OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Arbetsförmedlingen är Sveriges största förmedlare av arbeten. Varje år sammanför vi på olika sätt tusentals arbetssökande med arbetsgivare som behöver nya medarbetare. Vi har den samlade kunskapen om arbetsmarknaden, branscher och yrken. Som medarbetare hos oss får du, tillsammans med våra ca 14 000 kreativa och professionella medarbetare, vara med och bidra till att öka sysselsättningen och en välfungerande arbetsmarknad. Nu har vi inlett ett viktigt förnyelsearbete mot en modernare myndighet. Är du rätt person att hjälpa oss nå dit vi vill?
Arbetsförmedlingen har en centraliserad Upphandlingsavdelning som strävar mot en modern organisation för strategisk upphandling och inköp.
Upphandlingsavdelningens ansvarsområde omfattar Arbetsförmedlingens samtliga upphandlingar och stegvis allt operativt inköp. Genom kvalitetssäkrade processer för strategisk upphandling säkerställer vi att det finns ändamålsenliga för inköp av varor och tjänster inom myndigheten. Arbetsförmedlingen upphandlar både inom LOU (Lagen om Offentlig Upphandling) och LOV (Lagen om Valfrihetssystem).
Upphandlingsavdelningen leder för närvarande införandet av ett kategoristyrt arbetssätt inom myndigheten vilket innebär och att förmågan leda i förändring är en viktig egenskap hos den vi söker. Avdelningen består av två upphandlingsenheter och en sektion för operativt inköp, totalt ca 60 medarbetare.
Upphandlingsenheterna (Upphandling 1 och Upphandling 2) upphandlar tjänster till arbetssökande samt varor och tjänster för myndighetens behov. Den totala omsättningen på anskaffningar av varor och tjänster uppgår årligen till ca 5 miljarder kronor. Upphandling 2 ansvarar även för förvaltning av avtal, för vårt kategoristyrningskontor samt e-handel.
Sektionen Operativt Inköp ansvarar för processer, rutiner och gränssnitt mot övriga myndigheten för operativt inköp. Sektionen ansvarar även för operativa inköp, inkluderande avrop från ramavtal, förnyad konkurrensutsättning inom ramavtal och direktupphandlingar.
Vi söker nu en IT-upphandlare med placeringsort i Östersund.
Arbetsuppgifter Som upphandlare genomför du självständigt upphandlingar i huvudsak inom IT- och Telekom samt konkurrensutsätter från befintliga ramavtal. Du arbetar ofta under projektliknande former på uppdrag av Arbetsförmedlingens olika avdelningar. Detta innebär att du själv leder upphandlingsprojekt och genomför upphandlingarna. Du ingår i projektgrupper bestående av beställare, kravställare och sakansvariga samtansvarar för upphandlingsprocessen som helhet.
Som upphandlare ger du också vägledning och förklarar regelverk/rutiner både per telefon och vid möten för verksamheten.
Kvalifikationer
•
Akademisk examen inom juridik, ekonomi eller IT/systemvetenskap, eller YH/KY-utbildning inom offentlig upphandling. Alternativt längre utbildning som anses relevant för arbete med kvalificerade IT-upphandlingar och avrop genom förnyad konkurrensutsättning.
•
Du har erfarenhet av upphandling/inköp i offentlig sektor med inriktning på IT samt goda kunskaper om lagen om offentlig upphandling (LOU).
•
Erfarenhet från IT-utveckling, applikationsutveckling och projektledning inom IT-området.
•
Du kan uttrycka dig väl i tal och skrift, huvudsakligen på svenska.
Meriterande erfarenheter
•
Praktisk erfarenhet av projektledning och processinriktat arbete.
•
Erfarenhet av kategoristyrning.
•
Erfarenhet av/arbete inom digitalisering.
•
Erfarenhet av arbete inom en Statlig myndighet.
•
Erfarenhet av arbete i TendSign.
Personliga egenskaper
Det krävs att du har god kommunikativ och analytisk förmåga samt mycket goda kunskaper att kommunicera på svenska i tal och skrift. En mycket stor del av arbetstiden innebär självständigt arbete, därför är det viktigt att du är drivande och strukturerad i ditt arbete och kan växla mellan olika arbetsuppgifter och vara resultat- och lösningsorienterad.
Du trivs med att samarbeta, skapa goda relationer samt ge service och stöd. Du är förtroendeingivande, noggrann och är bra på att planera ditt arbete. Du är en utpräglat ansvarstagande person och värdesätter integritet, lojalitet, samarbetsförmåga och serviceinriktning.
Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet
Övrigt Anställningen är tillsvidareanställning på heltid. Vi tillämpar sex månaders provanställning och tillträde enligt överenskommelse. Placeringsort är Östersund.
Ansökan Välkommen med din ansökan märkt med Af-2017/0017 3148 senast den 13 april. Du ansöker genom att klicka på knappen ”ansök” nedan. Fyll i formuläret och besvara frågorna. Bifoga CV där du beskriver relevant utbildning och erfarenhet samt ett personligt brev där du beskriver varför du söker jobbet.
Kontaktpersoner på detta företaget
Frida Biller, Arbetsförmedlingschef
010-487 63 43
Laila Öhrling, Arbetsförmedlingschef
010-487 42 66
Christine Ekdahl Persson, Arbetsförmedlingschef
010-4871942
Åke Söderqvist, Enhetschef
010-486 96 29
Peter Andersson, Arbetsförmedlingschef
010-486 84 18
Lena Hertzberg, Arbetsförmedlingschef
010-486 42 43
Pär Netsman, Sektionschef
010-488 01 62
Jeanette Magnusson, sektionschef
010-4866927
Sofia Karlsson, Arbetsförmedlingschef
010-487 44 04
Ann-Marie Dabergott, Sektionschef
010-4860740