IT strateg med erfarenhet av programledning, Stockholm

IT strateg med erfarenhet av programledning, Stockholm

Arbetsbeskrivning

Om konsultuppdraget

- Ort: Stockholm
- Uppdragslängd: 1 år
- Sista ansökningsdagen: ansök snarast
- Uppdragsstart: Enl. ök.
- Omfattning: 100%
- OBS! Det är väldigt viktigt att du uppfyller skall-kraven för att vi överhuvudtaget ska kunna offerera dig, annars förkastar beställaren vårt anbud omgående där både din tid resp. vår tid går till spillo.


Bakgrund

Kunden startade ett arbete upp under 2020 med att kartlägga behov och koppla dem till verksamhetens övergripande strategi. Arbetet resulterade i en lång önskelista av förbättringar och hur de knyter an till strategiska mål, flertalet av dem inom området digitalisering. Nyligen startades därför ett digitaliseringsprogram för att samordna och väga nyttorna mot varandra så att rätt prioriteringar kan göras. Till programmet behövs nu resurser för att sätta ramarna och formen för digitaliseringsarbetet framöver, som passar in med de etablerade arbetssätt som i övrigt används

Uppdragsbeskrivning

Kunden söker nu en konsult som har erfarenhet av att leda och engagera en programorganisation i en digital transformation. För att lyckas i rollen tror kunden att du gillar att fokusera på en kombination av ledarskap, kommunikation och teknik. konsultens ledarskap präglas av dialog och delaktighet och du är en proaktiv ledare som genomför nödvändiga förändringar.

Säkerhetsprövning

Säkerhetsprövning kommer att krävas med anledning av att personen kommer hantera hemliga uppgifter. För aktuellt uppdrag krävs säkerhetsskyddsavtal 2 med samt registerkontroll av aktuell konsult för uppdraget. Processen för upprättande av SUA-avtal beräknas ta ca 8 till 10 veckor men kan både ta längre och kortare tid. Om upprättandet av SUA-avtal och registerkontroll blir klar innan angiven tidplan för uppdragsstart ser Kunden gärna att konsulten påbörjar sitt uppdrag tidigare i överenskommelse med aktuell beställare från Kunden.

Förekommande arbetsuppgifter är:

- Planera, organisera och följa upp programmet och dess projekt inom givna tids-, resultat- och kostnadsramar

- Rapportera programmets progress till programstyrgrupp, styrgrupp eller programledning och aktivt jobba med riskhantering. Programmet omfattar de projekt/team som krävs för att utveckla och implementera de arbetsprocesser och rutiner, IT-förändringar samt verksamhetsförändringar som berörs av digitaliseringen

- Bidra till en aktiv dialog över verksamhetens divisionsgränser för att koordinera och möta gemensamma behov av utveckling

- Ansvarig för intern och extern kommunikation om programmet

- Driva programmet enligt kundens program-/projektmodell, PPS

- Ansvara för att arbetet inom programmet och/eller projekten följer uppsatta anvisningar och riktlinjer

Säkerhetsprövning
Obligatoriska kompetenser och erfarenhet (skallkrav):

- Högskole-/universitetsutbildning 120 p/180 hp eller motsvarande erfarenheter förvärvade på annat sätt

- Certifiering inom program och/eller projektledning, t.ex. IPMA nivå B, PMP eller liknande
- Minst 1 år långt uppdrag som programledare av en digital transformation i en medelstor eller större organisation
- Minst 3 års erfarenhet som programledare de senaste 10 åren
- Minst 7 års arbetslivserfarenhet inom digitalisering som projekt- eller programledare de senaste 15 åren
- Mycket god skriftlig och muntlig kommunikationsförmåga på svenska och engelska


Meriterande kompetenser och erfarenhet (börkrav):

- Arbetslivserfarenhet av att arbeta med verksamhetsnära IT-arkitektur.

- Arbetslivserfarenhet av att arbeta i programform inom projektstyrningsmodellen PPS.

- Arbetslivserfarenhet inom Energibranschen.

Annat

Nedanstående personliga egenskaper säkerställs via referenser och vid eventuell intervju. Kunden förbehåller sig rätten att kontakta egna relevanta referenser (än de som leverantören själv angivit) för att säkerställa uppfyllande av krav.

- Strategiskt tänkande, förmåga att se till helheten, strukturerat arbetssätt samt en god social förmåga

- Bra på att leda och få med sig människor och på ett ”smidigt” sätt, fånga in och kommunicera med alla inblandade parter

- Duktig på att kommunicera med verksamhet och IT

- Har en professionell och kundorienterad attityd samt förmåga att snabbt ta till sig ny information och omvandla dessa till kreativa lösningar

- Tydlig i kommunikation och har god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska.

- Ödmjuk och ha lätt för att skapa förtroende

- Arbetar självständigt och målinriktat

- Förmåga att arbeta i grupp

______________________

Hur du kommer vidare

- Sök uppdraget genom denna annons
- I ansökan anger du ett kravställt timpris
- Lägg in ett CV i word-format
- Vi återkopplar genom plattformen om något behöver kompletteras eller förtydligas.
- Återkoppling sker vanligtvis från Kunden till oss inom 10 arbetsdagar från det att ansökningstiden utgått. Vi försöker återkoppla omgående till dig som kandidat snarast vi har ny information avseende din ansökan eller uppdraget. Skulle återkoppling dröja, vänligen kontakta oss via plattformen.


Inför en eventuell intervju meddelas du om vilken kunden är i god tid.

Om Shaya Solutions

Konsult- och kompetenspartner inom IT, Management och Teknik.

Vi lägger ett stort fokus på kund-/konsultpartnernöjdhet och kvalité i våra leveranser och verkar idag i hela Sverige med utgångspunkt i Stockholm. Vårt motto är därför Ödmjukhet, Ihärdighet samt Flexibilitet.

Varmt välkommen att höra av dig vid frågor eller funderingar.

Annonsförsäljare undanbedes.

Kontaktpersoner på detta företaget

Joseph Öberg Shaya

Ellen Falkenström

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Shaya Solutions AB
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 4 juni 2021
  • Ansök senast: 8 juni 2021

Besöksadress

Frihamnsgatan 8, Stockholm
None

Postadress

Frihamnsgatan 8
Stockholm, 11556

Liknande jobb


Product Owner

27 november 2024

26 november 2024

26 november 2024