OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Din arbetsdag.
Sveriges morgondag.
Regeringskansliets it-enhet har ett av de viktigaste uppdragen i landet, att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Vi är ca 120 medarbetare som svarar för it-stödet till Regeringskansliet och de 100 utlandsmyndigheterna, bland annat alla svenska ambassader och EU-representationen i Bryssel vilket omfattar ca 6 400 användare över hela världen.
Regeringskansliet gör nu en omfattande digitaliseringsresa där vår uppgift är att förenkla departementens dagliga arbete genom att utveckla nya, bättre och säkrare verktyg som stödjer verksamhetens kärnprocesser. Det betyder att vi kommer att bygga om delar av it-miljön med ny arkitektur. Vi behöver därför stärka vår utvecklings- och driftförmåga med nya drivna medarbetare som vill vara med och förbättra vår it-miljö och våra arbetssätt. Vi behöver engagerade och flexibla medarbetare som vill ta ett stort eget ansvar. I gengäld erbjuder vi dig utmanande arbetsuppgifter som främjar en professionell personlig utveckling.
Som anställd hos oss erbjuds du bland annat:
• Att bidra till Sveriges utveckling, oavsett vilken roll du har eller var i organisationen du arbetar.
• En global verksamhet med högt samhällsvärde som påverkas av och agerar på omvärldshändelser.
• Arbeta i en komplex miljö med högt ställda säkerhets- och kontinuitetskrav.
• Att få inblick i politikers vardag och ständigt arbeta för att förenkla deras arbete och ge dem förutsättningar att förverkliga Sveriges politik.
• Vara med på en omfattande och spännande digitaliseringsresa som just nu sker inom hela Regeringskansliet.
• Goda möjligheter att utvecklas. Din kompetensutveckling kommer att uppmuntras och prioriteras.
• Varierande arbetsuppgifter där du har möjlighet att styra över din egen arbetsdag.
Eftersom det är mycket som pågår hos oss just nu så är det viktigt att du som vill vara med på denna resa gillar att driva och vara med i förändring. Om du dessutom är intresserad av samhällsfrågor så kommer din vardag bli ännu roligare hos oss!
Arbetsuppgifter
Som IT-tekniker med inriktning signalskydd på RK IT kommer du att arbeta med olika IT-relaterade arbetsuppgifter till att vara en del i signalskyddsorganisationen på Regeringskansliet. Arbetet är varierande med allt ifrån rutinarbete till akuta händelser. För att passa i den här rollen behöver du ha kompetens inom IT och/eller IT-säkerhet eller vilja utvecklas inom dessa områden. Tillsammans med kunniga kollegor och med fokus på leveransen kommer du kunna utvecklas i en roll med stort ansvar och utmanande arbetsuppgifter.
I arbetet kommer du bland annat
• utföra varierande arbetsuppgifter inom IT.
• ansvara för produkt- och nyckeluppdateringar.
• hantera utlämning och mottagning av teknisk utrustning.
• utbilda användare.
• ha många kontakter både i och utanför myndigheten.
För att passa i den här rollen behöver du ha kompetens inom signalskydd men även erfarenhet av IT och/eller vill utvecklas inom detta område. Du får gärna ha erfarenhet av offentlig förvaltning. Du är säkerhetsmedveten, noggrann och strukturerad i ditt arbete. Du tar initiativ och är ansvarstagande. Du är en problemlösare med analytisk förmåga.
Du har en förmåga att arbeta mot uppsatta mål med efterfrågat resultat och har en god pedagogisk förmåga. Vidare har du samarbetsförmåga och är relationsskapande.
Vi söker dig som har
Som har en gymnasieexamen och några års arbetslivserfarenhet.
Det är meriterande om du har: Erfarenhet och kunskap om Signalskydd inom myndighet (Civil eller militär), relevant universitetsutbildning, signalskyddsutbildning Grund, signalskyddsutbildning Teori 2, systemoperatörsutbildning Sigrid och erfarenhet av arbete inom IT.
Om rekryteringsprocessen
Tjänsten är tillsvidare. Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Du måste vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund.
Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet kontakta chef Mikael Palmgren, på 08-405 3799. Du är också välkommen att kontakta personalhandläggare Emelie Hasselblad 08-405 1616. Fackliga representanter nås via Regeringskansliets växel, 08-4051000, Saco (Jesper Svarén), Seko (Erik Wilhelmsson) samt ST (Melanie Hedlund Bjersten). Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 1 september 2021.
Du + Regeringskansliet = sant? Testa hur det skulle vara att arbeta hos oss! Testet beskriver några olika scenarier som du kan ställas inför om du arbetar i Regeringskansliet.
http://du-plus-regeringskansliet.se/
Läs mer om hur det är att arbeta hos oss här: https://www.regeringen.se/jobba-hos-oss/
Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 700 personer, varav 600 utomlands. Förvaltningsavdelningen ansvarar för myndighetsövergripande frågor som förändrings- och förnyelsearbete, ekonomi, arbetsgivarfrågor, kompetensförsörjning, kommunikation, säkerhet, it, bibliotek, arkiv och registratur samt för den gemensamma servicen i Regeringskansliet.
Kontaktpersoner på detta företaget
Tomas Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35