OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Varje år fattar Försäkringskassan 21 miljoner beslut och betalar ut cirka 230 miljarder kronor, som påverkar människors liv och hela samhället. Det är allas skattepengar vi har hand om. Det är ett stort ansvar. Därför tänker vi nytt och använder den senaste tekniken för att förenkla och förbättra, utveckla och leverera IT-tjänsterna för den svenska socialförsäkringen. Välkommen till en av Sveriges största IT-avdelningar.
Arbetsuppgifter och ansvarsområden
Försäkringskassans IT-avdelningar tillhandahåller IT-tjänster för hela Sveriges befolkning. Din huvuduppgift som IT-tekniker innebär att säkra att applikationsdelen i dessa IT-tjänster fungerar och att tjänsterna är tillgängliga som vi utlovat. Du arbetar oftast tillsammans med kollegor i ett team, där ni gemensamt hittar de bästa lösningarna.
Den här tjänsten är inom IT-Produktion Applikationsdrift och Distribution.
Som IT-tekniker har du omväxlande arbetsuppgifter. Du kommer att jobba som specialist för de produkter som används för jobbstyrning. Dessa produkter är centrala för vår batchhantering och andra för andra funktioner. Ditt ansvar som specialist är att jobba med drift, förvaltning och utveckling av produkterna. Du kommer ingå i ett team och tillsammans med andra IT-tekniker jobba som systemadministratör och användarsupport. Arbetsuppgifter såsom förvaltning av script och dokumentation, användaradministration, incident och problemhantering internt och mot leverantör samt patchning och uppgradering av produkten ingår. Du kommer att agera aktivitetsledare vid behov. Du kommer givetvis få utbildning i produkten.
I din roll som IT-tekniker förväntas du kontinuerligt lägga stort fokus på ständiga förbättringar av ditt dagliga arbete, i form av automatiseringar och olika typer kvalitetshöjande åtgärder. Du dokumenterar ditt arbete och delar med dig av allt du gör till övriga i teamet.
Vi söker dig som
• har akademisk examen inom IT eller erfarenheter/kvalifikationer som bedöms likvärdiga
• har goda kunskaper i svenska och engelska i tal och skrift
• har erfarenhet och förståelse av storskalig IT-drift eller storskalig applikationsutveckling på flera olika teknikplattformar
• är stabil, strukturerad och har starkt ordningssinne
• har en god samarbetsförmåga och lätt att arbeta i grupp
• är ansvarsfull och drivande
• självständigt kan planera ditt arbete
• har en stark känsla för kvalitet och service samt tycker om att arbeta proaktivt med ständiga förbättringar
Det är meriterande om du
• har kunskaper produkten Axway Automator eller har erfarenhet och kunskap om andra scheduleringsverktyg och jobbstyrning
• har god kunskap om Linux/Unix, gärna relevanta certifieringar och vana av scriptutveckling
• har erfarenhet som produktspecialist
• har god kunskap om batch-orienterad driftmiljö
• har kunskaper om ramverket ITIL och dess processer, framför allt Incident, Problem, Change och Release
• har erfarenheter av agila utvecklingsprocesser/metoder
• har kunskap om containerbaserad utvecklings- och driftmiljö
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Övrigt
1 tjänst, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt.
Anställningar på IT-avdelningen innebär beredskapstjänstgöring vid behov. Placering i Sundsvall. Svenskt medborgarskap krävs eftersom tjänsten är säkerhetsklassad och säkerhetsprövning kommer genomföras innan beslut om anställning. Intervjuer sker löpande.
Mer information
Har du frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta rekryterande chefer Christina Nystrand tfn 070-24 22 388 eller Pierre Pettersson tfn 010-112 83 05.
För frågor om rekryteringsprocessen går det bra att kontakta HR-specialist Ann Dahlstedt, tfn 010-112 41 82.
Fackliga representanter är för ST: Mattias Hedman, Saco-S: Ann Wiström. Seko: Fredrik Bruhn. Dessa nås via vår växel 08-786 90 00.
Vi avstår erbjudanden om annonsering och rekryteringshjälp.
Ansökan
Vi vill ha din ansökan senast den 26 juni 2022. Ladda gärna upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan.
Har du skyddad identitet kontaktar du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan. Du kan även kontakta HR Helpdesk 0771-52 44 40.