IT Supporttekniker

Arbetsbeskrivning

Huddinge är en växande Stockholmskommun med närhet till både stad och natur. Som medarbetare hos oss är du en viktig samhällsbyggare. Tillsammans skapar vi ett hållbart samhälle för alla som bor, besöker och arbetar i Huddinge.

Enhetsbeskrivning
På IT-sektionen arbetar idag c:a 45 personer varav 6 personer i gruppen IT, Helpdesk och Support. Gruppen hanterar allt som gäller våra kunders datorer, applikationer, skrivare samt mobila enheter.

Huddinge kommuns IT-miljö:
33000 användarkonton varav ca 8000 är personal
7000 datorer (stationära och bärbara)
Nätverk till 280 adresser (både trådlöst och trådat)
800 nätanslutna skrivare, 1700 lokalt anslutna
3600 telefonanknytningar, 1800 mobiltelefoner
400 system/program
c:a 20000 ärenden per år hanteras av IT Helpdesk

-

Om arbetet
Fungera som första linjens support samt vara behjälplig i andra linjens support inom IT-sektionen. Registrera, kategorisera och prioritera inkommande ärenden, lösa problem direkt för användaren och hantera beställningar. I de fall som ärendet inte kan lösas av Helpdesk eskalera det till rätt instans inom IT-sektionen eller övrig support inom kommunen.

Supporten kan ske via telefon, e-post, webb och personligt besök. Hantera information om driftstatus från IT-sektionen via de på kommunen uppsatta informationsrutinerna. Resursen ska även bidra till enhetens arbete med att utveckla och förbättra användarstödsprocessen.


Din profil
Mycket goda kunskaper om ITIL och de vanligaste processerna inom Service Operations.
Goda kunskaper och erfarenhet inom IT-hårdvara, mjukvara (Windows 7, och MS Office), framför allt på klientdatorer, skrivarhantering, mobila enheter (inklusive mobiltelefoner och läsplattor, främst av märket Samsung och Apple) och övrig periferiutrustning.
Goda kunskaper i behörighetshantering inom IT, främst via Active Directory men även FIM behörighetssystem.
Grundläggande kunskaper i vanligt förekommande verktyg för drift, övervakning, underhåll med mera, exempelvis Configuration Manager (SCCM).
Grundläggande kunskaper och erfarenhet inom drift och infrastruktur på plattformar vanliga inom kommuner, exempelvis Active Directories, Exchange 2010 och Server 2008 R2. Ska kunna hantera svenska både i tal och skrift.

Erfarenheter
Dokumenterad erfarenhet av Helpdeskarbete i en stor IT-miljö med etablerade ITIL-processer och arbetssätt.
Dokumenterad erfarenhet från IT-drift i komplex miljö och som support- och helpdesktekniker.
Mycket god förmåga att hjälpa användarna via telefon.

Mycket bra på dokumentation, strukturerad, noggrann, serviceinriktad och ansvarstagande. God förmåga att kommunicera med användare och kollegor för att effektivt lösa problem (lyssna, ställa frågor, föra dialog).
God samarbetsförmåga, både inom arbetsgruppen och utåt i organisationen kan hantera flera bollar samtidigt. Du är bra på att dela med dig av din kompetens och att lära nytt. Förmåga att lösa sina uppgifter på ett flexibelt och kreativt sätt med god kvalitet samtidigt som uppsatta regelverk följs.

Förmåga att prioritera sina dagliga arbetsuppgifter så att ärenden hanteras på effektivt sätt. Lösningsorienterad, ha god förståelse för kundens önskemål. Kunna arbeta självständigt med de uppgifter som man har fått tilldelat sig. Social, diplomatisk och med väl utvecklad förmåga till goda användar- och kundrelationer.


Förmåner
För att vi ska kunna utföra vårt uppdrag är du som medarbetare i Huddinge kommun det viktigaste vi har. Därför erbjuder vi en rad förmåner för ett hållbart arbetsliv och för att underlätta din vardag. http://www.huddinge.se/formaner

Facklig kontaktperson
För facklig kontaktperson för tjänsten se http://www.huddinge.se/kontaktpersonerfack

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Huddinge kommun 0126
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast lön.
  • Tillsvidare, heltid. Tillträde enligt överenskommelse.
  • Publicerat: 16 augusti 2017

Liknande jobb


27 november 2024

27 november 2024

27 november 2024