OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Uppsala universitet är ett brett forskningsuniversitet med stark internationell ställning. Det yttersta målet är att bedriva utbildning och forskning av högsta kvalitet och relevans för att göra långsiktig skillnad i samhället. Vår viktigaste tillgång är alla de individer som med sin nyfikenhet och sitt engagemang gör Uppsala universitet till en av landets mest spännande arbetsplatser. Uppsala universitet har drygt 54 000 studenter, mer än 7 500 anställda och en omsättning på cirka 8 miljarder kronor.
Vill du vara med att bygga framtidens IT-support? Vill du arbeta med kompetenta kollegor i en komplex och föränderlig IT-miljö? Då kan du vara den vi söker till avdelningen Universitetsgemensam IT.
Vid universitetsgemensam IT på Uppsala universitet möter teknik och nytänkande gamla traditioner och vår uppgift är att bidra till att skapa fungerande samspel mellan IT och verksamhet. Du får chansen att utvecklas i en organisation som tar tillvara på kompetens, initiativkraft och samarbetsförmåga. Tillsammans bygger vi en framtidsinriktad IT-organisation som utvecklar tjänster i världsklass och som erbjuder ett efterfrågat och verksamhetsnära IT-stöd.
https://www.uu.se/om-uu/jobba-hos-oss/jobba-med-it/
Enheten för service och support söker nu nya kollegor som tillsammans med oss vill vara med och utveckla framtidens verksamhetsnära IT-support och servicedesk. Vi söker dig som har erfarenhet av modernt verksamhetsnära IT-stöd och som brinner för att ge effektiv och bra service. Enheten har ett brett uppdrag fördelat på ett antal supportteam, varför vi söker medarbetare med varierande teknisk bakgrund som kan bidra till olika delar av vår leverans på campus eller i servicedesk.
https://uu.se/om-uu/jobba-hos-oss/
Arbetsuppgifter
Som IT-tekniker kommer du att fungera som handläggare och problemlösare i stödet till användarnas IT-arbetsplats. På service och support arbetar du enhetsövergripande i ett eller ett par supportteam. Teamens ansvarsområden kan vara exempelvis servicedesk, licens- och applikationshantering, applikationssupport, inköp, installations- och konfigurationshantering eller allmänt handhavandestöd. IT-stödet utförs antingen via telefon, fjärrstyrning eller på plats. I arbetet ingår att aktivt bidra i utvecklingen av våra arbetssätt och processer.
I arbetsuppgifterna ingår:
- att hjälpa användare och lösa IT-problem
- att ta emot och hantera ärenden gällande frågor, felanmälan och beställningar
- att agera beställarstöd till verksamheten
- kontinuerlig uppföljning och återkoppling i ärendehantering
- utveckling av användarstöd, rutiner och arbetssätt
- kontinuerlig kompetensutveckling
Kvalifikationskrav
Vi söker dig som har:
- Relevant IT-teknisk utbildning på minst gymnasienivå eller motsvarande kompetens som arbetsgivaren bedömer som likvärdig.
- God förmåga att uttrycka dig på svenska i tal och skrift. Du är också bekväm med att kommunicera med användare på engelska.
- Hög samarbetsförmåga, flexibilitet och drivkraft till förbättring.
Stor vikt läggs vid personlig lämplighet såsom att du är serviceinriktad och pedagogisk. Du är en problemlösare, kan arbeta strukturerat och har förmåga att prioritera. Då vi just nu arbetar febrilt med att utveckla universitetets IT-support behöver du vara flexibel och trivas med att arbeta i en föränderlig miljö.
Önskvärt/meriterande i övrigt
Vi ser gärna att du har något eller några års erfarenhet från flera av följande arbetsuppgifter:
- Användarstöd i akademisk forsknings- och utbildningsmiljöer.
- Ärendehantering och felsökning av IT-utrustning.
- Rådgivning och beställning av IT-utrustning.
- Support på Office-applikationer och e-post.
- Klienthantering i Windows, MacOS eller Linux.
- Licens- och applikationsförsörjning.
- Klienthantering av mobila enheter i iOS eller Android.
- Felsökning av IT-utrustning i en komplex miljö.
- Arbete med kundservice och IT-servicedesk i minst ett år.
- Allmänna kunskaper kring nätverk, skrivare och övrig hårdvara.
- Erfarenhet av arbete med framtagning av användarstöd och guider.
- Erfarenhet från arbete med ITIL eller förvaltningsmodeller (t ex PM3).
Om anställningen
Anställningen är tillsvidare (provanställning kan tillämpas). Omfattningen är 100%. Tillträde enligt överenskommelse. Placeringsort: Uppsala
Upplysningar om anställningen lämnas av: Enhetschef Emil Lundberg, emil.lundberg@uu.se, 018-471 7771 och Bitr. enhetschef Petter Nerelius, petter.nerelius@uu.se, 018-471 2593
Välkommen med din ansökan senast den 16 januari 2023, UFV-PA 2022/5002
I denna rekrytering har vi ersatt det personliga brevet med frågor som du besvarar i samband med din ansökan.
Vi undanber oss erbjudanden om rekryterings- och annonseringshjälp.
Ansökan tas emot i Uppsala universitets rekryteringssystem.