IT-SM Tekniker

IT-SM Tekniker

Arbetsbeskrivning

Vi får samhället att fungera för människor på väg, på spår, i luften och på sjön. Därför behöver vi den bästa kompetensen. Vårt uppdrag är viktigt och har betydelse i vardagen – både för privatpersoner och företag. Hos oss tar vi ansvar, behandlar alla på ett bra sätt och har respekt för olikheter. Som medarbetare bidrar du till en hållbar framtid.

Om jobbet

Tjänsten som tekniker innebär att du i första hand är med i den tekniska förvaltningen och utvecklingen av våra portaler och vårt ärendehanteringssystem. Där arbetar du på uppdrag av vår tjänsteförvaltare för dessa system. Tjänsten kan även innebära arbetsuppgifter inom våra andra ansvarsområden, då främst klientområdet.

Vår sektion, Användarnära it-tjänster, består idag av drygt 15 personer och har som uppgift att förse myndighetens drygt 2.000 användare med fungerande it-arbetsplats, såsom PC (hård- och mjukvara), telefonitjänster, mötestjänster, ärendehanteringssystem och skrivartjänster mm. 

Nu söker vi dig som har erfarenhet av ärendehanteringssystem samt inom området portaler och som vill jobba ihop med en tjänsteförvaltare för att förbättra och utveckla nya funktioner i våra tjänster. Till viss del använder vi också konsultinsatser från leverantören av system när det gäller förändringar av större art. Just nu använder vi oss av Cherwell som ärendehanteringssystem och vår IT butik är byggd i Zervicepoint. För båda dessa områden startas nu också ett uppdrag för att se hur vi ska hantera dessa funktioner i framtiden.

Det ingår i dina arbetsuppgifter att hantera ärenden och kontakter, lösa problem och samarbeta med andra grupper inom myndigheten. Det är ett varierande och utmanande arbete som också innebär att du medverkar i sektionens vilja att hela tiden leverera bättre och mer stabila tjänster till myndighetens användare.

Hos oss är du viktig

Vi vill tillsammans skapa en bra arbetsplats där vi alla kan utvecklas i våra yrkesroller på ett positivt sätt. Hos oss kan du förvänta dig karriärsutveckling om du har intresse, ett modernt chefs- och medarbetarskap samt ett hållbart arbetsliv. För oss är det naturligt att vi alla befinner oss på olika ställen i livet och har behov att få tillvaron att fungera även utanför vår yrkesroll. Det möjliggör vi tillsammans genom att planera så att arbete och fritid i möjligaste mån kan kombineras utan att någon del får väga över allt för mycket. Men vi är ju ändå här för att göra ett viktigt jobb. Vårt team består av personer från 25+ till 60+ med lite övervikt till de yngre åren. Vi är en trygg arbetsplats som månar om din hälsa med tid för friskvård på arbetstid, flexibla arbetstider, väl tilltaget antal semesterdagar och lediga klämdagar. 

Läs mer om hur det är att jobba på Transportstyrelsen. 

Du kommer att


• hantera den tekniska delen av ärendesystemet och portaler
• utföra viss programmering både i ärendehanteringssystemet och vår IT butik
• hantera ärenden, felsöka, lösa problem, optimera våra system och hantera förändringar
• samarbeta med andra grupper inom myndigheten och konsulter i utvecklingsarbetet.

Du måste ha

• akademisk utbildning inom it eller motsvarande kunskap som vi bedömer likvärdig
• erfarenhet av ärendehanteringssystem inom en större organisation
• erfarenhet av arbete med portaler
• goda kunskaper i svenska i tal och skrift.

Det är meriterande om du också har erfarenhet

• inom PowerShell
• av att ha jobbat i en offentlig organisation (stat, region, kommun)
• av att bygga attestflöden och styrningar i beställningsportaler
• av att presentera lösningsförslag på ett pedagogiskt sätt.

Vi vill att du

• tar egna initiativ
• har vana att jobba mot uppställda mål
• uppskattar att utvecklas och lära dig nya saker
• är lösningsorienterad och kommer med förbättringsförslag
• har ett högt säkerhetsmedvetande.

Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.

Intresserad?
Anställningen är tillsvidare med placering i Örebro. Tillsättning enligt överenskommelse. Vi tillämpar normalt provanställning. Tjänsten är placerad i säkerhetsklass och säkerhetsprövning kommer att ske enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585).

Vid frågor är du välkommen att kontakta Per Selin, 010 – 495 64 55, per.selin@transportstyrelsen.se. Saco, Peter Tang och ST, Axel Frick nås via vår växel på 0771-503 503.

Vi vill inte att annonsörer och bemanningsföretag kontaktar oss.

Ansök
Ansök via vår webbplats och bifoga ditt CV samt ett personligt brev märkt med referensnummer TSG 2022-347.  Vi behöver din ansökan senast den 20 februari. Vi gör första urvalet utifrån de frågor som du får svara på i vårt e-rekryteringssystem och kan komma att använda urvalstest.

Välkommen att bli vår nya kollega!
Kort om Transportstyrelsen

Antal anställda:
Ca 2000.

Verksamhetsområden:
Transportstyrelsen arbetar för att uppnå god tillgänglighet, hög kvalitet, säkra och miljöanpassade transporter inom järnväg, luftfart, sjöfart och väg. Vi tar fram regler, ger tillstånd och följer upp hur de efterlevs. Med hjälp av våra register arbetar vi bland annat med avgifter, tillstånd och ägarbyten.

Verksamhetsorter:
Vi har medarbetare på 12 orter i landet. Den största delen av verksamheten finns i Borlänge, Norrköping och Örebro.

Huvudkontoret ligger i Norrköping.

Läs mer om Transportstyrelsen


Kort om avdelning It

Avdelning It består av fem enheter med tillhörande sektioner. Vi är cirka 300 medarbetare och finns i Örebro, Borlänge och Norrköping.

Vi stöder samtliga avdelningar inom Transportstyrelsen både strategiskt och operativt i it-frågor. Vi arbetar med arkitektur, systemutveckling, förvaltning och drift av it-system samt infrastruktur.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Transportstyrelsen
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 2 februari 2022
  • Ansök senast: 20 februari 2022

Besöksadress

701 88 Örebro
None

Liknande jobb


26 november 2024

26 november 2024