OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du ha utmanande och varierande arbetsuppgifter i en händelserik miljö
Strålsäkerhetsmyndigheten arbetar pådrivande och förebyggande för att skydda människor och miljö från oönskade effekter av strålning. Våra cirka 300 medarbetare har djupa och breda kunskaper inom strålskydd och kärnsäkerhet. Myndigheten arbetar aktivt med informationssäkerhet, säkerhetskultur och civilt försvar. Myndigheten har kontor i Solna, Göteborg och i Katrineholm.
Avdelningen Myndighetsstöd ansvarar för stöd och service inom ekonomi, it, lokalförsörjning, säkerhet, arkiv och registratur till myndighetens ledning, GD-stab samt avdelningar och sekretariat. I ansvaret ingår både strategisk utveckling, samordning och drift.
IT-enheten ansvarar för strategisk IT-utveckling som operativ drift och förvaltning av myndighetens IT-infrastruktur och tekniska plattformar. Enheten består för närvarande av en enhetschef och 14 medarbetare. Nu behöver vi komplettera med en IT-supporttekniker. Tjänsten är placerad i Solna.
Samhällsviktiga arbetsuppgifter
vi erbjuder dig ett arbete där du får
• stödja medarbetare med IT-support, teknisk felsökning och problemlösning av myndighetens IT-arbetsplats
• arbeta med installation och underhåll av datorer och applikationer
• arbeta med myndighetens telefonitjänst såsom mobiler, abonnemang, MDM, växel mm
• stödja arbetet i andra linjens IT
• hantera IT-incidenter
• hålla i enklare utbildningar
• stödja medarbetare vid videokonferensmöten
• hantera användare och behörighetsadministration i verksamhetsgemensamma system
• hantera licenser
• agera kontaktperson mot leverantörer
• delta i projekt
• upprätta och underhålla rutiner, instruktioner och lathundar samt övrig dokumentation kopplad till arbetsuppgifterna
• arbeta med kravställan vid upphandlingar, avtal, budget och inköp
Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
• gymnasieutbildning
• minst tre års erfarenhet av liknande arbetsuppgifter de senaste fem åren
• goda kunskaper och god förmåga att uttrycka dig på svenska och engelska i tal och skrift
• goda kunskaper i Windows 10
• erfarenhet av Mobila operativsystem som Android och IOS
• erfarenhet av MS Office 2016
• erfarenhet av MS Exchange
• erfarenhet av Active Directory
• erfarenhet av klienthårdvara
• erfarenhet av antivirus
• erfarenhet av IT-säkerhet
• erfarenhet av ärendehanteringssystem
Det är meriterande om du har:
• erfarenhet av Windows 11
• kunskaper i Configuration Manager; applikationsdistribution, software updates m.m
• videokonferenslösningar
• erfarenhet av offentlig förvaltning
• erfarenhet av upphandlingar
• erfarenhet av Mobile Device Management (MDM)
För att fungera bra i rollen behöver du:
• vara serviceinriktad
• ha god pedagogisk förmåga
• ha god problemlösningsförmåga
• ha mycket god samarbetsförmåga
• vara självgående och strukturerad
Vi förutsätter att du har en hög säkerhetsmedvetenhet och att du kan arbeta enligt myndighetens värdegrund, såväl som den statliga värdegrunden.
Anställningsvillkor
Anställningen är en tillsvidare anställning på heltid med start enligt överenskommelse. Vi tillämpar som regel sex månaders provanställning. Befattningen är säkerhetsklassad, vilket innebär säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585), vilket genomförs innan vi fattar beslut om anställning. Svenskt medborgarskap krävs för tjänsten
Du kommer att ingå i myndighetens krisorganisation och kan även komma att krigsplaceras vid myndigheten. Krisorganisationen utför strålskyddsbedömningar och kärntekniska analyser och samverkar med andra berörda aktörer för att hantera radiologiska nödsituationer, inklusive situationer vid höjd beredskap. Inom ramarna för krisorganisationen kommer du att ingå i den insatsberedskap som myndigheten upprätthåller för att stötta andra aktörer i samhället med strålningsmätningar. Tjänsten är placerad i Solna.
Vi erbjuder dig
Förtroende och utrymme att använda och utveckla din spetskompetens i komplexa frågor med långsiktig betydelse för människor, samhälle och miljö. Vi har ett stort internationellt nätverk och samarbetar med bland annat IAEA och OECD/NEA.
Hos oss har du flexibel arbetstid och möjlighet att arbeta på distans. För att du ska kunna ta ansvar för din hälsa erbjuder vi friskvårdstimme och friskvårdsbidrag samt subventionerad sjukvård och läkemedel.
Läs mer om våra villkor och förmåner
Kontakt och ansökan
Vill du veta mer om tjänsten eller rekryteringsprocessen? Kontakta Carina Nilsson, tfn 08-799 42 70.
Fackliga företrädare är Karoline Gotlén, Saco-S, 08-799 43 61, och Michael Wallin, ST, 08-799 42 87.
Välkommen med din ansökan via vår hemsida senast den 24 oktober 2023.
Bra att veta
Se våra filmer där medarbetare berättar
Vår rekryteringsprocess
Vi undanber oss erbjudanden om annonsering och rekryteringshjälp i samband med denna rekrytering.