OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Varje år fattar Försäkringskassan 21 miljoner beslut och betalar ut cirka 230 miljarder kronor, som påverkar människors liv och hela samhället. Det är allas skattepengar vi har hand om. Det är ett stort ansvar. Därför tänker vi nytt och använder den senaste tekniken för att förenkla och förbättra, utveckla och leverera IT-tjänsterna för den svenska socialförsäkringen. Välkommen till en av Sveriges största IT-avdelningar.
Är du beredd att ta Sveriges viktigaste IT-jobb?
Om du vill ha ett vanligt IT-jobb, utan utmaningar, då kan du sluta läsa här. Men om du vill ha ett jobb där du påverkar människors liv och hela samhället? Då ska du läsa vidare.
Arbetsuppgifter och ansvarsområden
Vi söker tre IT-tekniker inom produktenheten integration. Inom teamet arbetar vi med hela kedjan - från utveckling till produktion och förvaltning av IT-tjänster. De integrationslösningar vi ansvarar för körs både på Linux och Windows och stödjer de vanligaste förekommande protokollstandarder för integration. Dagligen hanteras ca 1.500.000 meddelanden om dagen till och från ca 6000 aktörer. Huvudsakliga ansvarsområdet är att i rollen integrationstekniker hantera den dagliga driften och livscykelhanteringen för försäkringskassan och andra myndigheter samt medverka i projekt som kräver integrationslösningar samt driva och medverka till förbättringsarbetet inom området.
Vi är nu inne i ett expansivt skede med nya krav och behov gällande den interna och externa integrationen. Vi behöver därför öka antal medarbetare för att klara den dagliga produktionen samt utveckla och tillföra nya teknologier för integration.
Som medarbetare inom produktenheten integration så ingår du i ett team med i nuläget åtta medarbetare fördelat på yrkesrollerna IT-Tekniker, systemutvecklare och arkitekt. Inom Teamet jobbar vi fokuserat med att bygga vår kultur genom att leva våra värderingar – Samarbete, Kvalitet, Ansvar, Helhetssyn och Arbetsglädje.
Vi söker dig som:
• har akademisk examen (120 p/180 hp) inom IT eller motsvarande arbetslivserfarenhet
• har arbetslivserfarenhet av arbete med integrationslösningar på Windows eller Linux
• har grundläggande kunskap om datakommunikation
• är ansvarsfull och drivande
• är självständigt och kan planera eget arbete
• har en god samarbetsförmåga och lätt att arbeta i grupp
• behärskar svenska i tal och skrift och har goda kunskaper i engelska
Det är meriterande om du:
• erfarenhet av hantering av certifikat
• om du har kännedom om de vanligaste integrationsprotokollen som används för informationsutbyte inom myndighetsvärlden (SHS, SSEK, WS, SFTP)
• har kunskaper om ramverket ITIL och dess processer, framför allt incident, problem, change och release
Övrigt
Anställningen är tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Anställning på IT-avdelningen kan innebära beredskapstjänstgöring. Placering i Sundsvall eller Karlskrona. Då detta är en säkerhetsklassad anställning kommer säkerhetsprövning enligt 14 § säkerhetsskyddsförordningen att genomföras. Försäkringskassan tillämpar i vissa fall provanställning. För att få anställning inom FK-IT är kravet att du har ett svenskt medborgarskap.
Mer information
Har du frågor är du välkommen att kontakta produktenhetschef för integration Håkan Åsing, tfn 070-328 11 35. För frågor om rekryteringsprocessen går det bra att kontakta HR-specialist Anneli Wetterholt, telefon 010- 1186812.
Fackliga representanter är för Saco: Emil Tibblin, för ST: Marie Nordenfjäll eller Christina Lövgren och för Seko Fredrik Bruhn. Dessa nås via vår växel 08-786 90 00.
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast 6 juni 2022.
Har du skyddade personuppgifter kontaktar du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan. Du kan även kontakta HR Helpdesk 0771-52 44 40.