OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Statens maritima och transporthistoriska museer (SMTM) arbetar med det maritima och transporthistoriska kulturarvet för att vidga människors världsbild, genom kunskap, upplevelser och engagemang. Vi driver och utvecklar Marinmuseum, Sjöhistoriska museet, Vasamuseet, Vrak – Museum of Wrecks samt Järnvägsmuseet. Myndigheten är sedan 2009 miljöcertifierad enligt ISO 14001:2015
Om tjänsten
Myndigheten har en egen modern nätverksmiljö och hårdvara som vi administrerar själva. I rollen kommer du, tillsammans medövriga kollegor på IT-enheten sköta den dagliga driften, underhåll och utveckling av system, nätverk och hårdvara i nätverks- och servermiljön inom hela myndigheten. Du kommer vara en del av supportgruppen där du själv löser ärenden och har kontakt med användarna. Arbetet innefattar även omvärldsanalysarbete, där kontakt och samarbete med andra centrala museer, institutioner och aktörer inom kultursektorn är en viktig del. Kontakt med kommersiella leverantörer och konsulter ingår också. Som en del av arbetet kommer du tillsammans med övriga medarbetare inom enheten utforma underlag för avrop och upphandlingar, utifrån statliga ramavtal. Arbetet innebär till stor del samråd med avdelningar och enheter inom myndigheten kring behov av IT-service. Därför ställs höga krav på god samarbetsförmåga, proaktivt arbete, samt förmåga att leda och vara inlyssnande kring verksamhetens behov. Du kommer att få arbeta i en utvecklande och kreativ miljö, med sikte på att ligga i frontlinjen vad gäller upplevelse, kunskap och engagemang inom museisektorn.
Din kompetens, erfarenhet och bakgrund
Du ska ha en eftergymnasial utbildning inom IT-området, som till exempel certifiering inom Microsoft, liksom erfarenhet av administration av Microsoftmiljöer, AD och nätverkskonfiguration. Du ska även framgångsrikt ha arbetat med nätverk och serverdrift och ha ett starkt intresse av att löpande utveckla servicearbetet.
Du ska ha:
• Erfarenhet av administration av Active Directory och Group Policy
• Erfarenhet av konfiguration av nätverk och brandväggar.
• Erfarenhet av administration av VMware
• Kunskaper och intresse gällande dokumentation av IT-miljöer och IT-system
• Kunskaper i Window Server 2012 R2, Windows 2013 Server, Windows 2016 Server, Microsoft Server 2019 samt Windows 7, Windows 10 och Microsofts olika klientprodukter
• Kunskap och erfarenhet av Microsoft Exchange
Vi ser det som meriterande om du har:
• Certifiering inom ramverket ITIL
• Erfarenhet av arbete med AV- produkter, då stora delar av utställningsproduktion är digital
• Erfarenhet av offentlig upphandling
• Erfarenhet av administration av MS SQL
• Erfarenhet av administration av System Center
• Erfarenhet av nätverksutrustning från Juniper
• Erfarenhet av Azure och Office365
Dina egenskaper
Vi kommer lägga stor vikt vid personliga egenskaper. För att lyckas i rollen behöver du ha ett pedagogiskt förhållningssätt i relationer med användare och medarbetare. Du bidrar till ett gott samarbete genom att tillsammans med kollegor arbeta för att lösa problem för slutanvändarna. Du tar gärna egna initiativ och är systematisk och ordningsam och har därför en god förmåga att planera och följa upp det egna arbetet. I rollen krävs flexibilitet och förmåga att med kort varsel prioritera om på grund av ändrade förutsättningar och samtidigt genomföra uppdragen inom givna tidsramar. För att lyckas med detta har du ett lugnt tillvägagångssätt, söker aktivt information för att lösa problemet och håller fokus på resultatet.
Mer om oss
Inom myndigheten arbetar vi aktivt med att utveckla besöksupplevelsen på våra museer med hjälp av digitala system. Det skapar ett ökat behov av digitalt systemstöd inom publik förmedling, administrativa stöd, utställningsproduktion, samlingsförvaltning och arkiv. IT-enheten ansvarar för support av teknisk utrustning, systemansvar, inköp av IT- och AV-utrustning samt system för hela SMTM. Vi arbetar inom ramverket ITIL. IT-enheten tillhör avdelningen Kommunikation och stöd, vilken tillhandahåller service och stöd till samtliga verksamheter i Stockholm, Karlskrona och Gävle.
Anställning
Tidsbergränsad anställning, 6 månader med start i januari 2022. Heltid. Dagtid. Schemalagd arbetstid kan komma att tillämpas.
Lön
Månadslön samt Ob-tillägg. Vi tillämpar individuell och differentierad lönesättning. Ange löneanspråk i din ansökan.
Kontaktpersoner
Per-Erik Egebäck, chef IT-enheten: 08-519 558 83
Fackliga kontaktpersoner
Anders Bejerfjord, ST: 08-519 558 58
Erik Hedin, SACO: 08-519 558 38
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast 7 november genom att registrera dig via länken till vår hemsida.
Övriga upplysningar
Statens maritima och transporthistoriska museer är en statlig myndighet och det innebär att uppgifterna som du lämnar till oss kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. Normalt gäller ingen sekretess för de uppgifter som behandlas i din ansökan. Om du har skyddade personuppgifter ska du kontakta den kontaktperson som finns angiven i annonsen. SMTM har som målsättning att i personalsammansättningen spegla den mångfald som finns i samhället. Har du rätt kompetens är du intressant för oss, oavsett kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning sexuell läggning eller ålder.
SMTM har tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringsföretag och liknande.