OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Är du IT-tekniker och vill vara med att bygga framtidens IT? Vill du arbeta med kompetenta kollegor i ett brett spektrum av tekniker och verktyg? Då kan du vara den person vi söker till enheten för Service och Support.
Uppsala universitet är ett brett forskningsuniversitet med stark internationell ställning. Uppgiften är att bedriva forskning och utbildning av högsta kvalitet och att på olika sätt samverka med samhället. Vår viktigaste tillgång är alla de individer som med sin nyfikenhet och sitt engagemang gör Uppsala universitet till en av landets mest spännande arbetsplatser. Uppsala universitet har 46.000 studenter, 7.300 anställda och en omsättning på 7,3 miljarder kronor.
Vid universitetsgemensam IT på Uppsala universitet möter teknik och nytänkande gamla traditioner och vår uppgift är att bidra till att skapa fungerande samspel mellan IT och verksamhet. Just nu genomför Uppsala universitet ett förändringsarbete där vi utvecklar IT-verksamheten för att kunna erbjuda ett högkvalitativt och samordnat IT-stöd till världsledande forskning och utbildning.
Du får chansen att utvecklas i en ny organisation som tar tillvara på kompetens, initiativkraft och samarbetsförmåga. Tillsammans ska vi skapa en framtidsinriktad IT-organisation som utvecklar tjänster i världsklass och som erbjuder ett efterfrågat och verksamhetsnära IT-stöd. Vi söker dig som vill vara med i utvecklingen av universitetets nya IT-verksamhet.
Avdelningen för universitetsgemensam IT arbetar med strategiska IT-frågor och är en serviceorganisation för gemensamma tjänster där uppdraget innefattar infrastruktur, förvaltning, service och support. Avdelningen har omkring 200 anställda uppdelat på sex enheter.
För mer information, se: https://www.uu.se/om-uu/jobba-hos-oss/universitetsgemensam-it
Vi söker en IT-tekniker till enheten för service och support. Du kommer att placeras i en supportgrupp inom enheten där du arbetar med supportärenden av varierande komplexitet inom hela Uppsala universitet.
Arbetsuppgifter: Som IT tekniker kommer du att fungera som problemlösare och avhjälpa problem kring användares datorarbetsplats, vilket innefattar såväl handhavandesupport som installation och konfiguration, antingen på plats eller via telefon och fjärrstyrning. I arbetet ingår att uppdatera användarguider, rutiner och dokumentation inom ansvarsområdet.
Arbetsuppgifterna omfattar hantering av ärenden för felanmälan, beställningar och frågor som rör:
- Användarens IT arbetsplats.
- Kontors- och verksamhetsgemensam IT.
- Klienthantering och klientadministration.
- Samverkan med andra supportgrupper och enheter för IT leverans samt delta i enhets- och avdelningsgemensamma projekt.
Kvalifikationskrav:
- Goda kunskaper i systemadministrativt arbete i ett eller fler av Windows-, Mac- eller Linuxmiljö.
- Erfarenhet av storskalig systemadministration och integration med Active Directory och olika lagringslösningar.
- Erfarenhet av mobila enheter.
- Du har tidigare arbetat med såväl gemensamma klientplattformar som direktstöd till enskilda användare.
Arbetsuppgifterna ställer stora krav på förmågan att ta egna initiativ och att arbeta självständigt och strukturerat med problemlösning i en miljö där tempot periodvis är högt. Stor vikt kommer att läggas vid personliga egenskaper såsom att du har en positiv inställning, och hjälper användarna på ett pedagogiskt sätt samt snabbt hittar rätt nivå på samtalet, både tekniskt och tilltalsmässigt. Du bör vara noggrann, effektiv och ha lätt att samarbeta med andra samt vara mycket servicemedveten.
Du behärskar svenska och engelska i tal och skrift och har en IT-teknisk utbildning på minst gymnasienivå eller motsvarande kompetens som arbetsgivaren bedömer som likvärdig.
Då IT-området vid universitetet befinner sig i en övergripande förändringsprocess kommer särskild vikt läggas vid att du är öppen för olika typer av arbetsuppgifter och har viljan och förmågan att följa utveckling och förändring inom teknikområdet.
Önskvärt/meriterande i övrigt: Erfarenhet av användarstöd i akademisk forsknings- och utbildningsmiljöer företrädesvis inom Linux ses som meriterande. Vidare är även erfarenhet av ett eller flera klientstödsverktyg och licenshantering meriterande.
Lön: Individuell lönesättning.
Tillträde: Snarast eller enligt överenskommelse.
Anställningsform: Tillsvidareanställning, provanställning kan tillämpas.
Anställningens omfattning: 100%.
Upplysningar om anställningen lämnas av: enhetschef Gunnar Herlitz, 018-471 4050 gunnar.herlitz@uu.se eller gruppchef Anneli Larsson, 018-471-1517, anneli.larsson@uu.se.
Välkommen med din ansökan senast den 15 februari 2021, UFV-PA 2021/30.
Vi undanber oss erbjudanden om rekryterings- och annonseringshjälp.
Ansökan tas emot i Uppsala universitets rekryteringssystem.