OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Kristianstads kommun har drygt 7 000 medarbetare som gör skillnad i människors vardag, varje dag. Hos oss hittar du medarbetare som brinner för välfärden och vill utveckla idéer till verklighet. Kristianstads kommun erbjuder flera olika karriärvägar så att du kan utvecklas genom hela arbetslivet.
Nu söker vi en engagerad och erfaren IT-tekniker, är det du?
Digitalisering & IT-avdelningen arbetar med kommunövergripande operativa och strategiska frågor kring digitalisering, omvärldsbevakning, genomförande av IT-projekt, service och stöd till kommunens förvaltningar i digitala frågor.
Avdelningen har som mål att vara både en operativ som en strategisk resurs för våra verksamheter med fokus på digitalisering av kommunens alla verksamheter, vi arbetar även med systemförvaltning av kommunövergripande system. Vi har vår gemensamma arbetsplats vid Yllan i Kristianstad.
Vi ser fram emot din ansökan!
I den här rekryteringen har vi tagit ställning till vilka kanaler vi vill använda oss av, därför undanber oss merförsäljning eller kontakt av rekryteringsföretag.
ARBETSUPPGIFTER
Enheten IT support och teknik ansvarar bland annat för kommunens IT-servicedesk, där alla verksamheter anmäler cirka 30000 ärenden per år. Vi svarar på de flesta IT- och telefonirelaterade frågor samt utför felavhjälpning och underhåll på plats. Medarbetarna når oss via telefon, mejl med mera under kontorstid på vardagar.
Huvudsakliga arbetsuppgifter för tjänsten är att agera som IT-tekniker med på platsen support i kommunens alla verksamheter samt att kunna agera 1st och 2nd line-tekniker i vår Servicedesk med användarstöd, felavhjälpning, kontohantering, beställningar samt underhåll och utveckling av våra tjänster vilket är viktiga arbetsuppgifter för att ge ett bra verksamhetsstöd kopplat mot vår klient- och mobilplattorm i Microsofts manageringssystem.
Arbetet är självständigt men du har stöd av kollegorna då vi jobbar i olika team med ett nära samarbete med övriga IT-tekniker inom avdelningens enheter. Med gemensamma arbetssätt jobbar vi mot samma mål och skapar redundans mellan våra arbetsuppgifter.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har minst YH-/KY-utbildning inom IT-drift/IT-service alternativt annan utbildning eller erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Högskoleutbildning inom IT-drift/IT-service är meriterande. Vidare har du erfarenhet av arbete inom IT-branschen, i Servicedesk 1st & 2nd-line och/eller som tekniker på plats.
Du har grundläggande kunskaper av Microsoft Active Directory, Azure och Endpoint Manager samt inom TCP/IP. Kunskap om ITIL-ramverket krävs för rollen. Vi ser gärna att du har djup och bred kunskap inom Windows operativsystem och hårdvara i större Microsoftmiljöer med erfarenhet från MDM-/EMM-system samt Microsoft SCCM, Endpoint manager, FIM/MIM där även certifieringar är meriterande. Kunskap om Mac och managering i Jamf är meriterande. Naturligtvis hanterar du kringutrustning såsom nätverksskrivare, ljud och bild med projektorer och mediaskärmar ute i verksamheterna. Du som söker har B-körkort för bil med manuell växellåda för att enkelt ta dig runt till de olika verksamheterna i kommunen vid behov.
Eftersom kommunikation och dokumentation ingår i dina arbetsuppgifter krävs att du kan uttrycka dig väl på svenska i både tal och skrift. För att lyckas i din roll har du förmåga att dokumentera hantering av ärende och dess lösning så att både kund och IT-tekniker förstår.
Arbetet kräver god pedagogisk förmåga, gott tålamod och att du har förmåga att möta våra kunder och medarbetare på ett positivt sätt och se deras behov. Du behöver också ha förmåga att kunna följa och skapa rutiner samt prioritera och hantera varierande och föränderliga arbetsmoment där tidsfaktorn kan upplevas pressad.
Om du blir erbjuden anställning behöver du visa upp ett utdrag ur polisens belastningsregister.
ÖVRIGT
Kommunledningskontoret leder, samordnar, följer upp och utvecklar kommunens verksamhet utifrån en helhetssyn. Här finns verksamheter som ekonomi, HR, IT, medborgarcenter och strategiska frågor samt all gemensam service med lokalvårds-, måltids- och transportverksamheter i förvaltningen. Kommunledningskontorets arbete ska bidra till en positiv utveckling för alla som bor, arbetar, driver företag, studerar eller besöker vår kommun. Kommunstyrelsen ger ramarna och direktiven.
I Kristianstads kommun tillämpar vi heltid för alla, vilket innebär att alla medarbetare med tillsvidareanställning har rätt till heltid och deltid är en möjlighet. Vi tillämpar också rökfri arbetstid.
Har du skyddade personuppgifter skickar du in din ansökan via post märkt med titel och referensnummer alternativt lämna din ansökan på Rådhus Skåne. Har du frågor kan nå oss via växeln 044-13 50 00.
Har du frågor kring hur du gör din ansökan, kontakta systemets support på telefon 0771-69 36 93 eller via länken https://zero.comaround.com/sv-se/.