OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du vara med och skapa bra dagar för Karlstadsborna och samtidigt utveckla koncernen Karlstads kommun? Du får 7 000 arbetskamrater som tillsammans hjälps åt i det viktiga arbetet med att förverkliga vår vision om tillväxt och god livskvalitet.
Kommunledningskontoret arbetar med ledning, styrning och uppföljning av kommunens verksamheter. Vi arbetar också med att driva på utvecklingen och tillväxten i Karlstad i samarbete med näringslivet och andra aktörer. Bland våra 200 medarbetare finns många olika kompetenser och verksamhetsområden, till exempel ekonomi- och verksamhetsstyrning, juridik, upphandling, ledar- och medarbetarutveckling, kommunikation och IT-verksamhet.
IT-avdelningen består av nära 60 medarbetare fördelade på 4 enheter.
Denna tjänst hör hemma i enheten Förvaltning-IT som idag består av 20 medarbetare. Förvaltning-IT ansvarar för att förvalta och vidareutveckla koncernens IT-infrastruktur och de tjänster vi säljer till våra kunder.
IT-avdelningen är centraliserad och arbetar nära alla våra verksamheter med stöd i policyn ”verksamhetsutveckling med IT som stöd”.
IT-avdelningen är i sin helhet intäktsfinansierad genom de tjänster vi säljer och vidareutvecklar för koncernens verksamheters behov.
ARBETSUPPGIFTER
Vi söker dig som vill vara med att drifta, utveckla och förvalta koncernens SharePoint-miljö, som kommer utvecklas under de närmaste åren. Du kommer att vara en del av den grupperingen teknisk plattform, där vi ansvarar för leverans av koncernens basinfrastruktur med delarna Office 365, SharePoint, databaser, servrar, lagring och backup, nätverk, identiteter och åtkomst och integration. Du kommer att ha förvaltningsansvar för delområdet SharePoint och i arbetsuppgifterna ingår det att planera för framtiden, leda och genomföra förändringar samt daglig drift av vår tekniska plattform.
Arbetsuppgifter
- Tekniskt stöd, support och underhåll av kommunens SharePoint lösning (SharePoint hybrid), gäller främst drift, administration och felsökning.
- Teknisk support samt utvecklingsstöd gällande lösningar på SharePoint.
- Utifrån våra verksamheters förutsättningar och behov föreslå lösningar där man med stöd av SharePoint skapar affärs-/verksamhetsnytta samt en förbättrad IT-miljö.
- Genomföra skriptning (PowerShell) samt utvecklingsarbete/konfigurering i SharePoint samt Azure.
KVALIFIKATIONER
Erfarenhet:
- Praktisk erfarenhet av SharePoint och SharePoint Online
- Kompetens inom Office 365
- Känner till och har arbetat med vanliga driftsfrågor kring Microsofts produktportfölj
- Kunskap inom SharePoint och SharePoint Online i kombination med klientutveckling som CSOM, REST samt Html5, JavaScript, TypeScript och även C# är önskvärt.
Utbildning:
Vi söker dig som har:
- Relevant akademisk examen från Universitet/högskola eller erfarenhet som vi anser likvärdig inom IT.
- Certifierad i Microsoft SharePoint 2013 eller senare
Personlighet:
- Du behöver vara lyhörd och ha en god kommunikativ förmåga vilket speglas i leverantörskontakter, redovisningar och uppföljning
- Du drivs av ständiga förbättringar för att öka kvalité och effektivitet
- Du är van att arbeta i en grupp för att nå gemensamma mål och har god samarbetsförmåga
- Du kan jobba med flera saker samtidigt, men har samtidigt förmåga att hålla fokus på uppgiften som ska lösas
- Du är självständig, men kan samtidigt på ett smidigt sätt samarbeta med kollegor och kunder
- Du är utåtriktad och har ett positivt förhållningssätt
- Du är strukturerad och en god analytiker
Du ska kunna leda och driva uppdrag av större och mindre omfattning.
Beredskap ingår i arbetsuppgifterna enligt ett rullande schema
Då IT-avdelningen jobbar i enlighet med ITIL och är sedan 2013 ISO20000 certifierade så är det även meriterande med god kunskap inom ITIL, motsvarande ITIL foundation eller högre.
Koncernen använder också förvaltningsmodellen PM3 för att organisera, uttrycka och planera sina behov inom IT området, även utbildning och kunskap inom PM3 är meriterande.
ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och förenkla kommunikationen med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.
Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.
Kontaktpersoner på detta företaget
Chef Kontaktcenter Ann Salomonsson
054-540 10 62
Gruppchef Monica Bergergård
054-540 80 54
IT-chef/CIO Inge Hansson
054-540 12 13
Qtym Peter Finell
054-14 18 08
KS ordförande Per-Samuel Nisser
070-689 39 39
KS vice ordförande Lena Melesjö Windahl
070-543 71 32
Kommunalråd Peter Kullgren
070-532 77 00
Upphandlingschef Jerker Bäckström
054-540 10 50
Upphandlingskonsult Pär-Åke Andersson
054-540 10 51
Enhetschef Lotta Wahlén
054-540 12 02