling. Tillsammans med Malmöborna utvecklar vi en ännu bättre stad att bo, verka och vara i; olikheter, livserfarenheter och talanger gör Malmö till en smart stad i hjärtat av Europa. Världens kunskap finns här.
Information om tjänsten
Anställningsform:Tillsvidareanställning
Omfattning: Heltid
Antal tjänster: 1
Tillträde: Efter överenskommelse
Möjlighet till distansarbete: Ja, i viss omfattning
Övrigt
Observera att vi i Malmö stad tagit bort det personliga brevet från ansökningsprocessen och ersatt det med urvalsfrågor, detta för en mer inkluderande rekryteringsprocess och en effektiv kandidatupplevelse för dig som söker jobb hos oss. Dina svar blir en viktig del i vårt urvalsarbete.
Malmö stad strävar efter att medarbetarna ska avspegla den mångfald som finns bland befolkningen. Vi välkomnar därför sökande som kan bidra till att vi som arbetsgivare kan tillgodose Malmöbornas behov.
Kontaktpersoner på detta företaget
Chef Anders Färemo
Sektionschef Annelie Friberg
040-34 96 60
IT-samordnare Ann-Charlotte Malmros
Rekryteringskonsult Johanna Andersson
Stabs- och ekonomichef Jörgen Jepson
040-341446
Controller Madeleine Spjuth
040-342164
HR-chef Pernilla Hedin
0734-26 44 63
Sektionschef Cecilia Wenster
040-34 55 77
Sektionschef Therese Törnkvist
040-34 63 54
HR-konsult Arber Jashari
0768-91 60 98