OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Stockholm utvecklas och förändras för framtiden. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.
Gillar du statistik, rapporter och dataanalyser? Vi söker nu en driven person till den nyinrättade tjänsten som IT-strateg
Socialförvaltningen har tillsammans med Äldreförvaltningen en ledande roll i utveckling av stadens sociala system.
Utvecklingen sker enligt beslutad målbildsarkitektur och livscykelplan tillsammans med Stadsledningskontoret och andra intressenter inom staden.
Din roll
Som IT-strateg har du en viktig roll i utvecklingen av sociala system genom att säkerställa vårt arbete med strukturerad data. Du ansvarar för att ta fram en plan mot målet att möjliggöra förutsättningar för ökad analysförmåga inom socialtjänst och äldreomsorg.
Genom att säkerställa att rätt data samlas in samt att den är korrekt, strukturerad och kvalitetssäkrad möjliggör du förutsättningar för bättre analyser och grunden för datadriven utveckling inom stadens socialtjänst. Just nu pågår en integration av stadens Sociala system (Paraplysystemet) och stadens analysverktyg, Beslutsstöd där du kommer ha en ledande roll i färdigställandet av detta. Vidare kommer du arbeta löpande med fortsatt utveckling av datalagret för socialtjänstdata.
I dina huvudsakliga arbetsuppgifter ingår att:
- sammankalla till möten med referensgrupp(er) och nyckelfunktioner i staden i syfte att identifiera behov och definiera begrepp inom socialtjänstens verksamhetsområde
- arbeta med kravställning, projektledning, säkerställa leverans, förankring, införandeplanering och förvaltning av resultatet
- beställa statistik och rapporter och därmed identifiera det löpande behovet inom stadens verksamheter i syfte att utveckla och förenkla hanteringen av statistik och rapporter inom stadens socialtjänstverksamheter
- leverantörsstyrning och samarbete med berörda parter både när det gäller resurser inom utvecklingsteam hos leverantör och verksamhetsresurser inom staden.
Du kommer att samarbeta tätt med flera specialistfunktioner och avdelningar inom staden. Några av dessa är Socialförvaltningen, Äldreförvaltningen och Avdelningen för It och digitalisering vid stadsledningskontoret.
Din erfarenhet och kompetens
Vi söker dig som har:
- akademisk utbildning med inriktning inom statistik eller dataanalys, gärna i kombination med andra samhällsvetenskapliga ämnen, eller annan utbildning som vi bedömer likvärdig
- erfarenhet i analys och statistiska metoder
- erfarenhet av kravställning kopplat till data i verksamhetssystem
- erfarenhet av att driva och samordna nätverk
- teknisk förståelse
- god förmåga att uttrycka dig på svenska, både i tal och skrift.
Meriterande är om du har:
- arbetat inom Stockholms stad eller annan organisation inom offentlig förvaltning
- utbildning inom IT och digitalisering
- erfarenhet av leverantörsstyrning
- erfarenhet av projektledning
- erfarenhet av att beräkna nyckeltal
- erfarenhet om informationsmodellering.
Du är trygg i en ledarroll och driver utveckling inom ditt specialistområde både genom att leda och att samarbeta.
Din personlighet och ditt arbetssätt
Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper, motivation och engagemang för tjänsten. För denna tjänst ser vi att du har följande kompetenser
Samarbetsförmåga Du bidrar till ett gott samarbete genom att ha ett öppet, tillmötesgående och problemlösande förhållningssätt. Du bjuder in till dialog, lyssnar aktivt och anpassar kommunikationen utifrån rådande situation.
Mål- och resultatorienterad Arbetar mot mål och fokuserar på resultat. Styrs av mål- och resultattänkande i prioriteringar, planering och agerande. Du ska ha förmågan att förändra din inriktning när målen och förutsättningar ändras.
Strukturerad Du har förmågan att strukturera ditt arbete för att kunna jobba med olika uppgifter parallellt. Du planerar och organiserar arbetet på ett effektivt sätt samt prioriterar och håller uppsatta tidsramar.
Strategisk Tänker strategiskt och hållbart samt har ett brett perspektiv på frågor. Ser den långsiktiga betydelsen och vidare konsekvenser av beslut och anpassar sina handlingar till detta.
Problemlösande analysförmåga Har förmåga att arbeta med komplexa frågor. Analyserar och bryter ner problem i sina beståndsdelar i syfte att lösa dem
Vi erbjuder dig
- spännande arbetsuppgifter som bidrar till utveckling av stadens socialtjänst
- en arbetsplats i ständig utveckling
- friskvårdsbidrag eller friskvårdstid 1h/vecka under arbetstid
- vinter- och sommartid
- flextid
Din arbetsplats Enheten för digitalt verksamhetsstöd
Enheten för digitalt verksamhetsstöd består av 14 medarbetare plus enhetschef. Vi är en tvärprofessionell enhet med kompetens som spänner över it och teknik, digitalisering, informationssäkerhet samt socialtjänst. Vi sitter i trevliga lokaler i Farsta Centrum.
Din ansökan- utan personligt brev
Vi genomför ett pilotprojekt i Stockholms stad där vi provar att rekrytera utan ett personligt brev vid utvalda rekryteringar.
När du skickar in din ansökan får du svara på ett antal frågor som är avgörande för vårt fortsatta urvalsarbete för den här tjänsten. Vi önskar att du svarar konkret och kortfattat på frågorna samt att det finns en tydlig koppling mellan dina svar och ditt CV. När vi bedömer din ansökan utgår vi från ditt CV och de frågor som du har besvarat.
Vi ser mångfald som berikande och välkomnar alla sökande.
Vår rekryteringsprocess
Sista ansökningsdag är den 28 maj. Vi påbörjar urvalen när ansökningstiden är slut. Vi planerar att börja med intervjuerna vecka 22. Första intervjun sker digitalt.
Arbetspsykologiska tester kan komma att ingå som en del av rekryteringsprocessen.
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.