IT-strateg/Verksamhetsutvecklare, digital transformation, Rättsavdelningen

IT-strateg/Verksamhetsutvecklare, digital transformation, Rättsavdelningen

Arbetsbeskrivning

Varje år fattar Försäkringskassan 21 miljoner beslut och betalar ut cirka 230 miljarder kronor, som påverkar människors liv och hela samhället.
Det är allas skattepengar vi har hand om. Det är ett stort ansvar. Därför sätter vi oss in i varje ärende, följer lagar och regler, informerar och vägleder, bryr oss och visar omtanke. Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar. Välkommen till Försäkringskassan.

Ansvar och arbetsuppgifter

Rättsavdelningen ansvarar för den rättsliga styrningen av myndighetens verksamhet, håller samman myndighetens regelutvecklingsarbete, ansvarar för att driva vägledande avgöranden som rör Försäkringskassans verksamhet i domstolarna och är stabsfunktion till styrelsen och generaldirektören i rättsliga frågor. Rättsavdelningen har vid årsskiftet omorganiserats för att förstärka och renodla det rättsliga arbetet. Inom avdelningen finns bl.a. område Regelutveckling och FoU, som bl.a. ansvarar för regelutveckling, utveckling av det rättsliga arbetet t.ex. vad gäller digitala verktyg och det internationella arbetet på myndigheten.

I hela samhället sker en snabb digitalisering som påverkar och skapar nya möjligheter för det rättsliga arbetet. Rättsavdelningen står för helhetssynen i den digitala utvecklingen av det rättsliga arbetet, där utgångspunkterna är långsiktiga strategiska mål samt omvärlds-, trend- och framtidsanalys. Vi ser bl.a. behov av att underlätta vår hantering av styrande och stödjande dokument, underlätta sekretessprövningar och fortsätta vårt projekt med textanalys av domar.

Vi behöver förstärka med kompetens inom områdena legal tech och systemutveckling, och det är där du kan bidra! Vi söker en eldsjäl som kan vara med och bygga upp, driva och utveckla Försäkringskassans digitala arbetssätt inom det rättsliga området, så att myndighetens jurister och beslutsfattare får de verktyg som behövs. Vi tror att du drivs av att knyta ihop rättsligt arbete med IT-frågor.

Mer konkret ansvarar du för att driva Rättsavdelningens digitala utveckling, som du i hög grad bygger upp tillsammans med områdeschef och kollegor. Du uppmärksammar tillsammans med andra utvecklingsbehov och omsätter dessa till konkreta aktiviteter. Bl.a. bidrar du med, bygger upp och utvecklar kompetens, exempelvis inom områdena legal tech och systemutveckling, för att skapa förutsättningar för Rättsavdelningens digitala utveckling av det rättsliga arbetet. Under året kommer fler verksamhetsutvecklare att rekryteras.

Du arbetar med avdelningens övergripande utvecklingsplan och projektportfölj, med tillhörande budget, samt processer och metoder/modeller kopplade till utvecklingsstyrning. Du arbetar också med förvaltning och utveckling. I arbetet ingår också att utarbeta övergripande inriktning för Rättsavdelningens digitala utvecklingsarbete, delta i strategiarbete, vara ledningsstöd i strategiska frågor avseende verksamhetsutveckling, säkra att nödvändig kompetens och kapacitet finns för förvaltnings- och utvecklingsarbetet inom förvaltningsområdet, samt ansvara för nödvändig resurskoordinering.

I tjänsten ingår att bevaka aktuell digital utveckling av betydelse samt att analysera tänkbara konsekvenser för myndighetens verksamhet. Du medverkar i olika nätverk, och knyter relevanta kontakter. Du deltar i beredningar, verksamhetsplanering och olika redovisningar. Som medarbetare på Försäkringskassan har du ett högt säkerhetsmedvetande eftersom myndigheten kommer i kontakt med sekretessbelagda uppgifter.

Vi söker dig som


• Har examen från högskola/universitet med systemvetenskaplig inriktning, eller en ingenjörsexamen eller liknande erfarenheter/kvalifikationer som bedöms likvärdiga.
• Har flerårig och aktuell erfarenhet av att delta i och leda verksamhetsutveckling.
• Har goda kunskaper om utvecklings- och portföljstyrning inom myndighet eller större organisation avseende projekt/aktiviteter som spänner över både kärn-, stöd- och it-verksamhet.
• Har god erfarenhet av att arbeta med utvecklingsfrågor som inkluderar it-utveckling och projektstyrning.
• Har projektledarerfarenhet med kunskap i agila principer och metoder.
• Har erfarenhet av arbete med utvecklingsfrågor på såväl taktisk samt operativ nivå, och en förståelse för utvecklingsfrågor på strategisk nivå.
• Har mycket god samarbetsförmåga och är van att driva förändringsprocesser.
• Har mycket god kommunikationsförmåga, både muntligt och skriftligt.
• Är nytänkande, kreativ och kan omsätta kunskaper och erfarenheter till handling samt driva dina uppdrag framåt.
• Är initiativtagande, målinriktad och skapar resultat
• Har god självkännedom och är stabil som person

Det är meriterande om du har:


• utbildning inom juridik
• kunskaper om IT-säkerhet
• kunskaper om effektstyrning/- uppföljning för utvecklings och projektverksamheter
• erfarenhet av projektstyrningsmodellen Pejl eller motsvarande i en större organisation.
• erfarenhet av juridiskt arbete och förståelse för den juridiska metoden.

Vi fäster stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Övrigt

En tjänst, tillsvidare, heltid med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Placeringsort, Stockholm, Göteborg, Malmö eller Sundsvall. Resor förekommer i arbetet. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning. I denna rekrytering kan arbetspsykologiska test komma att användas som en del i urvalsarbetet.

Svenskt medborgarskap är ett villkor, eftersom anställningen är placerad i säkerhetsklass. Det innebär att registerkontroll kommer att genomföras i enlighet med bestämmelser i säkerhetsskyddslagen. Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetande.

Kontaktpersoner

Chef: Henrik Nordler, 010-111 83 89 (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Maria Esplund, tel 010-112 15 62 (för frågor om rekryteringsprocessen) Fackförbundet ST: Behzad Barkhodaee, tel 010 -116 22 96, Saco-S: Maria Lindgren, tel 010 - 113 43 67 Seko: Fredrik Bruhn, tel 010 - 111 86 29.

Ansökan

Välkommen med din ansökan senast den 9 februari 2022. Ladda gärna upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan.

Har du skyddade personuppgifter kontaktar du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan. Du kan även kontakta HR Helpdesk 0771-52 44 40.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Försäkringskassan
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 20 januari 2022
  • Ansök senast: 9 februari 2022

Liknande jobb


25 november 2024

Portfolio Manager VCE

Portfolio Manager VCE

25 november 2024

25 november 2024

25 november 2024