IT-tekniker till Stockholm

Arbetsbeskrivning

Vill du bidra till Sveriges största kunskapsbank inom specialpedagogik? Vi på Specialpedagogiska skolmyndigheten, SPSM, arbetar för att alla barn, elever och vuxenstuderande ska kunna utvecklas och nå målen i sin utbildning – oavsett funktionsförmåga. Vi erbjuder stöd till förskolor och skolor i hela landet som vill skapa lärmiljöer som är utvecklande och tillgängliga. Vi driver också flera specialskolor, fördelar statsbidrag och utvecklar läromedel. Myndigheten har cirka 1 200 medarbetare och verksamhet i hela landet.

Som medarbetare hos oss får du arbeta för allas lika värde i en organisation där delaktighet och engagerade medarbetare värderas högt. Vi ser ett stort värde i att ha medarbetare som mår bra och satsar därför mycket på friskvård och kompetensutveckling. Hos oss har du frihet att påverka ditt arbete. Mer om vad vi erbjuder kan du läsa på www.spsm.se/ledigajobb


IT-enheten är en del av Stöd och Styrning. Viktiga uppgifter för enheten är att ge service support till användarna av vår it-miljö. Vår funktion Internservice utgör en viktig del i att ge stöd till verksamheten. IT-enhetens uppdrag är även att ansvara för drift och förvaltning av myndighetens it-miljö samt att tillsammans med verksamheten bidra till utveckling av olika systemlösningar.

Enheten har ett trevligt och harmoniskt klimat med kompetenta medarbetare. Vi finns på flera orter i landet och är 23 st medarbetare varav 4st i Stockholm. En IT-chef tillsammans med tre IT-samordnare leder verksamheten som främst består av IT-tekniker och Systemansvariga.

Vi erbjuder goda möjligheter till kompetensutveckling. Den miljö vi förvaltar är modern och kvalitativ med väl utvecklade program och lösningar som används effektivt. Vi ser att en aktiv förvaltning som ett viktigt inslag i vår digitalisering. En stor del av driften för våra it-lösningar sker från egen datahall.

Då krav och behov från verksamheten växer samtidigt som it-miljön blir mer omfattande söker vi nu en IT-tekniker med placering i Stockholm som ska komplettera den befintliga personalen då en av dem går vidare till andra arbetsuppgifter inom myndigheten.



ARBETSUPPGIFTER
Du kommer bland annat på plats och via telefon ge användare support och att hantera ärenden med fel och brister kopplade till användarnas it-miljö. I befattningen ingår det schemalagd tid i Internservice där vi även dokumenterar våra insatser.

Arbetsuppgifterna är varierande och möjlighet till fördjupning ges inom olika ansvarsområden. Våra användare finns i hela landet. Förutom personliga möten hanteras merparten av ärenden per telefon och fjärrstyrning, andra sätt att kommunicera förutom e-post är exempelvis telefoni och videokonferens.
Myndigheten har en lång vana av att genomföra möten virtuellt.

Möten är ett stort inslag i vår arbetsform och vi har i grunden ett agilt förhållningssätt vid förvaltningen av vår it-miljö. Arbetsstället är vårt kontor på Rålambsvägen i Stockholm där en större del av arbetet är förlagt.

Du kommer möta användare från olika områden, skolpersonal och administrativpersonal och du kommer få använda dina pedagogiska förmågor för att hjälpa dem.

Tjänsten innebär regelbundet arbete även på andra arbetsställen i Stockholm, exempelvis Hällsboskolan i Mälarhöjden och vårt kontor i Solna. Resor förekommer till andra städer och övernattning kan bli aktuellt. Arbete sker på kontorstid, flextid tillämpas.



KVALIFIKATIONER
Du har:
-en avslutad gymnasial utbildning inom it eller som SPSM finner likvärdig
-en avslutad eftergymnasial utbildning inom it eller som SPSM finner likvärdig
-tre års arbetslivserfarenhet av liknande arbetsuppgifter i en större organisation och kan visa på erfarenhet av att arbeta med service och är serviceinriktad
-mycket goda kunskaper i svenska och engelska
-en förmåga att vara självgående och klarar av att arbeta självständigt
-B-körkort

Det är önskvärt att du har:
-arbetat i en servicedesk med systematisk hantering av ärenden inom it
-ett gediget intresse för teknik och i synnerhet it i en praktisk användning för administrativa uppgifter
-en förmåga att hantera samarbete med många samtidiga kontaktytor
-kompetens på Microsoft-baserade lösningar
-erfarenhet av en miljö som innehåller Apple-produkter, vanligtvis iPad och iPhone
-erfarenheter av att använda lösningar för e-möten
-erfarenhet av interaktiva tavlor och användning av SMART Learning suite
-erfarenhet av en teckenspråkigmiljö
-arbetat i en skolmiljö
-erfarenhet av automatisering och effektiv förvaltning med scriptning

Personliga egenskaper:
Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper och ser att du som söker tjänsten har ett gediget intresse av att hjälpa andra och att ge service är naturligt för dig. Du har någon form av praktisk erfarenhet att omsätta kreativa idéer till värdeskapande lösningar. Du har en god analytisk förmåga och när hela bilden inte finns drivs du av att skapa en förståelse för vad som behövs.


ÖVRIGT
Vid all rekrytering sätter vi värde på de kvalitéer som jämställdhet och mångfald tillför verksamheten. Utdrag från belastningsregistret ska visas upp inför anställning. Provanställning på sex månader tillämpas. Du ska också lämna referenser från tidigare arbetsliv.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss denna gång alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

Sammanfattning

Liknande jobb


IT tekniker i Kriminalvårdens IT-Servicecenter

IT tekniker i Kriminalvårdens IT-Servicecenter

17 december 2024

Embedded Software Developer

Embedded Software Developer

17 december 2024

Embedded Software Developer

Embedded Software Developer

16 december 2024