OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Våra avancerade IT-system och digitala lösningar är en central del i vårt viktiga uppdrag – att bidra till ett hållbart samhälle i en värld i förändring. Nu söker vi dig med en bra balans mellan teknik- och serviceintresse som vill jobba med att se till att SMHI:s omfattande IT-miljö fungerar smidigt så att vi kan bidra till att lösa samhällsutmaningar inom vatten, luft, hav och klimat.
Inom enheten för IT-produktion, som är en del av SMHI:s IT-avdelning, finns gruppen IT-Service. IT-Service ansvarar för första linjens service för SMHI:s alla medarbetare och är även första linjens support för avhjälpning av incidenter i SMHI:s IT-driftmiljö.
Gruppen ansvarar för Servicedesk som hjälper SMHI:s medarbetare med diverse IT-problem/frågor, Driftkontrollen som är ansvarig för övervakningen av SMHI:s produktionssystem och IT-infrastruktur samt Arbetsplatstjänst som ger stöd på plats med hårdvara och Windowsrelaterade problem.
Till gruppen söker vi nu en serviceinriktad IT-tekniker som vill vara en del av SMHI:s Servicedesk och Driftkontroll.
Om tjänsten
I Servicedesk hjälper vi användare av SMHI:s IT-system och vi utför uppgifter relaterade till första linjens support. Huvudsakliga arbetsuppgifter är att hantera användares IT-relaterade incidenter, exempelvis mjuk- eller hårdvarurelaterade incidenter, förändringsbeställningar, programvaror och behörighetsansökningar. Utöver det ger Servicedesk också hjälp med icke IT-relaterade servicefrågor.
Driftkontrollen är ansvarig för att övervaka SMHI:s produktionssystem. Där agerar man på larm och är SMHI:s första kontakt vid produktionsstörningar. Det här är en livsviktig uppgift för oss eftersom vi har ett viktigt samhällsansvar gällande exempelvis våra vädervarningar.
En viktig uppgift är också att informera de intressenter som berörs av pågående drift- eller användarärenden. Du ska vara delaktig i arbetet med ärendeuppföljning och vara aktiv i arbetet med att förbättra rutiner, drift- och användarhandledningar, stödverktyg och arbetssätt. I tjänsten kan även komma att ingå att arbeta med andra saker, beroende på verksamhetens behov och din kompetens.
Arbetstiden innebär skiftarbete, med tjänstgöring dagtid, kväll och helg enligt schema. Gruppen har även schemalagd beredskap nattetid.
Om dig/din profil
Vi söker dig som har lämplig utbildning inom IT-området, eller motsvarande erfarenhet, och minst något års erfarenhet av att ge första linjens IT-support i direktkontakt med användare. Du har goda kunskaper omkring windowsmiljö och är en van användare av modern IT-utrustning, exempelvis smartphones, surfplattor, laptops mm.
Meriterande är om du har någon/något av följande:
• Grundläggande Linuxkompetens
• Erfarenhet av System Center Configuration Manager (SCCM) och Citrix
• Grundläggande kännedom om datorhallar, nätverk (LAN och WAN), server/hårdvara, virtualisering, fjärrstyrning, serverplattform (Linux/Windows) operativsystem och manageringsverktyg, AD-struktur och/eller övervakning
• God kunskap om stödverktyg för driftövervakning
• Erfarenhet från arbete i IT-driftsmiljö.
• Erfarenhet av arbete i rollen som IT-tekniker i 2nd eller 3rd line, avseende pc, nätverkskommunikation och kringutrustning
• Erfarenhet av metoden KCS (Kunskaps Centrerad Service)
• Goda kunskaper om processer och stödverktyg (ex. ITIL och ärendehanteringssystem)
• God kunskap om dokumentationsmetoder i en IT-driftorganisation eller Servicedesk
• Erfarenhet av felsökning i Linux miljöer
För oss är dina personliga egenskaper viktiga. Som person är du lugn, stabil och kontrollerad i stressade eller pressade situationer, och du är ett proffs när det gäller att möta människor och ge god service. För att lyckas i tjänsten krävs att du är initiativtagande, noggrann och har ett strukturerat och systematiskt arbetssätt. Du har god analytisk förmåga, är en problemlösare, och kan växla mellan operativt och annat arbete. Du trivs med att bygga goda relationer och samarbetar med andra genom god kommunikativ och pedagogisk förmåga.
Goda kunskaper i svenska och engelska, både i tal och i skrift, är ett krav.
Anställningsform
Tjänsten är en tillsvidareanställning på 100%
Placeringsort
Norrköping
Sista ansökningsdag
Välkommen med din ansökan senast 2023-10-08.
SMHI är en svensk expertmyndighet med globalt perspektiv och en livsviktig uppgift i att förutse förändringar i väder, vatten och klimat. Med vetenskaplig grund och genom kunskap, forskning och tjänster bidrar vi till att öka hela samhällets hållbarhet. Varje dag, dygnet runt, året om.
Tänk på att de handlingar och uppgifter du skickar till SMHI genom din ansökan blir en allmän handling. Detta betyder att allt material i ansökan, inklusive bilagor, kan behöva lämnas ut till den som begär det om uppgifterna inte omfattas av sekretess enligt offentlighets- och sekretesslagen. Tänk på att i första hand skriva det som du bedömer är relevant i förhållande till kraven på tjänsten. Tänk på din integritet och undvik att lämna information som innehåller känsliga personuppgifter, uppgifter om din eller närståendes hälsa, politiska åsikter eller religiös övertygelse.
Kontaktpersoner på detta företaget
Enhetschef Gunnar Söderström
011-495 8000
Enhetschef Mats Moberg
011-495 8000
Personalspecialist Karin Aspeqvist
011-495 8000
ST Kerstin Willén
011-495 8000
SACO Magnus Irestig
011-495 8000
Gruppchef Erling Brännström
011-495 8000
Produktionschef Katarina Andersson
011-495 8000
SACO Anna-Helena Hultberg
011-495 8000
ST Ami Gadh-Lund
011-495 8000
Enhetschef Angela Yong
011-495 8000