OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Varje år fattar Försäkringskassan 21 miljoner beslut som påverkar människors liv och hela samhället. Vi betalar ut cirka 230 miljarder kronor varje år. Det är allas skattepengar vi har hand om. Det är ett stort ansvar. Därför tänker vi nytt och använder den senaste tekniken för att förenkla och förbättra, utveckla och leverera IT-tjänsterna för den svenska socialförsäkringen. Välkommen till en av Sveriges största IT-avdelningar.
Ansvar och arbetsuppgifter
Du kommer tillhöra ett team som arbetar med hela klientplattformens utveckling, drift och underhåll (produktcentrisk organisation) för IT-Arbetsplatstjänsten på Försäkringskassan och de myndigheter vi samverkar med.
Du kommer arbeta i tredje linje och därmed även stötta olika enheter med deras uppdrag utöver att ge stöd till användare. I arbetsuppgifter ingår även att driva aktiviteter inom teamet för Försäkringskassan och i samarbete med de myndigheter som vi samverkar med.
Du har goda tekniska kunskaper inom Microsoftområdet och Windowsbaserad plattform med fokus på Windows 10, Office och konfigurationshanterare (ex. MECM).
Du har grundläggande kunskaper om Active Directory och Windowsinfrastruktur.
Du har arbetslivserfarenhet inom drift och förvaltning av IT-arbetsplatsområdet.
I enlighet med ITIL:s ramverk löser du incidenter samt genomför ändringshantering för att förbättra och vidareutveckla de tjänster som produktenheten ansvarar för att leverera.
Du ska även delta i projekt/aktiviteter som teknisk expert inom ditt område. Arbetet innehåller många kontaktytor med både interna och externa parter.
Tjänsten innebär att du hanterar sekretessbelagda uppgifter vilket ställer höga krav på rätt hantering. Därför är det viktigt att du som ska arbeta hos oss har högt säkerhetsmedvetande.
Vi söker dig som
• har en högskoleexamen inom IT eller kunskaper/erfarenheter som kan bedömas likvärdiga
• är tekniker inom Microsoft-området och Windowsbaserad plattform med fokus på användarnära tjänster.
• är van att arbeta inom någon eller några av följande områden: Windows klient /server och drift och förvaltning av IT-arbetsplatsområdet
• agerar på eget initiativ och tar ansvar för resultat med hög kvalitet
• samarbetar effektivt för att nå gemensamma mål
• kommer med innovativa idéer och lösningar som främjar utveckling
• har stort kundfokus och intresse att hjälpa användare
• är trygg och förtroendeingivande, även i belastade situationer
• har god kommunikativ förmåga
• behärskar svenska i tal och skrift och har goda kunskaper i engelska.
Det är meriterande om du
• har erfarenhet att driva aktiviteter
• automatisering med olika verktyg, tex Ansible
• scriptprogrammering – PowerShell, VBS, Python
• har fördjupade kunskaper om ramverket ITIL och dess processer
• har arbetat i IT-miljöer byggda för flera olika organisationer och verksamheter (multitenancy)
• har arbetat med leverans av molntjänster
• Har arbetat med Linux och eller Mac i företagsmiljö.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Övrigt
En tjänst, tillsvidare heltid. Tillträde enligt överenskommelse under 2022 / början på 2023. Provanställning kan bli aktuellt. Försäkringskassan kan komma att göra viss ekonomisk personkontroll innan anställning. För den här tjänsten krävs svenskt medborgarskap. Anställningen kan också innebära att du ska ha beredskap/jour eller förväntas att jobba kväll/natt/helg om produktionen kräver det. Placeringsort är Sundsvall.
Vill du veta mer om Försäkringskassan som arbetsgivare? Besök fk.se/jobbahososs
Kontaktpersoner
Enhetschef: Stefan Bäckman, 010-114 72 22 (för frågor om tjänsterna). HR-specialist: Ann Dahlstedt 010-112 41 82 (för frågor om rekryteringsprocessen). Fackliga representanter är för Saco-s: Amelie Johansson, för ST: Marie Nordenfjäll och för Seko: Fredrik Bruhn. De nås via vår växel 08-786 90 00.
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 30 november 2022. Ladda gärna upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan.
Har du skyddade personuppgifter kontaktar du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan. Du kan även kontakta HR Helpdesk 0771-52 44 40.
Vi avstår erbjudanden om annonsering och rekryteringshjälp.