OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Varje år fattar Försäkringskassan 21 miljoner beslut och betalar ut cirka 230 miljarder kronor, som påverkar människors liv och hela samhället.
Det är allas skattepengar vi har hand om. Det är ett stort ansvar. Därför sätter vi oss in i varje ärende, följer lagar och regler, informerar och vägleder, bryr oss och visar omtanke. Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar. Välkommen till Försäkringskassan.
Är du beredd att ta Sveriges viktigaste IT-jobb?
Om du vill ha ett vanligt IT-jobb, utan utmaningar, då kan du sluta läsa här. Men om du vill ha ett jobb där du påverkar människors liv och hela samhället? Då ska du läsa vidare.
Ansvar och arbetsuppgifter
Produktionsövervakningens vision är att vara hjärtat i Försäkringskassans IT-produktion. Vår primära roll är att dygnet runt övervaka och avhjälpa fel i Försäkringskassans IT-infrastruktur, applikationer och tjänster. Vi utvecklar verktyg och arbetssätt för att möjliggöra proaktivt agerande och därigenom kunna ingripa innan en störning hunnit få kundpåverkande konsekvenser.
I rollen som Drifttekniker är det huvudsakliga ansvarsområdet att övervaka den dagliga produktionen och med snabbhet agera vid avvikelser för att minimera otillgänglighet för interna och externa användare. Detta innebär att du i enlighet med ITIL:s ramverk löser incidenter, skapar problemärenden samt deltar i genomförandet av ändringar. Du kommer även att arbeta med kvalitetshöjande aktiviteter samt delta i projektarbete som representant för Produktionsövervakningens verksamhet. Arbetet innehåller många kontaktytor med både interna och externa parter där en viktig del i ditt arbete är att vid en incident snabbt sköta spridning av korrekt driftinformation till de kunder och intressenter som berörs.
Vi söker dig som:
• har akademisk examen inom IT eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• har arbetslivserfarenhet av storskalig drift på Unix/Linux och Windows plattform
• behärskar svenska i tal och skrift och har goda kunskaper i engelska
• har god kommunikativ förmåga
• agerar på eget initiativ och tar ansvar för resultat med hög kvalitet
• är stabil och strukturerad även under stark tidspress
• har en stark känsla för kvalitet och kundfokus
• tycker om att arbeta proaktivt med ständiga förbättringar
• har en god samarbetsförmåga och har lätt att arbeta i team
Det är meriterande om du har:
• kunskaper om ramverket ITIL och dess processer, framför allt incident, problem, change och release
• erfarenhet av aktivitetsledning
• erfarenhet av samhällskritisk 24/7-verksamhet
• erfarenhet av administration av applikationer på Linux och Windows servrar
• erfarenhet inom servervirtualisering
• erfarenhet från skifttjänstgöring
• relevanta certifieringar
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Övrigt
3 tjänster, varav 2 omfattar skifttjänstgöring, tillsvidare, heltid med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Placering i Sundsvall. Då detta är en säkerhetsklassad anställning kommer säkerhetsprövning att genomföras vilket kräver svenskt medborgarskap.
Kontaktpersoner
Chef: Hans Berg, 010-118 72 08 (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Carolina Nordenberg, 010-112 44 87 (för frågor om rekryteringsprocessen). Fackliga representanter är för ST: Marie Nordenfjäll, Saco-S: Ann Wiström och Seko: Eliza Grundström. Dessa nås via växelnumret 08-786 90 00.
Vi avstår från erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 2021-12-12. Ladda gärna upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan. Har du skyddad identitet kontaktar du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan. Du kan även kontakta HR Helpdesk 0771-52 44 40.