IT supportspecialist

IT supportspecialist

Arbetsbeskrivning

Vi är allt fler som väljer att bo i Uddevalla. Kommunen växer stadigt och har idag drygt 57 000 invånare. Här har vi hav, skog och fjäll nära inpå och dessutom ett rikt näringsliv som präglas av småföretagande och god samverkan.


I Uddevalla kommun strävar vi aktivt efter mångfald genom att värdesätta och rekrytera medarbetare med olika bakgrund. Vi bedriver ett aktivt hälsofrämjande arbete med målsättningen att vara en attraktiv arbetsgivare och en hälsofrämjande organisation. I mötet med andra människor är våra ledord öppenhet, respekt och professionalitet. Tillsammans arbetar vi för ett hållbart samhälle - för alla invånare.


Hjärtat i Bohuslän, liv, lust och läge ger livskvalitet!




Om arbetsplatsen
På Uddevalla kommuns IT avdelning är vi 46 personer som jobbar, och tillsammans ansvarar vi för att stödja kommunens utveckling och service till medborgarna genom att tillhandahålla ett modernt IT-stöd i form av tekniska lösningar och tjänster med hög tillgänglighet och kvalité.

Vi arbetar för ett smartare Uddevalla genom - Ökad tillgänglighet, säkerhet och kvalitet - Ökad delaktighet, självständighet och trygghet - Att göra vardagen enklare för medborgare och medarbetare - Att bli mer kostnadseffektiva. Vårt mindset är "ständig förbättring" och vi vill hjälpa våra verksamheter att växa inom IT och digitalisering.

 

Om jobbet
Du kommer att ingå i ett team på IT avdelningen som ansvarar för att förvalta, utveckla samt supporta vår tekniska plattform. Vi ansvarar bland annat för drift av verksamhetssystem, serverinfrastruktur, nätverk, identitetshantering, enhetshantering samt användarsupport.
Vi har en hybridmiljö med lokal infrastruktur som är baserad på Microsofts produkter samt Azure, Microsoft 365 och Power Plattform. Inom skolan har vi även Google Workspace for Education som är federerad mot Azure AD. 

Vi hanterar ca 20000 användarkonton, 5000 datorer, 5000 iOS och Androidenheter samt ca 10000 chromebooks.

Som IT supportspecialist kommer du att vara den första viktiga kontakten för våra användare när de har IT-relaterade frågor, problem eller när de behöver råd om hur man bäst löser ett behov eller ett problem.

Dina huvudsakliga ansvarsområden kommer att inkludera:

- Att ge första linjens support samt rådgivning för våra användare via telefon, ärendehanteringssystem eller på plats.
- Felsöka och lösa problem relaterade till exempelvis hårdvara, mjukvara, nätverk samt i Office 365.
- Dokumentera supportärenden och dess lösningar.
- Samarbeta med andra inom avdelningen för att lösa mer komplexa tekniska frågor.
- Framtagande av guider och manualer både för intern kunskapsdelning och för våra användare.

 

Kvalifikationer
Vi söker dig som är genuint intresserad av att hjälpa våra användare rätt. Det är viktigt för oss att våra användare får god service och support så deras vardag i den digitala miljön blir så smidig som möjligt. Vi jobbar tillsammans för att ge våra användare professionell och snabb support. Det är därför viktigt att du har en god samarbetsförmåga och är öppen och ödmjuk i relation till dina kollegor. Du behöver samtidigt kunna arbeta självständigt och ha förmåga att prioritera bland arbetsuppgifterna.

- Relevant utbildning inom IT på minst gymnasienivå, eller motsvarande arbetslivserfarenhet.
- Kunskap inom områdena Windows OS, iOS, Android, Active Directory, Office 365, nätverk, hårdvara och ärendehanteringssystem.
- Förståelse för IT infrastruktur i en större organisation
- Ett genuint intresse för IT och digitalisering och ett driv att ständigt utvecklas
- God pedagogisk och kommunikativ förmåga, du kan uttrycka dig i både tal och skrift på flytande svenska

 

 

Övrigt
Tjänsten är ett vikariat på sex månader med möjlighet till förlängning
Tillträde så snart som möjligt

Villkor

Då det förekommer resor i arbetet, krävs körkort för personbil. 

Anställning sker under förutsättning att erforderliga beslut fattas. För tjänster där arbetet innebär direkt och regelbunden kontakt med barn och ungdomar, samt för verksamhet inom LSS, vård- och omsorg, hälso-och sjukvård, psykiatrisk vård och missbruksvård, ska giltigt utdrag ur polisens belastningsregister visas upp alternativt lämnas in före anställning. Tänk på att det kan ta tid att få utdraget så beställ det i god tid för att rekryteringsprocessen inte ska fördröjas.


När du söker ett jobb hos oss sparas din ansökan. Det beror på att vi är en offentlig verksamhet. Din ansökan blir en allmän handling när vi har mottagit den. Det innebär att ansökningshandlingar och information om vem som sökt en tjänst kan begäras ut av den som vill.


Om du har skyddad identitet ska du inte göra din ansökan digitalt utan kontakta den som står som kontaktperson i annonsen. 



För dig som inte är medborgare inom EU/EES-området krävs arbetstillstånd, detta gäller inte dig som har permanent uppehållstillstånd. Arbetstillståndet ska uppvisas vid intervjutillfället.


Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Enheten drift och support,
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 10 augusti 2023
  • Ansök senast: 31 augusti 2023

Liknande jobb


26 november 2024

26 november 2024

IT-supporttekniker till Digital arbetsplats och IT-stödsenheten

IT-supporttekniker till Digital arbetsplats och IT-stödsenheten

26 november 2024

26 november 2024