IT Service Manager

IT Service Manager

Arbetsbeskrivning

Företagsbeskrivning
Vattenfall är en av Europas största producenter och återförsäljare av el och värme. Våra huvudmarknader är Sverige, Tyskland, Nederländerna, Danmark och Storbritannien. Inom Vattenfallkoncernen finns cirka 21 000 anställda. Vi har elektrifierat industrier, levererat energi till bostäder och förvandlat tillvaron genom innovation i över hundra års tid. Vi vill nu göra det möjligt att leva fossilfritt inom en generation och vi driver på övergången till ett hållbart energisystem.
Om rollen
Som IT Service Manager inom Vattenfall IT representerar du hela IT Service Delivery Portfolio och dess relaterade avtal gentemot viktiga intressenter inom Vattenfall IT, affärsområdena och enheterna. Du är ansvarig för att fånga upp verksamhetens krav och behov och att förse Service Owners med information som behövs för att kontinuerligt förbättra de tjänster som tillhandahålls. Med din kunskap om tjänsteportföljen, pågående projekt och förbättringar kan du stödja och ge råd till dina företagskunder om Vattenfalls övergripande IT-strategi. Du är också ansvarig för att upprätta leveransavtal för vår tjänst och regelbundet övervaka dess kvalitet och kundnöjdhet. Du kommer att leda granskningar och tillhandahålla en tydlig och anpassad kundplan, sätta strategin baserat på affärskrav och marknadstrender så att Vattenfall IT kan leverera stabila, säkra och innovativa tjänster.
Några ansvarområden:
Representera den kompletta portföljen av IT-tjänster och relaterade avtal gentemot alla intressenter inom Vattenfall IT och Business
Sätta upp och uppdatera tydliga leveransavtal för verksamheten, för att säkerställa att kundernas nuvarande och framtida servicenivåkrav identifieras, dokumenteras och underhålls
Övervaka föränderliga affärsbehov och deras uppfyllande och kommunicera dessa ändringar till rätt intressenter
Operativt ansvarig för att driva och koordinera eskaleringslösning och uppföljning baserat på IT-åtaganden gentemot verksamheten
Säkerställ samordning mellan IT- och affärsintressenter genom proaktiv uppföljning
Proaktivt och reaktivt initiera och säkerställa förbättringsinitiativ avseende samtliga IT-tjänster (fasta/rörliga) tillsammans med Vattenfall IT och Affär
Tillhandahålla frekvent affärsspecifik rapportering (budget, tillfredsställelse, tickets) och analys och initiera åtgärder för att öka slutanvändarnas tillfredsställelse
Driva service- och kostnadsutvecklingsinitiativ och säkerställa genomförandet av förbättringsinitiativ tillsammans med Business

Kravspecifikation
Förmåga att designa och leverera information och presentationer till alla nivåer i en organisation
Stark kunskap om ekonomisk förvaltning
Erfarenhet av livscykelhantering
Förmåga att äga och formulera servicekrav från slutpunkt till slutpunkt och förstå kund- och affärsbehov och förstå inverkan på tjänster och prioriteringar
Stark förmåga att samarbeta och bygga långvariga relationer och partnerskap med olika intressenter i hela Vattenfalls organisation och externa partners
Flytande svenska i tal och skrift och engelska

Dessa erfarenheter kommer också att hjälpa dig att bli framgångsrik:
Ledarskapserfarenhet i en liknande roll eller annan relevant erfarenhet
Kunskap och beprövad erfarenhet av befintliga ITSM-ramverk och relaterade processer (t.ex. ITIL, ISO 20000)


En förmåga att orkestrera mellan funktioner och organisationer i relation till tjänstedesign, övergång och leverans

Ytterligare information
Förutom att du får vara med och forma framtidens smarta energisamhälle erbjuder vi dig ett utvecklande och omväxlande arbete med många kontaktytor. För oss på Vattenfall är det viktigt att arbete och privatliv har en god balans, därför erbjuder vi flexibilitet i arbetet samt möjlighet till att arbeta hemifrån vid behov. Vi har även en hel del andra personalförmåner som exempelvis arbetstidsförkortning, förmånliga tjänstepensionsavtal, föräldraledighetstillägg med mera. Läs mer om våra förmåner här.


Placeringsort är Stockholm, Uppsala, Göteborg

För mer information om själva tjänsten kontakta rekryterande chef Håvard Aldergren Tvedten: havard.aldergrentvedten@vattenfall.com. För frågor om rekryteringsprocessen kontakta rekryterare Julia Norberg: julia.norberg@vattenfall.com.

Fackliga representanter: Akademikerna – Sofi Wadström och Silvija Vatkovic, Ledarna – Christer Gustafsson, SEKO – Juha Siipilehto, Unionen – Inger Strandberg . Du når dem via 08-739 50 00.


Välkommen med din ansökan senast 2024-09-08. Urval och intervjuer sker löpande. Vi tar endast emot ansökningar via vår webbplats.
Vi är övertygade om att mångfald bidrar till att bygga ett mer lönsamt och tilltalande företag och strävar efter att vara goda förebilder när det gäller mångfald. Vattenfall arbetar aktivt för att alla medarbetare ska ha samma möjligheter och rättigheter oavsett ålder, etnisk eller kulturell bakgrund, könstillhörighet, religion/tro, sexuell läggning eller funktionsförutsättning. Läs mer om hur vi arbetar med mångfald och inkludering här.


Då säkerheten för Vattenfall och dess anställda är avgörande kommer vi innan varje anställning genomföra en ”pre-employment screening”. Dessa kontroller baseras på din roll som du kommer att fylla inom Vattenfall.


Vattenfall är en del av Sveriges kritiska infrastruktur, därmed är många av våra tjänster säkerhetsklassade. Är denna tjänst säkerhetsklassad kommer säkerhetsprövning genomföras innan anställning, i enlighet med säkerhetsskyddslagen.


Vi ser fram emot din ansökan!

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Uppsala - Vattenfall
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 22 augusti 2024
  • Ansök senast: 8 september 2024

Liknande jobb


6 september 2024

Quality Manager

Quality Manager

5 september 2024

Project Manager

Project Manager

5 september 2024

Sales Director

Sales Director

4 september 2024