IT-tekniker inom drift

IT-tekniker inom drift

Arbetsbeskrivning

Om Verksamhetsstöd och service
Tjänsten är placerad inom förvaltningen Verksamhetsstöd och service som är en av åtta förvaltningar i Linköpings kommun. Inom förvaltningen finns kommunens interna tjänster och servicefunktioner samlade. Vi bidrar till utveckling av kommunens verksamheter och kommunövergripande servicelösningar.Vill du förbättra vardagen, framtiden och livskvaliteten för Linköpingsborna? Hos oss kan du kombinera viktiga uppdrag med en meningsfull vardag. Välkommen till oss! 

Dina arbetsuppgifter
Till avdelningen Teknik och Servicegruppen inom LKDATA, söker vi nu en IT-tekniker med inriktning mot ärende- och klienthantering inom Teknik och service drift.

Som IT-tekniker kommer du att arbeta med storskalig drift och underhåll av arbetsplatsutrustning i en komplex och stor IT-miljö. Du kommer också att arbeta med utskriftshantering i storskalig IT-miljö, incidenthantering och problemlösning via fjärrstyrning i gruppen Teknik och Service 3:e linje.

Tjänsten innefattar deltagande i förändringsarbete, vilket även innebär ansvar för tjänstedokumentering. Certifiering av förändringar och nya modeller ingår i arbetsuppgifterna, vilket innebär att du kommer att skriva certifieringsprotokoll och instruktioner samt förändringsbegäran för ny hårdvara.

I rollen som IT-tekniker kommer du att arbeta i en grupp som har högt engagemang och kamratanda där man tillsammans arbetar för att stötta våra kunder med expertkunskap. Även samarbete med LKDATAS övriga grupper ingår i dina arbetsuppgifter.

Omvärldsbevakning och förslag till utvecklingsaktiviteter är en självklar del i tjänsten och du kommer dagligen arbeta i verktyg såsom Google Workspace.

Din arbetsplats
LKDATA är en del av förvaltningen Verksamhetsstöd och service inom Linköpings kommun. Här arbetar ca 100 kollegor med att tillhandahålla IT-tjänster till kommunens verksamheter och i förlängningen mot brukare, elever och invånare i Linköping. Vi arbetar processorienterat i enlighet med ITIL Service Management och är certifierade enlig ISO 20 000, vilket ger oss möjlighet att hålla hög kvalitet och effektivitet inom hela vår verksamhet. Vi strävar efter att varje medarbetare ska känna arbetsglädje, ha inflytande, lust och möjlighet att utvecklas, både i arbete och som individ. Hos oss är arbetet offensivt, varierat och utmanande. Vår kultur präglas av att det är högt i tak med ett öppet klimat där du som medarbetare erbjuds stora möjligheter till kompetensutveckling.

Teknik och servicegruppen, som den här tjänsten tillhör, består av IT-tekniker, IT-administratörer och IT-samordnare. Vi är en grupp där man tillsammans har stor teknisk kunskap och lite prestige, vilket innebär att det är enkelt att bolla frågor med andra. Vi jobbar enligt ITIL så samverkan sker över gruppgränser.

Sedan januari 2022 finns vi i nybyggda lokaler i Ebbepark. Arbetstiden är kl. 07.50-17.00 vintertid och kl. 07.50-16.00 sommartid (juni, juli, augusti) och vi tillämpar flextid.

Du som söker
Tjänsten som IT-tekniker kräver att du har minst gymnasial utbildning med IT-inriktning eller annan inriktning som av arbetsgivaren bedöms som likvärdig. Vidare ser vi att du har flerårig erfarenhet av arbete med storskalig drift, leverans av IT-tjänster samt har dokumentationsvana.

För att lyckas i rollen som IT-tekniker har du erfarenhet av arbete med utskriftshantering i komplex IT-miljö och av klienthantering. Har du erfarenhet av Service Management enligt ITIL eller motsvarande modell ser vi det som meriterande.

Då du kommer bli vår nya tjänstespecialist för skrivare ser vi gärna att du har ett genuint intresse för  skrivarmiljöer. Meriterande om du har goda kunskaper inom säker utskrift via PaperCut.

Kunskap om MS-AD inklusive GPO hantering samt Google administratörskonsol är ett krav. Har du även kunskap om audio/videosystem ser vi det som meriterande. Det är även meriterande om du har erfarenhet av deployment, underhåll och konfiguration av MEMCM (SCCM).

Som person är du självgående och serviceinriktad och har förmåga att hjälpa andra samt leverera lösningar. Du är lyhörd för kundens behov och anstränger dig att snabbt lokalisera och åtgärda fel och du har förmåga att kunna ge förslag till proaktiva lösningar för att minimera servicearbete på plats hos kund. Du är en lagspelare och arbetar mot att nå gemensamma mål och ser till verksamhetens bästa i ditt agerande. För tjänsten krävs att du kommunicerar och skriver väl på såväl svenska som engelska, eftersom tjänsten innebär en hel del kontakt med underleverantörer och att ta del av teknisk information och supportärenden. Då du ibland kommer att utföra arbete ute hos kund är B-körkort ett krav.

Välkommen med din ansökan!

Övrig information
Tillträde: Efter överenskommelse

Anställningsform: Tillsvidareanställning

Sysselsättningsgrad: 100%

Antal lediga befattningar: 1

Ref. nr: 10791

I denna ansökan bifogar du inget personligt brev

Om Linköpings kommun
Linköping är platsen där du möter framtiden. Här finns en snabbt växande stad med hållbarhet, högteknologi och nytänkande i fokus. Vår stad är en välkomnande och livsvänlig plats. En stad där allt är möjligt.

Nu söker vi dig, som tillsammans med oss vill förbättra vardagen, framtiden och livskvalitén för Linköpingsborna. Som arbetsgivare har vi höga ambitioner. Vi arbetar ständigt med att hitta nya vägar för att på bästa sätt möta våra gemensamma utmaningar. Vill du vara med på resan?

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Linköpings kommun
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 10 februari 2023
  • Ansök senast: 24 februari 2023

Liknande jobb


IT tekniker i Kriminalvårdens IT-Servicecenter

IT tekniker i Kriminalvårdens IT-Servicecenter

17 december 2024

Embedded Software Developer

Embedded Software Developer

17 december 2024

Embedded Software Developer

Embedded Software Developer

16 december 2024