OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Om Verksamhetsstöd och service
På förvaltningen Verksamhetsstöd och service finns kommunens interna tjänster och servicefunktioner samlade. I vår mångfasetterade förvaltning ingår verksamheterna Ekonomiservice, Löneservice, HR-service, Kontakt Linköping, LKDATA, Upphandling och inköp, eLärandeCenter, Överförmyndarenheten och Stadsarkivet.
Att arbeta inom Verksamhetsstöd och service innebär att du är med och bidrar till utvecklingen av kommunens verksamheter och kommunövergripande servicelösningar. För att säkerställa en god och användbar service strävar vi ständigt efter att ligga i framkant - oavsett om det gäller att lösa våra kunders utmaningar, hitta nya effektiva metoder eller digitalisera processer.Om arbetsplatsen
LKDATA omfattar 95 anställda och omsätter cirka 170 miljoner kr. Vårt uppdrag är att stödja, utveckla och effektivisera kommunens verksamheter genom att kombinera hög kunskap inom informationsteknologi och kommunal verksamhet. Vår verksamhet är sedan 2010 certifierad enligt ISO 20 000. Vi arbetar i enlighet med ITIL Service Management och portföljstyrningsmodellen PM3.
Vi strävar efter att varje medarbetare ska känna arbetsglädje, uppleva prestigelöshet, ha inflytande, lust och möjlighet att utvecklas, både i arbetet och som individ. Det finns en större mening i det vi gör. Linköpings kommun är mitt inne i en förändringsprocess och en expansiv fas där du har möjlighet att vara med och utveckla Linköping och verka för medborgarnas bästa.
Arbetstid 07:50-17:00 vintertid, 07:50-16:00 sommartid (juni, juli, aug) vi tillämpar flextid.
Vi jobbar enligt ITIL så samverkan sker över gruppgränser.
Arbetsbeskrivning
Till avdelningen Teknik och Servicegruppen söker vi nu 1 en IT-tekniker med intriktning mot ärende- och klienthantering.
Som IT-tekniker kommer du att arbeta med storskalig drift och underhåll av arbetsplatsutrustning i en komplex och stor IT-miljö. Du kommer också att arbeta med utskriftshantering i storskalig IT-miljö, incidenthantering och problemlösning via fjärrstyrning i gruppen Teknik och Service 3:e linje.
Tjänsten innefattar deltagande i förändringsarbete, vilket även innebär ansvar för tjänstedokumentering. Certifiering av förändringar och nya modeller ingår i arbetsuppgifterna, vilket innebär att du kommer att skriva certifierings protokoll och instruktioner samt förändringsbegäran för ny hårdvara.
I rollen som IT-tekniker kommer du att arbeta i en grupp som har högt engagemang och kamratanda där man tillsammans arbetar för att stötta våra kunder med expertkunskap. Även samarbete med LKDATAS övriga grupper ingår i dina arbetsuppgifter.
Omvärldsbevakning och förslag till utvecklingsaktiviteter är en självklar del i tjänsten och du kommer dagligen arbeta i verktyg såsom Google Workspace.
Kvalifikationer
Tjänsten som IT-tekniker kräver att du har minst gymnasial utbildning med IT-inriktning, eller annan inriktning som av arbetsgivaren bedöms likvärdig. Vidare krävs också flerårig erfarenhet av arbete med storskalig drift och underhåll av arbetsplatsutrustning i komplexa och stora IT-miljöer.
Som person är du självgående, social, öppen och serviceinriktad med en god samarbetsförmåga. För att bli framgångsrik i tjänsten ser vi att du arbetar bra med komplexa frågor och analyserar dem på ett konstruktivt sätt. Du är en lagspelare och arbetar mot att nå gemensamma mål, samt har en förmåga att se helheter och se till verksamhetens bästa i ditt agerande.
För att lyckas som IT-tekniker skall du ha erfarenhet av arbeta inom Service Management enligt ITIL (gärna Certifiering ITIL Foundation). Du ska även ha arbetat med MDM-system samt ha erfarenhet av att snabbt lokalisera och åtgärda fel och kunna ge förslag till proaktiva lösningar för att minimera servicearbete på plats hos kund. Har du också erfarenhet av att arbeta med Chrome Device och EMM (enterprise mobility management) ser vi det som meriterande. Erfarenhet av arbete med utskriftshantering i komplex IT-miljö och systemdokumentation är ett krav för tjänsten.
Som IT-tekniker behöver du ha kunskap om storskalig drift och underhåll av arbetsplatsutrustning samt om MS-AD inklusive GPO hantering. Du behöver också ha kunskap om deployment, underhåll, konfiguratin av MEMCM (SCCM) samt Windows 10. Det är meriterande om du har erfarenhet av audio och video system.
Du är lyhörd för kundens behov och har en god förmåga att kommunicera och förstå både muntlig och skriftlig information på svenska, eftersom tjänsten innebär kontakt med underleverantörer och att ta del av teknisk information och supportärenden. Då resor i tjänsten kan förekomma är B-körkort ett krav.
Vi söker dig som kontinuerligt underhåller din specialistkunskap inom området för att vara en kunskapsresurs för andra. Du behöver ha god samarbetsförmåga och kunna kommunicera och lösa konflikter på ett konstruktivt sätt.
Du skall ha erfarenhet och förmåga att snabbt lokalisera och åtgärda fel samt att kunna ge förslag till proaktiva lösningar för att minimera servicearbete på plats hos kund. Vi ser också att du har förmåga att dokumentera installationer, rutinbeskrivningar enligt en fastlagd modell. Det är av stor vikt att du är lugn, uppmärksam och tillmötesgående i ditt bemötande mot kund och kollegor samt att du anstränger dig för att leverera lösningar.
Inget personligt brev i din ansökan
Linköpings kommun har valt att ta bort det personliga brevet ur rekryteringsprocessen. Istället ställer vi urvalsfrågor vid ansökan som ser till den sökandes motivation och intresse samt hur väl denne uppfyller tjänstens kravprofil. Målet är att skapa en mer inkluderande rekryteringsprocess och en effektiv kandidatupplevelse för dig som söker jobb hos oss.
Information om tjänsten
Tillträde: 2022-01-03
Anställningsform: Tillsvidareanställning
Sysselsättningsgrad: 100 %
Antal lediga befattningar: 1
Ref. nr: 7939
Om Linköpings kommun
Linköping är platsen där du möter framtiden. Här finns en snabbt växande stad med hållbarhet, högteknologi och nytänkande i fokus. Vår stad är en välkomnande och livsvänlig plats. En stad där allt är möjligt.
Nu söker vi dig, som tillsammans med oss vill förbättra vardagen, framtiden och livskvalitén för Linköpingsborna. Som arbetsgivare har vi höga ambitioner. Vi arbetar ständigt med att hitta nya vägar för att på bästa sätt möta våra gemensamma utmaningar. Vill du vara med på resan?