OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Migrationsverket söker personal Migrationsverket arbetar med migrationsfrågor i Sverige och internationellt. Det innebär att vi har ansvar för att pröva alla ärenden som rör människor som vill besöka Sverige eller bosätta sig här, söka skydd undan förföljelse eller ha svenskt medborgarskap. Verket erbjuder de asylsökande boende och viss sysselsättning under väntetiden samt stödjer den som fått nej på sin ansökan och måste lämna landet. Migrationsverket har verksamhet över hela landet och har idag cirka 3 000 anställda. Till IT-enheten i Norrköping söker vi IT-stöd, HELPDESK (diarienr. NRK-242-2007-1992) Övergripande Som IT-stöd vid Migrationsverkets IT-supportorganisation har du ofta en nära kontakt med användare och deltar i service och uppföljnings/planerings/testarbete som rör bl a Migrationsverkets verksamhetssystem, stödsystem, GLANS-miljö, SIV-Net samt kontakter med UM och andra externa parter. Vi söker dig som tycker om användarkontakter och är intresserade av varierande arbetsuppgifter. Nära samarbete mellan de olika IT-stödstjänsterna förekommer och viss planerad rotationstjänstgöring kan förekomma. Ansvarsområde Ansvarsområdet är att snabbt och professionellt hantera olika typer av supportfrågor. De frågor som ej kan lösas av Helpdesk prioriteras och fördelas ut till andra resurser inom IT-enheten, driftleverantör eller extern leverantör. Arbetsuppgifter . Ge snabb och professionell support till Migrationsverkets medarbetare i första hand avseende vår klientmiljö samt våra system . Ge snabb och professionell support till UM och dess medarbetare . Daglig övervakning och felrapportering avseende driftmiljö/nätverk . Daglig övervakning och hantering av ett flertal för Migrationsverket gemensamma brevlådor och dess innehåll . Delta i schemalagd beredskapstjänstgöring . Ge information via Intranätet samt delta i framtagande av dokumentation runt förändringar/nyheter . Vid akuta händelser ge information enligt dokument för avbrottshantering . Prioritera och fördela inkomna supportärenden till andra resurser . Delta i arbetet med att förbättra Migrationsverkets system och Migrationsverkets infrastruktur . Delta i arbetet med felsökning/distribution/felanmälning av hårdvara till UM . Handha kontakter med leverantörer angående ex. hårdvarusupport för klientutrustning samt övriga infrastrukturkomponenter . Spärrtjänst för PKI . Delta i uppföljnings/planeringsarbete tillsammans med bla. PC-tekniker och IT-samordnare . Delta i installationsarbete och projektarbete i Norrköping och på annan ort . Delta i operativt behörighetsarbete (BKS) och planering . Delta i genomförande av utbildningsinsatser . Omvärldsbevakning inom området Kvalifikationer . Gymnasiekompetens eller motsvarande kunskaper . Mycket god social kompetens, vara lyhörd samt vara en god pedagog . Kunna ha många bollar i luften samtidigt . Goda kunskaper om LAN/WAN samt IT-relaterad hårdvara och klientprogramvara . Kunna kommunicera både muntligt och skriftligt på såväl svenska som engelska . Tidigare erfarenheter av arbete med administration i Novell-, Unix-miljö och Microsoft-miljö, tidigare erfarenhet av arbete i helpdesk/supportorganisation och vana vid att utbilda är meriterande. Övrigt: Tjänsten innebär arbete på schemalagd tid under veckans alla sju dagar, även kvällstid samt deltagande i veckovis beredskapsverksamhet. Tjänsten innebär att du måste vara beredd att resa några dagar varje månad.