OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Varje år fattar Försäkringskassan 21 miljoner beslut och betalar ut cirka 230 miljarder kronor, som påverkar människors liv och hela samhället.
Det är allas skattepengar vi har hand om. Det är ett stort ansvar. Därför sätter vi oss in i varje ärende, följer lagar och regler, informerar och vägleder, bryr oss och visar omtanke. Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar. Välkommen till Försäkringskassan.
Är du beredd att ta Sveriges viktigaste IT-jobb? Om du vill ha ett vanligt IT-jobb, utan utmaningar, då kan du sluta läsa här. Men om du vill ha ett jobb där du påverkar människors liv och hela samhället? Då ska du läsa vidare.
Arbetsuppgifter och ansvarsområden
Vi söker dig som vill arbeta som IT-tekniker inom SSO på en av landets största IT-avdelningar. Våra IT-tjänster
används av miljontals människor. Vi arbetar med hela kedjan - från utveckling till produktion och förvaltning av IT-tjänster. SSO-teamet inom produktenheten ansvarar för samt leder utveckling, förvaltning och drift av produkter och tjänster externt och internt samt molntjänster gällande autentisering, auktorisering, signering och federationer inom Försäkringskassan och samverkande myndigheter.
Huvudsakliga ansvarsområdet är att i rollen SSO tekniker hantera den dagliga driften av försäkringskassan SSO- lösningar.
Vi söker dig som:
• har akademisk examen (120 p/180 hp) inom IT eller motsvarande arbetslivserfarenhet.
• har arbetslivserfarenhet av arbete med SSO och/eller arbetslivserfarenhet av systemadministration av windowssystem
• är ansvarsfull och drivande
• självständigt kan planera sitt arbete
• är stabil och strukturerad, även under stark tidspress
• har en stark känsla för kvalitet och service samt tycker om att arbeta proaktivt med ständiga förbättringar
• har en god samarbetsförmåga och lätt att arbeta i grupp
• behärskar svenska i tal och skrift och har goda kunskaper i engelska
Det är meriterande om du:
• har erfarenhet av försäkringskassans IT-system
• har arbetslivserfarenhet av arbete med Apache
• har erfarenhet av administration på Linux servrar
• erfarenhet av hantering av certifikat
• har kunskaper om ramverket ITIL och dess processer, framför allt incident, problem, change och release
• har erfarenhet av aktivitetsledning/systemutveckling
• har erfarenhet av samhällskritisk 24/7-verksamhet
Övrigt
Anställningen är tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Anställning på IT-avdelningen kan innebära beredskapstjänstgöring. Placering i Sundsvall. Då detta är en säkerhetsklassad anställning kommer säkerhetsprövning enligt 14 § säkerhetsskyddsförordningen att genomföras. Försäkringskassan tillämpar i vissa fall provanställning.
Mer information
Har du frågor är du välkommen att kontakta Enhetschef för Standardsystem Håkan Åsing, tfn 070-328 11 35. För frågor om rekryteringsprocessen går det bra att kontakta HR-specialist Anneli Wetterholt, telefon 010- 1186812. Fackliga representanter är för SACO: Emil Tibblin och Ann Wiström och för ST: Marie Nordenfjäll. Dessa nås via vår växel 08-786 90 00. Fackliga representanter för Seko nås via mejl: f.seko@forsakringskassan.se.
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 21 november 2021. Bifoga ditt CV där du beskriver din utbildning och erfarenhet, samt ett personligt brev där du berättar varför du söker arbetet. Du behöver inte bifoga betygskopior och liknande till din ansökan, dessa tas med till en eventuell intervju.